Туроператорът длъжен да обезщети клиента при загуба на багаж

КЗП заведе 4 колективни иска срещу неравноправни клаузи в общите условия по договорите на агенциите

OFFNews Последна промяна на 13 май 2015 в 13:54 2266 0

Снимка sxc.hu/Margan Zajdowicz

Туроператори масово нарушават правата на клиентите си чрез две неравноправни клаузи в общите условия на договорите, установи Комисията за защита на потребителите.

Първата се съдържа в общите условия на всички туроператори. Тя съкращава срока за подаване на рекламация за некачествена туристическа услуга от 14 на 7 дни и ограничава правата на потребителя по отношение начините, по които може да подаде жалбата си, пишат от КЗП. Тези ограничения са, че туроператорът задължава клиента да подаде жалбата само писмено и в офиса му в срок от 7 дни след датата на завръщането.

В същото време, Законът за защита на потребителите определя 14-дневен срок за подадаване на жалба и този срок започва да тече не от датата на завръщането, а от откриването на несъответствието с договореното. Той допуска също устна жалба, ако човекът може да изпусне законовия 14-дневен срок за писменото й депозиране.

Второто нарушение е, че туроператорите се "самоосвобождават" от отговорност. Те са записали, че туроператорът не носи отговорност в случай, че по независещи от него причини се стигне до отменяне, забавяне или изменения на сроковете и условията на пътуването. Те посочват като примери за въпросните независещи от тях причини забавяне на самолетни полети, автобусни превози по технически и метеорологични причини, промяна на разписанието от страна на превозвача, загуба или повреда на багажа по време на пътуването.

Тази клауза води до значително неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора, констатират от КЗП.

"Основното задължение на туроператора към потребителя по Договора за организирано пътуване е да го осъществи съобразно договореното между страните. В заплатената от потребителя цена се включва и самолетният/автобусният билет. При отклонение от договорените параметри, потребителят следва да ангажира отговорността на туроператора, тъй като именно с него се намира в договорни отношения. В случай, че вината за промяната в пътуването е на превозвача, туроператорът може да предяви регресни претенции към превозвача с оглед предявени претенции от потребител. Така също едно от основните задължения на туроператора към потребителя е пристигането на неговия багаж", се казва в прессъобщение на КЗП.

С други думи, клиентът може да претендира за обезщетение от туроператора при промени в датите за пътуването, както и при загуба на багаж и може да оспори клаузата, с която операторът се "самоосвобождава" от отговорност с обяснението, че проблемите са възникнали по независещи от него причини.

По препоръка на КЗП по-голямата част от туроператорите са отстранили или коригирали тези клаузи, а за други даденият срок за това тече, уточняват от Комисията.

За тези и други неравноправни клаузи, които комисията е установила в общите условия на договорите на туроператори и за които е дала препоръки да бъдат отстранени, а търговците не са се съобразили от началото на 2015г. са заведени четири колективни иска в съда за прогласяването им за нищожни.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !