Туроператори масово нарушават правата на клиентите си чрез две неравноправни клаузи в общите условия на договорите, установи Комисията за защита на потребителите.
Първата се съдържа в общите условия на всички туроператори. Тя съкращава срока за подаване на рекламация за некачествена туристическа услуга от 14 на 7 дни и ограничава правата на потребителя по отношение начините, по които може да подаде жалбата си, пишат от КЗП. Тези ограничения са, че туроператорът задължава клиента да подаде жалбата само писмено и в офиса му в срок от 7 дни след датата на завръщането.
В същото време, Законът за защита на потребителите определя 14-дневен срок за подадаване на жалба и този срок започва да тече не от датата на завръщането, а от откриването на несъответствието с договореното. Той допуска също устна жалба, ако човекът може да изпусне законовия 14-дневен срок за писменото й депозиране.
Второто нарушение е, че туроператорите се "самоосвобождават" от отговорност. Те са записали, че туроператорът не носи отговорност в случай, че по независещи от него причини се стигне до отменяне, забавяне или изменения на сроковете и условията на пътуването. Те посочват като примери за въпросните независещи от тях причини забавяне на самолетни полети, автобусни превози по технически и метеорологични причини, промяна на разписанието от страна на превозвача, загуба или повреда на багажа по време на пътуването.
Тази клауза води до значително неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора, констатират от КЗП.
"Основното задължение на туроператора към потребителя по Договора за организирано пътуване е да го осъществи съобразно договореното между страните. В заплатената от потребителя цена се включва и самолетният/автобусният билет. При отклонение от договорените параметри, потребителят следва да ангажира отговорността на туроператора, тъй като именно с него се намира в договорни отношения. В случай, че вината за промяната в пътуването е на превозвача, туроператорът може да предяви регресни претенции към превозвача с оглед предявени претенции от потребител. Така също едно от основните задължения на туроператора към потребителя е пристигането на неговия багаж", се казва в прессъобщение на КЗП.
С други думи, клиентът може да претендира за обезщетение от туроператора при промени в датите за пътуването, както и при загуба на багаж и може да оспори клаузата, с която операторът се "самоосвобождава" от отговорност с обяснението, че проблемите са възникнали по независещи от него причини.
По препоръка на КЗП по-голямата част от туроператорите са отстранили или коригирали тези клаузи, а за други даденият срок за това тече, уточняват от Комисията.
За тези и други неравноправни клаузи, които комисията е установила в общите условия на договорите на туроператори и за които е дала препоръки да бъдат отстранени, а търговците не са се съобразили от началото на 2015г. са заведени четири колективни иска в съда за прогласяването им за нищожни.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България