Как един конкурс за красота засегна милиони в Индия

Последна промяна на 05 юни 2019 в 11:02 3556 0

Снимка Daily Mail

Редно ли е с фотографски трикове да се "избелва" тъмната кожа на индийките? По-красиви ли са така? Кому е нужно това?

Тези въпроси подпалиха скандал на тазгодишния конкурс за красота "Мис Индия", който се разрасна до степен, в която засегна милиони жители на страната, макар да тръгна просто от един колаж на в. Times of India. На снимките всяка участничка е с по-светла коса и кожа от реалното - както пък се вижда от видеокадри от конкурса.

Така един колаж зароди разгорещена дискусия за манията на жените в Индия да имат по-бяла кожа.

Според CNN в страна с 1,3 милиарда души, стотици езици и безброй етнически групи, организаторите на конкурса „Мис Индия” са подбирали участничките, които представляват европеидните идеали за красота. "Всички те имат една и съща коса, и същия цвят на кожата", пише потребител в Туитър. Но по-важното е влиянието, което конкурсът оказва върху дамите в Индия.

Фактът, че Индия печели шест пъти конкурса "Мис свят" би могъл да убеди организаторите на конкурса, че разнообразието не е нещо лошо - смята Кавита Емануел, основател на индийската неправителствена организация "Жените за доброто", която се стреми към равенство на половете и се бори с манията за по-светла кожа в страната.

"Манията за по-бяла кожа започва още по време на бременността. Някои индийски жени пият мляко с шафран, за да направят кожата на бебето по-светла. Други избягват добавките с желязо, защото мислят, че ще направят нероденото им дете по-тъмнокожо. Тези практики са станали много по-рядко срещани в областите, където стандартът и образованието са на по-високо ниво", казват от организацията.

От манията се възползва бизнесът, който трупа милиони на гърба на жените.

Козметичните фирми по света трупат пари от избелващи кремове и процедури. Търсенето им се очаква да достигне 31 милиарда долара до 2024 г. при 18 милиарда долара през 2017 г. Основните клиенти са в Азия, Близкия изток и Африка. Честата употреба на такива средства за избелване на кожата варира от 25% в Мали до 77% в Нигерия, 40% в Китай, Малайзия, Филипините и Южна Корея, според Световната здравна организация.

Изглежда, че цветът на кожата е дори признак на кастите на обществото. Смята се, че по-ниските касти са с по-тъмна кожа. Проблемът води и до ниска самооценка и влошено психично здраве, както влияе на перспективите за работа и брак.

Организаторите на най-голямото културно събитие в Индия обаче отказват да коментират въпроса. Конкурсът се приема за трамплин в кариерното развитие на младите момичета. Именно той помогна за започването на кариерата на актрисата Приянка Чопра - във видеото и Боливудската икона Айшвария Рай.