Какви са медийните предпочитания на българина по време на избори и презизборна кампания

Йорданка Веселинова Последна промяна на 21 юли 2021 в 16:05 1136 2

Снимка Pixabay

Съветът за електронни медии представи проучване на медийните предпочитания на българската аудитория в предизборните кампании за парламентарните избори.

Изследването е извършено чрез сравнителен анализ по данни на две национални представителни проучвания на Екзакта Рисърч Груп, възложени от СЕМ. Изследванията са проведени в последната седмица от двете предизборни кампании по метода интервю "лице в лице".

Преобладаващата част от анкетираните са заявили, че предпочитат да се информират от телевизия - 75.3% през март и 73.7% през юли. След това се нарежда интернет медиите - 38.0% през март и 35.2% през юли. На следващото място са социалните мрежи 35.8% през март и 37.9% през юли.

С други думи, предпочитаният от политиците начин за водене на предизборна кампания от профилите им в социалните мрежи е променил и предпочитанията на потребителите, които през юли са предпочели социалните мрежи като източник на информация.

Данните показват още, че хората, които не се интересуват от информация за изборите и предизборните кампании, са младите, бедните и хората от малцинствата.

На въпрос предавания на коя телевизия гледат в изборния ден, 34.7% от анкетираните посочват bTV, Нова телевизия - 30.4% и БНТ - 19.4%. Този въпрос е задаван само в юлското изследване. 88% посочват имена на конкретни телевизионни канали, от които се информират, а 12% твърдят, че обикновено не следят телевизия в изборния ден. 

Най-слушаното радио в изборния ден е БНР. 19,3% от интервюираните са избрали БНР, 3.7% пък са избрали Дарик Радио.

Доверието към частните телевизии спрямо обществената БНТ се е увеличило от 8% разлика през март до 17% разлика през юли.

При радиото данните показват друго. Доверието за общественото радио е по-голямо спрямо частните, като разликата в доверието и през март, и през юли е около 20%. (30.2% срещу 10.7% през март и 27.1% и 8.0% през юли.)

Доверието за традиционните медии продължава да е по-високо спрямо онлайн медиите. През март доверието за традиционните медии е 72.1%, а през юли - 74.9%. Изключение има при младите хора под 30 г., които предпочитат да се информират от онлайн медии.

Резултатите показват, че през юли е спаднал интересът на аудиторията към предизборните дебати - от 70.6% през март до 66.2% през юли. Наблюдава се обаче увеличаване на интереса към предизборните събития на партиите, към разясненията на ЦИК, към социологическите проучванията, както и към скандалите и компроматите.

Резултатите показват още, че според 50.9% респондентите информация от екзит полове трябва да се оповестява преди края на изборния ден. Против са 24.8%, предимно възрастни и хора с основно образование.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови