Как да пазаруваме ефективно на Черен петък и да избегнем уловките на търговците

Последна промяна на 14 ноември 2018 в 17:34 1948 0

Как да пазаруваме в приближаващия Черен петък - денят с рекламираните от търговците "убийствени промоции" и "невиждани намаления" - без да паднем в капана на уловките им? Съветите си към потребителите отправиха Комисията за защита на потребителите и Европейският потребителски център седмица преди датата тази година: 23 ноември.

Ето няколко съвета:

1. Пазарувайте от онлайн магазин, който познавате или сте проучили. В адреса на линка трябва да има S (https), както и катинарче, което е знак за сигурност. Ако се окаже, че сте пазарували от некоректен търговец, оспорете плащането пред банката (т.нар. chargeback). По-добре е да го направите писмено, за да получите и официален отговор. Имайте предвид, че за тази процедура банката може да начисли такса.

2. Не купувайте импулсивно - предварително решете какво ви е необходимо или искате, складирайте го във виртуалната си пазарска кошница и изчакайте деня с намаленията. Наистина ли бихте взели нещо, което не ви трябва, само защото пише "70% намаление"?

3. Щом набележите желаните стоки, обиколете магазините (или проверете в съответните сайтове) и вижте цените им преди намаленията. Сметнете дали обявеното намаление е равно на обещания процент - наум или с помощта на калкулатор, например този на телефона.

4. Имате 14 дни период за размисъл, в който може да върнете продукта си, купен онлайн. Това важи и ако сте го купили на Черния петък (предвидени са изключения за някои поръчки като например резервации в хотел или стоки, свързани с хигиената). След като върнете покупката, търговецът е длъжен да ви възстанови заплатената сума в рамките на други 14 дни.

5. Ако телевизорът или хладилникът, купени на Черния петък, се повредят, имате право да поискате от продавача да ги ремонтира. Гаранцията на всяка стока, купена от търговец в ЕС, Исландия или Норвегия, е до 2 години. Ако продуктът се развали, трябва да се обърнете именно към продавача, който е задължен да ви съдейства и да го приведе в съответствие с договора за продажба в рамките на 30 дни.

6. Уверете се, че цената е коректно обявена. Ако пазарувате в евро или друга валута, направете сметката си предварително. Вижте в другите сайтове дали няма да намерите по-евтино същия артикул.

7. Проверете за скрити такси – например за валутен превод, за доставка, за опаковане.

8. Уверете се, че стоките са безопасни – и това важи не само за материала, от който са изработени детските играчки, но и за вашите дрехи или купата за храна на кучето.

9. Прочетете общите условия - важно е да сте наясно със срока за доставка (обикновено заради Черния петък той е по-дълъг от нормалното), както и за условията за връщане на продукта, ако не ви хареса или си промените решението.

10. Знайте своите права, но и задължения! Предварителната проверка и повишено внимание могат да бъдат началото на една добра инвестиция за деня на големите покупки. Ако решите, че ще връщате стоката, тя не трябва да бъде ползвана и е необходимо да осигурите безопасното ѝ пристигане обратно при търговеца.

11. Бъдете особено внимателни, ако в магазина ви предложат "стоков кредит", особено ако покрай него ви предлагат още нещо - например застраховка.

"Отивате в магазина и там хора Ви предлагат такъв кредит обикновено с 0% лихва. Тъй като в подобни случаи печалбата за кредитодателя е с много нисък размер, е възможно да Ви предложат услуги срещу допълнителни такси като застраховки и т.н.”, даде пример Константин Райков, член на КЗП, и подчерта, че потребителят не е задължен да приеме.

Ако приемете заема и решите да го погасите предварително, фирмите за бързи заеми нямат право да събират допълнителни такси, с изключение на договорите, в които е фиксиран лихвеният процент. Може да се предвиди такса до 1% от размера на кредита.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !