Как училището да създава мислещи и адаптивни личности, а не кадри (видео)

Александър Новков Последна промяна на 16 април 2015 в 19:45 1761 0

Снимка OFFNews

Образованието да създава мислещи, иновативни, можещи и щастливи личности, а не кадри. Днес едно от най-важните измерения на интелигентността е умението да се адаптираш. Около това становище се обединиха участниците в първата дискусия, посветена на необходимостта от реформиране на образователната система.

Дискусията „Какво очакваме от образованието?” бе организирана от гражданската платформа за дебат и общо действие MoveBG (България може) и се проведе в рамките на Деня на открития диалог за образованието в още седем български града.

Това е първата от серия дискусии в рамките на инициативата на MoveBG „Открит урок”.

Във форума взеха участие Саша Безуханова, основател на MoveBG, Мила Искренова, хореограф и писател, Теодор Василев от НЧ „Бъдеще сега” и представителите на Министерството на образованието Георги Станков и Ирен Тодорова. Модератор на дискусията беше Емил Джасим, учител и програмен директор на „Център за образователни инициативи”.

В началото на дискусията беше представено проучване, в което са гласували над 800 души за 1 месец.

Според резултатите преобладава схващането, че образованието трябва да дава на човека умението да мислим, на обществото - знаещи личности, а не кадри, а на икономиката - мислещи, предприемчиви, иновативни и щастливи хора, които да се реализират успешно в 21 век. 

„Образователната система трябва да подготвя хора с нагласа за учене през целия живот. Днес 20% от професиите, които ще се упражняват след 30 години, са неизвестни. Затова са необходими личности с крос-дисциплинарна подготовка и адаптивни умения,” отбеляза Саша Безуханова, основател на гражданската платформа MoveBG.

Запитан как можем да вкараме природата в класните стаи, Теодор Василев каза, че "ние вкарваме класната стая в природата, а не обратното" и би препоръчал един ден в седмицата на децата да се преподава изцяло навън.

Ролята на хуманитарните науки Георги Станков определи като "инструмента, чрез който идеите могат да достигат до хората".

На дискусията бе обсъден и проблемът с младежката емиграция. Статистиката сочи, че близо 15% от завършващите всяка година в страната заминават в чужбина.

Според участниците всеки човек има нужда от корен и място, на което да се връща ментално и физически. Езикът, историята и традициите ни събират като общност. Важно е образователната програма да отдаде заслужено място именно на тези три неща, които да бъдат преподавани по начин, интересен и разбираем за учениците днес.

Мила Искренова, хореограф на балет „Арабеск” и писател, допълни, че е необходимо да се възпитава мислене през ценностите, защото то включва в себе си и умението да се мисли креативно и критически.

Дискусията беше заключителното събитие от инициативата за открит диалог на национално ниво отвъд експертната рамка в търсене на отговор на въпроса къде са ценностите и духовността в образователната система днес. Същия ден посланиците на MoveBG организираха кръгли маси с водещи регионални експерти в още седем български града - Бургас, Варна, Велико Търново, Плевен, Пловдив, Стара Загора и Русе.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !