КЗП завежда колективни искове срещу трите мобилни оператора

Последна промяна на 15 септември 2014 в 13:34 8661 6

Снимка sxc.hu

Комисията за защита на потребителите завежда колективни искове срещу трите мобилни оператора Vivacom, Globul и Mtel заради прекомерно високи неустойки при прекратяване на договори, съобщиха от Комисията днес.

КЗП е установила, че общите условия на срочните договори и на трите оператора съдържат една и съща неравноправна клауза.

Тя предвижда клиентите да заплатят прекомерно висока неустойка - всички месечни такси до изтичане срока на договора, в случай на прекратяването му по тяхно желание, независимо по каква причина.

Така, например, когато потребителят пожелае да прекрати договора дори поради: лошо качество на услугите, неправилно или неточно изпълнение на договора от страна на доставчика, промяна на адреса за ползване на услугата и невъзможност от страна на телекома да я достави на новия адрес или при други, подобни на посочените дотук обективни обстоятелства, потребителят е задължаван на базата на въпросната неравноправна клауза да заплати на оператора необосновано висока неустойка.

Така уговорена, "неустойката е изцяло санкционна и излиза извън предвидените по закон присъщите функции на неустойката – обезпечителна, обезщетителна и санкционна, които трябва да са налице едновременно", се казва в прессъобщението на КЗП.

В конкретния случай клаузата е неравноправна, защото принудително обвързва потребителя и води до "явно неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора", пишат от КЗП.

В същоно време, според чл. 146, ал. 2 от Закона за защита на потребителите, неравноправните клаузи са нищожни, освен ако не са били уговорени индивидуално. Ако договорът (както е в случая) може да се прилага и без наличието на клаузата, той остава в сила.

КЗП е изпратила писма до трите мобилни оператора, с които им представи направените бележки и им е дала препоръки за коригиране на цитираните неравноправни клаузи в определени срокове. Телекомите обаче не са се съобразили с препоръките, поради което КЗП завежда колективни искове срещу тях за прогласяване на въпросните клаузи за нищожни. 

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

16.09 2014 в 04:58

Ванка, не е точно така. Не споря и де. Но пропадналата западна политика, ми дава 500 мин безплатни, към Бг.И още 19 държави де.

Не ми е за друго, но видял, ме видял..дай да коментираме..

15.09 2014 в 22:22

наложи ми се да замина в чужбина ,за да спа номера ,трябваше да платя всичко до края на изтичане на договора,това не е нормално

15.09 2014 в 17:20

В развития свят е така:
1. Неизползуваните минути се прехвърлят в следващия месец.
2. Таксуването е до секунда, а не до минута - сбора от ползуваните секунди е месечния сбор на ползувания трафик.
3. След като ви изтече договора, съгласно който сте получили безплатен телефон не дължите НИЩО на компанията и можете да си прехвърлите номера към друга безплатно във всеки момент в който пожелаете. И не ходите като луд да подписвате 5 страници хартии.
4. Няма автоматично продължаване на договора след като първия ви договор с който сте получили и телефон изтече и никакви наказателни такси. Отивате в друга компания казвате си номера и едни вежливи служители ви го прехвърлят при тях и започвате да им плащате за услугата на тях. ТЕ се занимават с процедурата по прехвърляне - не ВИЕ.
Ей така е в развития свят. Да не говорим, цената на услугата (трафика) е много по-ниска от тази в България.

15.09 2014 в 16:29

Има цени за услугите за срочни договори и цени за безсрочни договори. Като реши клиента да си спре услугата по срочен договор, да си доплати разликата в цените - все едно винаги е бил на безсрочен договор. Също като при банките - предсрочно прекратен срочен депозит се олихвява с лихвеният процент валиден за безсрочни.

15.09 2014 в 15:58

Като са толкова неизгодни договорите, кой ги кара потребителите да ги подписват ?!?!?!

15.09 2014 в 14:40

Айде, честито, че най-накрая се сетиха!