Диез и бемол вън от програмата по музика - били излишни

Последна промяна на 15 ноември 2012 в 13:23 6039 6

Учебници Снимка: БГНЕС

От учебниците по музика ще отпаднат понятията диез, бемол и бекар. Изучаването им е по-скоро излишно, обяви експертът от МОМН Елена Търничкова при представянето на проектите за нови програми по музика и изобразително изкуство за I-VII клас.

Новите програми по всички предмети трябва да влязат в сила от учебната 2014/2015 г.

Акцент и в двете програми е включването на цифровите технологии и приложението им в музиката и изобразителното изкуство. Други две основни промени са олекотяване на теоретичния учебен материал и детайлно разписване на критериите за оценяване на учениците.

Новите технологии ще бъдат включени в учебното съдържание по музика чрез темата "Музиката и съвременните технологии" и по изобразително изкуство - чрез "Визуална култура и електронни медии" (V-VII клас).

В IV клас се прибавя изучаването на електрически и електронни музикални инструменти, звукозапис, съхраняване на музикална информация.

В V клас се въвеждат две нови теми: "Популярната музика и популярната култура" и "Модернизация, глобализация и фолклорна музика". Децата ще изучават компютърни системи за запис и възпроизвеждане на звук, програми за запис на звук и видео информация. От музикалните жанрове в V клас се предвижда да се учи само сюита.

Рапсодия вече ще се учи в VI клас.

От програмата по музика за VII клас ще отпадне подробното изучаване на развитието на музиката през различните епохи. Ще бъде опростено и представянето на темите, базирани на компетентности, свързани с елементите на музикалната изразност, с музикалните жанрове и видовете многогласие, с българския фолклор, с периодите в българската музика.

Седмокласниците ще учат за приложението на новите технологии  чрез новата тема "Музика и технологии". От програмата им обаче отпада изучаването на западноевропейската музика в различните епохи. То ще се включи в друг, по-горен, клас, увериха от МОМН, без да посочат кой ще е той.

 По изобразително изкуство новостите са свързани със структурата на представяне на учебния материал. За първи път новите понятия са посочени и изброени диференцирано по теми и класове. Например темата за цветовете в I-VII клас е представена както следва: в I клас - видове цветове (жълт, червен, оранжев, виолетов, син, зелен, кафяв, черен и бял); във II клас - светли и тъмни цветове; в III клас - топли и студени цветове; в IV клас - локален цвят; в V клас - цветова хармония; в VI клас - цветови отношения; в VII клас - цветова гама и колорит.

От програмата за I клас отпада понятието натюрморт и се прехвърля във II клас.

В V клас ще се учи "Праисторическо и древно изкуство", в VI - "Европейско средновековие и Ренесанс", в VII - "Изкуство на новото време, модерно и съвременно изкуство".

По изобразително изкуство учениците в прогимназията вече ще учат видовете дизайн (напр. дизайн на облекло, графичен дизайн, интериорен дизайн).

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

19.11 2013 в 20:05

Е, да не изпадаме чак толкова в паника, че премахват диеза и бемола. Да те са част от нотното писмо, но какъв смисъл има от тях, когато децата не могат да четат ноти. Само за обща култура?
Не виждам смисъл. Ако свирят на инструмент, или са решили да се занимават по сериозно с музика или в часовете по музика се предвиди да се свири активно на музикални инструменти, така както е по света - да. Иначе е просто запълване на учебника. Да не говорим, че това е материал по музика застъпен в начален курс. Преди беше в 4 кл, сега не знам, защото от години на специалисти не им се дава възможност да преподават в начален курс. Водят си го началните учители. Те обаче не могат да се справят, освен ако не са учили в музикална школа в детските си години.
Що се отнася до вмъкването на инф. технологии в музиката - всичко е много добре казано. Само едно не ми е ясно. КЪДЕ и КАК ще се провеждат тези часове, като в повечето училища има само 1 кабинет с компютри и той обикновено е зает. Да не говорим, че голяма част от софтуерните програми са с платен лиценз - кой ще го плаща. Много е хубаво да предлагаме тези неща, но НЯМАМЕ УСЛОВИЯ В УЧИЛИЩАТА! Авторите на учебници да вземат да практикуват малко като учители, че са се отдалечили на светлинни години от това, което става в училище. Учителите се чудят как да трансформират материал,защото или нямат условия да преподават, или е написано като за студенти. Нека в часовете музика да се залага предимно на практиката - пеене, свирене на муз. инструмент/ но не само кончета, триангели, клавеси, маракаси и др. ритмични/, защо не разучаване на нашите народни танци. Теорията да се вплита в практическите занятия, а не да доминира/ както е в 7 и 8 /. Нека да учат нотите и както и за Моцарт и Бах като свирят на музикален инструмент леки мелодии, а не като им натрапваме музика, която не искат да чуят, защото не е тяхната музика.
И тук идва момента да споменем децата от ромски произход/ една голяма част от учениците особено в селските райони/, които изпадат в "див възторг" когато чуят диези и бемоли, сюити и сонати, сложни триделни форми, барок и ренесанс и т. н. и т. н.
Хубаво е, че се опитваме да бъдем модерни и в крак с новите технологии и идеи, но първо трябва да си оправим МТБ. Иначе всичко ще си остане само добри пожелания и на учебник, докато някои директори преценят, че няма нужда и от учители по музика и дадат часовете за запълване на катедри на други преподаватели. Тогава от диеза и бемола въобще няма да има нужда, както и от предмета Музика.

23.11 2012 в 10:57

Ами да! Какво ще се натискат клавиши и ще се дърпат струни. Сега е достатъчно да се натисне копчето за включване и готово! За да се спестят допълнителни трудности на децата, пред всяко едно от тях трябва да има хай дефинишън телевизор настроен на планета пайнер. Те само ще учат да го включват. По-големите ще изучават допълнително копчето за усилване на звука.

16.11 2012 в 10:19

Първо, навсякъде по света терминът е Визуални изкуства и включва много широка гама от визуални техники, включително фотография, сценични изкуства и т.н. Само ние още си кретаме със съветският термин "Изобразително изкуство". Ако говорим за рисуване, то тогава това си е рисуване. После за съвременните визуалните изкуства изглежда пак образователната ни система няма представа. Ако трябва да изброя всички съвременни форми на визуалните изкуства (тези форми на изкуството, които се развиват през последните 50-60 години, а не тези форми на визуални изкуства актуални за епохата на Средновековието) ще ми трябва месец. (и само срещу :) хонорар). И пак министерството на образованието няма представа, а министерството на културата кротичко се спотайва в някое кюше и се прави на ни чул ни видял.

15.11 2012 в 21:57

А музиката на Бах, Хендел, Моцарт и Бетховен - защо тия тъпанари от МОМН официално не изхевърлят и нея?
Предлагам: както са изхвърлили диез, бемоли и бекар, които са част от нотното писмо - да изхвърлят и три букви от българската азбука и да ги заменят с ..технологични знаци
А чалгата вероятно си остава в учебниците - нали?
Прости им, Господи, - те не са виновни........
Леле, какъв профанизъм, леле!?!?!?!

15.11 2012 в 19:57

Диез и бемол викаш са отживелици, никой вече не ги ползва...

15.11 2012 в 15:31

Браво!!! Беше време в училищата ни да влезе малко по-напреднала технология!