След публикация в OFFNews транспортният министър нареди проверка на проекта Сокол

Ремонтът на 50-годишните вагони на завишени цени и без търг е поредното източване на БДЖ

Светослав Метанов 21 май 2021 в 13:27 11583 0

Служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров вече е разпоредил проверка по публикацията на OFFNews "Проектът Сокол: БДЖ плаща по 2 милиона лева за ремонт на 50-годишни вагони". Това съобщи той на днешното представяне на екипа си.

Според Тодоров изнесените факти за въпросния договор са силно притеснителни и вероятно са точно така.

Скандален проект е форсиран от ръководството на БДЖ в дните след парламентарните избори. Компанията е възложила без процедура по Закона за обществените поръчки ремонт на 15 пътнически вагона на частния жп завод в Дряново. Возилата са напълно амортизирани - произведени през 1974 и 1984 г. От тях на практика могат да се използват само талигите, които са най-евтината част на един пътнически вагон. Съвсем отделна тема е, че през 1974 г. те са проектирани по стара технология - тогава, естествено, е нямало системи за автоматизирано проектиране и компютърното проектиране (на английски: Computer Aided Design (CAD).

БДЖ обаче използва именно въпросните талиги, за да възложи договор за ремонт на нереално висока цена на предварително избран изпълнител. Разпоредбите на ЗОП са заобиколени по същата схема за "ин хаус възлагане", чрез която 4,5 милиарда лева за строителство на пътища минаха през държавната фирма "Автомагистрали" и бяха прибрани от частни компании, близки до властта. За да бъде директно възложен контрактът, заводът в Дряново е представил документи, че има авторските права за прототипа на въпросните пътнически вагони. Не е ясно как точно е станало това чисто юридически, защото през 1974 г., когато е създаден моделът, предприятието е било собственост на самата БДЖ. Така или иначе държавният жп превозвач приема, че на света няма кой друг да ремонтира морално остарелите вагони и сключва скандалния договор.

Разпоредил съм да се спре подписването на нови договори за обществени поръчки в дружествата в системата на МТИТС, обяви още министър Георги Тодоров днес.

През последните години обществените поръчки на БДЖ традиционно са пълна трагедия. Националният жп превозвач прекрати търга за доставка на 16 нови мотриси, за който имаше оферта от германския гигант Сименс, но за сметка на това подписа серия съмнителни процедури с плачевен резултат. Проектите за ремонт на локомотиви се бавят, а от контракта с румънския "Алстом" за мотрисите Дезиро за година и половина не е дошъл нито един поправен, въпреки щедро харизаните 137 милиона лева.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице