Самият факт, че български филм участва в престижната програма „Особен поглед“ в Кан, където се състезават 20 филма от цял свят, е признание. „Жените наистина плачат“, вторият игрален филм на Мина Милева и Весела Казакова (след успешния „Котка в стената), е бил поканен в последния момент. Това е българо-френска копродукция между тяхната продуцентска къща „Активист38“, ИА „Национален филмов център“, „Ici et La Productions“ и „Арте Франс Синема“. Проектът е подкрепен от „Евроимаж“ и ще се разпространява от „МК2 Филмс“.
Двете режисьорки бяха интервюирани от американското списание „Варайъти“, а кадър от филма беше избран за корица на списание „Синема франсе“, което излиза всеки ден по време на фестивала. Първата прожекция с представяне на екипа е минала добре, а втората, макар и не в препълнена зала от 8.30 ч. сутринта, също, като на финала имаше и ръкопляскания. В Кан публиката не се церемони, нещо непознато за българския филмов живот. Ако филмът не ѝ харесва, вика, дюдюка, освирква.
Весела Казакова
Ето как „Жените наистина плачат" е представен в предварителна информация в „Синема франсе“ със заглавие „Опустошенията на архаизма“: „Повдигащо настроението наблюдение върху статута на жената в едно архаично българско общество, глухо за понятието джендър и безразлично към домашното насилие. Обвинение в женски род множествено число срещу един свят, който отказва да еволюира и се движи след Европа със своите ретроградни практики, вървящи срещу течението на последните скокове в революцията на нравите.“
Мина Милева
Медийното внимание около филма беше приковано от Мария Бакалова, номинираната за „Оскар“ за женска роля българска актриса, която се появи на червения килим в закачлив зелен тоалет на Луи Вюитон - тези неща са важни за светския имидж и хроникьорите. Но трябва да кажем, че тя е поканена за ролята преди номинацията ѝ и преди кариерата ѝ да тръгне стремглаво нагоре.
За филма не е коректно да се говори предварително. Нека българската публика го види, интересът със сигурно ще е голям и ще има противоречиви реакции. Защото гледните точки вътре и навън са различни. Дали София ще повярва на сълзи? Но мисля, че авторките са готови за това. На този етап може да се каже само, че е заснет в документален стил. Историята е силно драматична, става дума за семейство от три поколения жени, всяка със своите проблеми и един баща и дядо с нарушено здраве. Той е причината за травмите на дъщерите си, упражнявал е насилие върху майката. Сестри, майки и дъщери се сблъскват с неуредиците на живота на фона на протестите за и срещу Истанбулската конвенция. Едната от жените е в постродилна депресия, племенницата ѝ е заразена със СПИН. Всички те са угнетени и гневни.
Освен Мария Бакалова, ролите се изпълняват от Весела Казакова, нейната сестра близначка Биляна (те са и съсценаристки, заедно с Мина Милева), третата сестра Катя Казакова, Ралица Стоянова и Йосиф Сърчаджиев.
Правата на жените и борбата им за равноправие в консервативни и партиархални общества във време на остри социални и духовни кризи се очертава като една от основните теми на фестивала. Ще спомена още само две заглавия от „Особен поглед“, които третират тези проблеми: руския „Да отвориш юмруци“ на Кира Коваленко, ученичка на Сокуров, който разказва за млада жена от малък миньорски град в Северна Осетия, която се задушава в прегръдката на семейството си (строг баща и братя), което тя мрази толкова, колкото и обича. Филмът е изключително автентичен и в него се говори на осетски. И бангладешкият „Рехана Мариам Ноор“ на Абдулах Мохамад Саад, в който също млада жена, самотна майка, се опитва да балансира между многото си задължения – на преподавател, лекар, сестра, дъщеря и майка и повежда почти фанатична борба за справедливост и против човешкото и социално лицемерие.
"Другата половина"
Като български успех трябва да споменем и участието на младата и талантлива Лина Калчева, която се изявява с анимационен филм в програмата „Синефондасион“ за студентски филми, но от страна на Великобритания. Филмът й се казва „Другата половина“ и разиграва с техниката обемна анимация митологични герои в свободен фентъзи стил. Успех е и представянето на студента от НАТФИЗ Крис Захариев, момче с много таланти, който показва късометражен филм извън Официалната селекция, но все пак в Кан, на Short Film Corner.
Лина Калчева
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)