Работен ден около 10 часа с почивки, нервни пътници, но сравнително добра заплата и добри условия на труд. Това е да си машинист в метрото в София.
"Определено е по-добро заплащането от това в БДЖ, но и натоварването е по-голямо", разказва 36-годишният Петър Нейчев. И той като повечето машинисти в метрото е започнал кариерата си в държавните железници.
OFFNews.bg направи един курс в кабината на Петър в час пик - около 8.30 ч. сутринта, по първата метролиния - от "Обеля" до "Младост І". Отстрани погледнато изглежда лесно.
Това е най-отговорната работа в България, категоричен е обаче шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев. 1000 души стоят зад гърба ти и непрекъснато си нащрек да не изникне непредвидена ситуация, обясни той.
Работният ден на машиниста започва със задължителен здравен преглед и проба за алкохол. Лекарят пита машинистите как са спали, кога за последно са се хранили и дори дали имат семейни проблеми.
Българинът все още няма метрокултура, смята инструкторът Хари Филчев, който пътува с по-неопитните машинисти (по принцип кандидатите за метромашинисти преминават 3 месеца обучение и после пътуват още 3 месеца с инструктор).
Той има предвид, че българинът не е свикнал да се качва и да слиза бързо от влаковете. Много често качващите се блокират хората, които искат да слязат и те не успяват да излязат от влака, твърди Филчев.
"На бабите редовно им стърчат чантите от вратата, а ако не се затворят вратите автоматично се задейства системата за сигурност и влакът не може да тръгне", обяснява Петър Нейчев. Но не само възрастните пътници създавали подобни проблеми.
Машинистът преценява кога да затвори вратите, като следи на специален екран и на огледалото на всяка метростанция дали има хора пред вратите. Изчаква и част от тичащите, но винаги остават и двама-трима, които не успяват да се качат. "Винаги има недоволни, но не може 500 души да чакат двама", коментира Петър.
Имало и благодарни пътници, но рядко. Обикновено това са хора с увреждания, които задължително търпеливо изчакваме да се качат, разказа още машинистът. Метрото е едно от малкото места в София, които са изградени така, че да са достъпни за хора на инвалидни колички.
Графикът на движение се нарушава предимно заради изчакване на пътниците и понякога при технически проблеми с влаковете.
Преди седмица - на 11 октомври, метрото беше спряно заради самоубийство на метростанция "Ломско шосе". В такива случаи машинистът се освобождава от работа и с него говори психолог.
"По принцип повечето машинисти от БДЖ имат смъртни случаи. С влаковете се случват по-често инциденти покрай прелезите", коментира Петър Нейчев.
Нашето пътуване свършва на метростанция "Младост І". Влакът на Петър не продължава до станцията на "Цариградско шосе", защото в час пик до тази спирка отива всеки втори влак. Причината е че там няма колело и няма как да се разминат влаковете, когато са през 3 минути.
Извън час пик, когато мотрисите са на 7-8 минути, всички отиват до бул. "Царигардско шосе". Същото важи и за крайната спирка на втората метролиния - "Джеймс Баучер".
Двете метролинии всъщност са една линия на панедлка и всеки машинист се върти и по двата лъча. Сухите тренировки за втората линия, която официално беше открита в края на август, са продължили около месец.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12005
4
04.06 2016 в 08:35
07.05 2013 в 09:17
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
18.10 2012 в 08:02
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
17.10 2012 в 20:54
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара