Черешова задушница е днес, отслужват се панахиди за упокой на душите на починалите.
Съботата преди Петдесетница е ден в памет на всички починали православни християни. Според вярванията вратите на рая се отварят днес и душите на мъртвите се прибират, след като са били на свобода след Велики Четвъртък.
На този ден се приготвят жито, хляб, вино и първите череши, които се раздават за "Бог да прости душите на покойниците".
На Черешова задушница християните посещават гробовете на близките си покойници, почистват ги, прекадяват, преливат с вода и червено вино и палят свещи.
В храмовете се записват имена на починали близки, за да бъдат поменувани на общите панихиди.
Утре е петдесетият ден след Възкресението на Исус, църквата чества слизането на Светия Дух над апостолите и Дева Мария.
На 26 май почитаме Св. мъченик Георги Софийски Най-нови.
Той се е родил през 1505 г. в София от знатни родители-българи Иван и Мария. Те го възпитали като в ревност към християнската вяра и живот.
Като 25-годишен младеж бил забелязан от турците заради необикновената му красота и добродетелност и те, както обикновено постъпвали в такива случаи, пожелали да го привлекат към мюсюлманската вяра. Многократно се опитвали и като не успели да постигнат това с лицемерна благост, те насила навили на главата му свещената за мюсюлманите чалма и го провъзгласили за мюсюлманин. Оскърбеният Георги хвърлил на земята натрапената му чалма и я стъпкал.
Тогава озлобената тълпа го предала на кадията. Нито съблазнителните обещания за високо служебно положение, нито жестоките мъчения могли да сломят непоклатимата твърдост на неговата християнска вяра. Съдията заповядал да режат тялото му на ивици от главата до нозете и получените рани да бъдат обгаряни със запалени свещи, от което тялото на мъченика така пламнало, че не се виждало лицето му. Но всички усилия се оказали напразни.
Последвала окончателната присъда на съдията - Георги да бъде обесен на главната стъгда (площад) в тогавашна София, където имало пещ за топене на желязна и медна руда. Заповедта гласяла още - тялото му да остане на бесилката три денонощия, за да започне да се разлага, та да бъде оборена вярата на християните в нетленните мощи на светиите и във възкресението на мъртвите. Изтощен от дотогавашните страдания, светията умрял в ръцете на палачите, преди да го обесят. Въпреки това, те го окачили на въжето, за да изпълнят присъдата. В момента на смъртта на светията в София били видени множество знамения.
Три денонощия тялото висяло на бесилката, без да настъпи разлагане, а напротив - по стъгдата се носело необикновено благоухание от светите мощи на мъченика, по които избивали малки благоуханни капчици течност като роса. Майка му седнала под бесилката и прегърнала в скута си нозете на сина си. Така тя прекарала трите денонощия. Обесването станало на 26 май 1530 година (по други данни 1534 г.). Случилото се смутило турските власти и тялото било погребано до северната стена на олтарната част на старинен храм „Св. Георги Победоносец" - Ротонда. Погребението било извършено от тогавашния софийски митрополит Йеремия.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
kokoto
Борисов: Денков да ми благодари, че го направих премиер, никога повече няма да стане
kokoto
Божанков заговори за връзка между Силви Кирилов и ''фиктивния баща'' на детето на Мис Бикини в Барселонагейт (видео)
kokoto
Ахмед Доган - Вечната Амбър в политиката на прехода
kokoto
Борисов: Денков да ми благодари, че го направих премиер, никога повече няма да стане