Колелото е наше - заедно срещу абсурда в градския транспорт

Последна промяна на 18 септември 2015 в 17:04 5623 20

Интересна ситуация в градския транспорт в София е разказал Димитър Илиев в профила си във Фейсбук. В материала той обяснява как граждани са преборили несъществуващи наредби на Центъра за градска мобилност за качване с колело в автобус на градския транспорт.

Публикуваме целия материал без редакторска намеса:

Вторник вечер, полунощ без четвърт. С Жана като по чудо хващаме последния 204 от Националния стадион в посока южните квартали. Когато се озоваваме в рейса, оказва се, че вътре се вихри скандал.

Едно момиче е качило на автобуса счупения си велосипед и се опитва да се прибере в „Борово“ по единствения възможен за нея начин. Шофьорът отказва да потегли, докато тя не слезе, защото имало наредба, че толкова големи колела не можелo да се качват в градския транспорт.

Целият автобус се опитва да обясни на шофьора, че колелото не пречи на никого и че искаме вече да потегляме. Момичето се кани да слезе, за да не ни бави, с намерението да върви пеша към къщи, бутайки колелото си. Ние я връщаме, обясняваме ѝ, че никъде няма да ходи и че ще стоим всички в автобуса барабар с колелото, докато не потеглим. Никой не мрънка, никой не си тръгва.

Шофьорът вика полиция, ние слизаме вкупом от автобуса да се разправяме. Полицаите питат на кого е колелото, всички казваме, че е наше. Полицията се вижда в чудо, някакъв бабаит, представил се за служител на Центъра за градска мобилност, също се вижда в чудо. Никой, оказва се, не може да ни покаже или цитира конкретна наредба, според която големи колела е забранено да се превозват в градски транспорт.

Колегата Димитър Драгнев, когото заварихме да пътува със същия автобус, изнамира от телефона си всички наредби на ЦГМ, отнасящи се до велосипеди, но там изрично пише само за метрото. Накрая полицаите вдигат ръце, човекът, представящ се за ЦГМ, си тръгва, шофьорът кандисва и с викове и ръкопляскания тълпата пътници се прибира в рейса и отпътуваме към Витоша заедно с момичето и счупеното ѝ колело. Тя слиза на нашата спирка, стискаме си ръцете и си благодарим. Спестила си е може би над час трамбоване в тъмното с бутане на развален велосипед. Целият купон трае около един час, през което време никой не си е тръгнал и всички се чувстваме с приповдигнат дух.

Изводи:

1. Когато официалните правила са неясни, всеки с мъничко власт или отговорност може да ги използва, за да се почувства значим или просто да си го изкара на теб.

2. Ако жертваме малките си удобства, например да сме си вкъщи навреме за късните новини, в името на това да не пострада наш съгражданин от несправедливост, сме силни и печелим.

3. В София трябва да има подробен, ясен и публично огласен регламент за превозването на велосипеди в градския транспорт.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

21.09 2015 в 11:16

Чл. 12. Пътник с редовен превозен документ има право да превозва в превозните средства на обществения градски транспорт:
1. безплатно до 2 броя ръчен багаж, вкл. музикални инструменти, като сбора от трите измерения за всеки от тях не надвишава 140 см. Багажът на пътника не трябва да представлява опасност за другите пътници, да не пречи на видимоста на водача на превозното средство и да не представлява заплаха за сигурността и безопасността на движение.
2. багаж с по-големи размери от посочените в т. 1 се таксува за всеки багаж поотделно с:
а) (изм. - Решение № 617 по Протокол № 52 от 21.11.2013 г.) карта за еднократно пътуване (предварително закупена, закупена от водача или от автомат);
б) талон от карта за 10 пътувания, в случай, че пътникът пътува с талон от същата карта;
в) (изм. - Решение № 617 по Протокол № 52 от 21.11.2013 г.) в метрото - електронна карта, заредена за десет еднократни пътувания за метро или карта за еднократно пътуване за метро, издавана от каса или автомат на входовете на метрото;
3. (изм. - Решение № 617 по Протокол № 52 от 21.11.2013 г.) безплатно детска количка с дете или количка за лице с увреждания. Количка без дете или лице с увреждания се таксува с карта за еднократно пътуване.
4. (изм. - Решение № 617 по Протокол № 52 от 21.11.2013 г.) велосипед, само в последния вагон на метровлак в метрото, след закупуване на отделна карта за еднократно пътуване при следните условия:
а) в делнични дни - след 21 часа, а в почивни и празнични дни - целодневно;
б) да не замърсява превозното средство;




Доколкото разбирам от написаното по - горе можеш да си возиш колелото само в метрото само в последния вагон само след 21 ч. или в почивните дни само, ако не цапа

19.09 2015 в 20:40

слънчасал бусдрайвър се дуе на само момиче в трудна ситуация? а като вози пияни и друсани момци, си трае?
за това ли е всичко? мащаби...та чак до полиция, мутра от "транспорта" и доблесни граждани? мажорният финал се подразбира. а вмирисани тролещи наливат масло в огъня. боко, пази българия...в немалкото напредничави страни посетени от мен, в публичния транспорт специално е обозначено къде да застанеш, ако си с велосипед.

19.09 2015 в 15:32

Венци, точно наредбата която си качил пише, че пътник може да превозва багаж (каквото е в случая счупеното колело), освен в метрото когато има отделна точка за велосипед която ти си цитирал. Няма забарана да се превозва велосипед в автобус.

19.09 2015 в 15:29

Добре де, правила-мравила.. това е ясно. Спукаш ли гума на колелото, или няква друга повреда, мааш пеша примерно от Ляолин 6 до Дружба 2 ... що ни у рейс можеш да се качиш, ни някое такси ще те качи с колелото. И кво правим ? Фърляш колелото и отпрашваш с рейса ? Звъниш на приятел ? Трамбоваш 20 км пеша ..? Та правилата и правилата за спазване на правилата са ясни. Дай да видим, какво се прави в нормалните държави в такъв случай...?!?!
До господина с хипотезите, за спъналата се баба в колелото .. ми ако падне астероид върху рейса, колелото отхвръкне през прозореца, излети на 300 метра, халоса някой дядо по ченето, ченето изхвърчи и се забие в главата на лелката с пазарската чанта де излиза от Кауфланд, кой в случая е виновен ?

19.09 2015 в 15:20

Както се казва....у наше село аналогичен случай, но с кофти развръзка. Миналия юни на обръщалото на автобус 64, 66 и 93. Бяхме трима приятели с колела в опита си да се качим в полупразен автобус 93 за Витоша, естествено си плащаме и допълнителен билет за колелото. Шофьора се позова на забраната и ние напук казахме "Къде го пише това?" Той не можа да отговори, ние 3мата застанахме пред автобуса и казахме "Няма да тръгнем докато не дойде някой да ни го покаже черно на бяло!". Дойде полиция, дойдоха и от ЦГМ, но в този момент вече ми слагаха белезниците, защото попитах полицайте за индентификация, а те ме арестуваха за неподчинение на "устно разпореждане" без дори да си кажат имената! Мойте двама приятели не им се вярваше, а аз към районното като углавен престъпник...с колелото в багажника на патрулката?! След стандартното претърсване в районното и всичките му простотии дойде дознателя и се плесна по главата за какво съм бил арестуван ?!

Несъществуващи наредби, противоречия....абе Център за Гад-ски Транспорт ! ! !

19.09 2015 в 14:30

Венци, ти разлика между метро и аффтобус правиш ли ва?

19.09 2015 в 11:35

Е не знам къде са гледали тия симпатяги но в наредбата си е забранено:
4. (изм. - Решение № 617 по Протокол № 52 от 21.11.2013 г.) велосипед, само в последния вагон на метровлак в метрото, след закупуване на отделна карта за еднократно пътуване при следните условия:
а) в делнични дни - след 21 часа, а в почивни и празнични дни - целодневно;
б) да не замърсява превозното средство;

(http://web2.apis.bg/sofiacouncil/p.php?i=1743757&b=0)

Taкa че научете се да спазвате правилата, а не като циганите, моля!

19.09 2015 в 11:22

toristo, напълно съм съгласен. Но мисля, че това не е само от адрешковщина, а и някакъв вътрешен стремеж да не се подчиняваш на правила, вярата, че правилата са за другите, че ние сме по-големи тарикати. Също така това е и нежеланието ни да се поставим на мястото на другия - в случая на шофьора и контрольора.
Всички дават за пример Германия и искат да живеят там , но там правилата са за да се спазват и мисленето е точно такова та даже понякога изглежда малоумно. Мисля си, че един немец много би се чудил кой е положителния герой ако прочете Андрешко.
По-долу някой беше писал, че това е пример как хората превъзпитават държавата. Няма такова нещо - държавата това са правилата и законите, след това идват тези които са назначени да контролират спазването им. И ако искаме да има държава първо трябва да се научим да се спазваме законите.
А колко ли от тези хора, нахвърлили се върху шофьора са помогнали или биха помогнали на момичето да си качи колелото в автобуса?

19.09 2015 в 10:51

Точно така, правилата са за да се спазват, и са за по-голяма безопасност. Не са измислени за да ни е гадно.
Хипотетично ако по време на курса някой кретен се блъсне в автобуса или го засече и шофьора набие спирачки. Някой залита спъва се в колелото и чупи ръка. Собственика на колелото не носи никаква отговорност. Ще осъдят фирмата превозвач, а шофьора ще го уволнят понеже е допуснал да се качи велосипед в автобуса. Затова и в нормалните държави е забранено.
Като гледам обаче колко минуси съм събрал в предният пост, май скоро няма да се отървем от андрешковщината.

19.09 2015 в 06:39

Съгласен съм с изводите в края на статията. Най-вече, че правилата трябва да са ясно описани.
Но си мисля, че тази склонност да нарушаваме наредби по наша преценка е в основата на много от бедите ни. Както в случая - само момиче, късно вечерта , колелото на никого не пречи - чисто човешки всеки би направил така. Но по същата логика при ограничение на скоростта да кажем до 60 км/ч караме с 90 защото пътят е чист, прав, няма други коли и преценяваме, че няма проблем. На станция Сердика при връзката между двете линии на метрото потоците са разделени в два коридора, които са много добре надписани. Е, винаги има някой който минава в проивоположната посока - преценил е, че му е по-пряко.
И така от такива на глед дребни компромиси се стига до тоталното незачитане на закони и правила. Така се появява и голямата корупция защото сме приели, че дребната е допустима - кой не е плащал на полицай за дребно нарушение - просто да не губи време в КАТ, или да платиш за да ти приемат детето в детска градина например.