- Вие наскоро обявихте, че 90% от хората с увреждания са без работа и само 10% се трудят. Как може да бъде променена тази статистика?
Тези данни излязоха от едно социологическо проучване, което поръчахме по повод изграждането на нашата информационна система и на практика това беше в основата на нашата инициатива за дългосрочна стратегия за заетост на хората с увреждания. Истината е, че това е тежък социален проблем не само в България, а в целия Европейски съюз (ЕС). В ЕС делът на заетите не е 10%, а е 20%, т. е. това не е проблем, който е намерил своето решение генерално.
В нашата стратегия е записано, че за разлика от други политики, в които се залага на едно единствено решение, заетостта на хората с увреждания е комплексен проблем, който започва от образованието, минава през достъпната среда и обществените нагласи. Няма какво да се лъжем – все още, когато видят човек с увреждане, много хора предпочитат да го избегнат, защото ние като общество трудно приемаме различните. На хората им е трудно да се разминат с хора с увреждания камо ли да стоят с тях в една стая по цял ден.
Винаги давам пример с това, че 40% от хората, които работят в Агенцията по заетостта са хора с увреждания и досега нямаме доклад от инспекторат или от Сметната палата, който да не е с най-висока оценка за работата. И ние като всяка администрация си имаме кусури, но като цяло оценката на нашата работа е висока. Това, че се с различен вид увреждания не пречи на качеството на работата им.
Практиката показва, че когато на човек с увреждане дадеш работа, той е много по-добър от другите служители, защото знае, че втори шанс може и да няма. Той се бори за шанса, който му е даден.
- Тази стратегия, която се изготвили, до какви конкретни резултати ще доведе?
В момента се отчита първият етап и се надявам скоро да можем да обявим резултатите. Това се прави от Министерството на труда и социалната политика. Непрекъснато правим някакви крачки в тази насока.
Например промените в Закона за обществените поръчки са много важни за хората с увреждания, тъй като дават възможност за една номенклатура от изделия, които се произвеждат от специализирани предприятия на хора с увреждания, да могат да участват само те в процедурата и едва, когато няма кандидати сред тях, да се възлага на други фирми. Това е една европейска практика и аз много се надявам това да проработи (все още се очаква парламентът да приеме промените в закона).
Същевременно ние се опитваме да облекчаваме условията за предоставяне на помощи, които са свързани с дейността на Агенцията, тъй като ние подпомагаме дейността на специализираните предприятия, както за инвестиционни, така и за социални проекти.
Най-важното в тази стратегия, която направихме за заетост – хората с увреждания ще имат отделна писта, по която ще могат да усвояват средства от европейските фондове. За този програмен период, за да се отпуснат пари, водещо е да има одобрена стратегия. Затова започна скоростно приемане на най-различни стратегии.
Ние направихме нашата стратегия още преди 2 години и това беше прието много добре заедно с факта, че ние направихме първото в Европа изложение за специализирани предприятия.
Разбира се, това са предпоставки, нещата няма да се случат с писане на стратегии и с изложения. Добре е, че нещата започват да се задвижват. Доскоро се считаше, че социалните проблеми на хората с увреждания могат да се решат с някаква кампания или с някакъв проект.
Трябва да се осъзнае, че това не е политика за хората с увреждания, това е политика за всеки един българин по простата причини, че никой, ама никой не е застрахован. Така както си слагаме колана в автомобили – не го слагаме заради, тези които са умрели в катастрофа, а го слагаме за тези, които се надяваме да спасим. Една такава политика, която ние правим, е именно за тези хора, които така или иначе по обективни причини всяка година попълват редиците на хора с увреждания. В Европа те са между 10% и 15%. Отнесено към населението в България това са между 800 и над 1 млн. души с увреждания.
Това е огромна част от населението. При това ние не можем да говорим за демографска криза и за липса на работна ръка, а с лека ръка да задраскваме хора с увреждания, пенсионери, роми и т.н., и да казваме „тия не искат да учат, тия не могат да работят, тия са дърти...“. В една държава, в която има някакъв проблем, трябва да използва потенциалът на всеки, доколкото го има. В края на краищата това е смисълът на солидарното общество. Ако тръгнем да се спасяваме поотделно, до никъде няма да стигнем.
- Сам споменахте, че достъпната среда е важно условия хората с увреждания да работят и въобще да водят нормален социален живот. Защо в България отдавна се говори за това и се осъзнава, но достъпната среда така и не се случва?
Не се случва, защото ние като общество не може да разберем, че достъпната среда не се прави за хората с увреждания. В нископодовия трамвай я се качи един човек с количка, я не се качи. Но в този трамвай ще се качат хиляди баби с бастуни, майки с колички, за които това удобство ще повиши качеството на живот, води до икономии на време и т.н. Въпросът е и чисто икономически освен социален. Това, че е удобно и човек в инвалидна количка да се качи, това е допълнителен бонус.
Същото е и със скосените тротоари – скосеният тротоар е проблем за всички хора – спъват се, трудно минават жени с детски колички.
От икономическа гледна точка е ефективно, например в моловете има хора с увреждания, защото има достъпна среда, има специални тоалетна за хората с увреждания. За един човек в инвалидна количка е по-приятно да се разхожда в един мол, отколкото по улиците на София.
Има напредък, но все още няма разбиране, че достъпната среда е полезна за всички, не само за хората с увреждания.
В политиката към хората с увреждания не трябва да се изхожда от гледна точка на съжалението и благотворителността – не бива да бъдат обект нито на съжаление, нито на благотворителност. Хората с увреждания трябва да бъдат субекти на политика, която премахва преградите пред тях, а не дай да им изградим прегради и после да отидат няколко души и благотворително да го свалят и да го разходят веднъж в годината.
- Относно рехабилитацията – в момента се предлагат едва 10 дни. Това не е ли крайно недостатъчно?
10 дни рехабилитация е хвърляне на пари на вятъра. 10 дни рехабилитация не може да помогне. Например едно дете с церебрална парализа трябва всеки ден да бъде рехабилитирано, то трябва всеки ден да има масаж. Ако това не се прави, то това дете, губи перспективата. Когато дойде Коледа и започнат акциите на президентите и казват ето на тази майка й трябват 10 000 лв. За рехабилитация на детето, дайте да ги съберем, а за другите?
Трябва да се запитаме и защо плащаме на приемен родител, ако вземе дете с увреждане, а не плащаме на родител, който не е изоставил дете с увреждане.
Като общество трябва да преосмислим отношението си към хората с увреждания, защото не е хубаво човек да започне да мисли за тези неща, когато му се случат тези работи или професионално се сблъска с този проблем.
Настоящият документ е изготвен с финансовата помощ на Европейския социален фонд. Сдружение „БАРИС” носи цялата отговорност за съдържанието на настоящия документ, и при никакви обстоятелства не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз или Договарящия орган – Агенция за социално подпомагане.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)