Богомил Николов: Колекторските фирми нямат право да начисляват лихва

Последна промяна на 17 август 2012 в 16:25 20101 7

Богомил Николов. Снимка: БГНЕС
Богомил Николов. Снимка: БГНЕС

КРС задължи мобилните оператори да информират клиентите си с просрочия, че събиранията им са предадени на т.нар. колекторски фирми. Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители“ коментира решението пред OFFNews.bg.

Г-н Николов, как оценявате решението на КРС?

Ние го приветстваме, защото този проблем не е от вчера и хората масово се оплакват. Досегашната практика на несъобщаване, че събирането на дългове се прехвърля към друга фирма, дава предпоставки за измама. Защото, представете си, че някой научи, че имате дълг, утре може да ви се обади, като се представи за човек от колекторска фирма. Така можете лесно да бъдете измамени, като преведете пари на измамник. Така че, това е много важно и справедливо решение.

Не трябва ли по същия начин да се задължат и други институции да предупреждават длъжниците си какви мерки са предприели, за да си приберат дълговете?

Това не се прави, защото се изисква усилие, а пък всички икономически оператори гледат да минават по линия на най-малкото съпротивление и да си спестяват разходите за едни писмо. Не е редно така да продължава и се надяваме и БНБ да се включи, като предприеме подобна инициатива и спрямо банките. Нищо няма да навреди на банката, ако просто изпраща едно писмо на длъжника, с което го уведомява, че неговото задължение се прехвърля към определена фирма, като бъде упоменато името на съответната фирма, нейните контакти. Така длъжникът ще знае, че, ако реши да се издължи, да знае към кого да се обърне. Защото голяма част от хората са пропуснали да си платят задължението или поради незнание, или поради някакво временно затруднение, което е преминало... Това създава един по-позитивен подход и ще даде ефект, включително и към събираемостта. Сегашната практика на телефонен натиск и психиески тормоз, блокира желанието на хората да се издължат.

На този етап сигнали за измамени хора все още няма, но предпоставките за това са налице. Повечето сигнали, които идват при нас, са за неправилно начислени такси или пък за заплахи и психологически методи, с които се претендират сумите.

Какво трябва да знаят потребителите, за да не бъдат измамени в подобни ситуации?

Ако вие не сте уведомен от този, към когото имате задължения, няма как да разпознаете дали зад колекторската фирма, от която ви търсят, не стои измамник. Най-важното, което хората трябва да знаят е, че тези колекторски фирми нямат законово основание или право да начисляват никакви допълнителни такси. На тях трябва да им бъде изплатено задължението плюс законната лихва, която се натрупва за съответен период. Имаме много сигнали, че такива фирми често начисляват свои такси, а те нямат законово основание да правят това. Единствено съдът в случай, че се стигне до съдебна процедура, може да начислява такива такси и в последствие евентуално съдия-изпълнител, ако се стигне до този етап, той също има подобни права, но не и колекторските фирми. Смятам, че самата практика за предоставяне на задълженията на колекторски фирми е законно и няма нищо лошо в нея, ако тя се извършва в съответствие със законовите ограничения и се спазват някакви етични норми. Най-важното, ако длъжникът е уведомен, не виждам нищо лошо в това.

Къде могат да търсят правата си потребителите, ако разберат, че са обект на измама?

Единият вариант е да се търси Комисията за защита на личните данни, защото според нас има и проблем с това, че кредиторът предоставя личните данни на длъжника на трето лице, без процедура по уведомяване, камо ли да се иска някакво съгласие. Друг вариант е да се обърнат към органите на полицията в случай, че има заплаха или накакъв вид психологически натиск. Но най-добрият вариант би бил човек, особено когато става въпрос за по-малки суми, да си следи сметките и да ги изчиства, за да не попада в подобни ситуации. Понякога тези задължение се формират вследствие на незнание и аз смятам, че банките са особено голям длъжник. Защото, ако вие имате разплащателна сметка, която не използвате, ако банката реши да промени своята тарифа или такса, се оказва, че натрупвате задължение без да знаете за това. Редно е според мен банките поне да изпращат месечни извлечения и да уведомяват хората по електронната поща. Така ще намалеят драстично подобни случаи, при които се дължат много малки суми.

Прави впечатление и това, че топлофикационните дружества не прибягват до подобни методи на събиране, което е малко учудващо – след като други го правят, защо и те не използват тези похвати. Имаме наблюдението, че топлофикациите сами създавоха този омагьосан кръг на ниска събираемост, тъй като те не предприемат никакви действия и започват до воядт дела, едва след като има някаква изтекла давност. При което нито те могат да си съберат вземанията пълноценно, нито пък потребителите могат да си изчистят задълженията. Не казвам, че трябва да използват колекторски фирми, но смятам, че дружествата трябва да са по-активни по събирането на задълженията към тях, преди да изтече тази тригодишна давност.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1005

7

rosica ivanova

20.03 2017 в 22:24

ЗДРАВЕЙТЕ!ИМАМ ПРОБЛЕМ С КРЕДИТ КОЙТО НЕ МОГА ДА ИЗПЛАЩАМ ОТ ДОСТА ВРЕМЕ И ПРИЧИНАТА Е НЕКОРЕКТНИ РАБОТОДАТЕЛИ КОИТО ТЕ ИЗИГРАВАТ С ЗАПЛАТАТА КОЯТО ТИ ОБЕЩАВАТ И НАКРАЯТ НЕ ТИ ИЗПЛАЩАТ И СУМАТА КОЯТО ТРЯБВА.ЗА ЕДНА ГОДИНА ИЗГУБИХ 3000ЛВ ОТ ТАКИВА!В МОМЕНТА ЕОС МАТРИКС МЕ ПРИТИСКАТ ДА ОТИДА ДА ПОДПИША ДОГОВОР С ТЯХ И САМО ЛИХВИТЕ КОИТО МИ НАЧИСЛЯВАТ ЗА МЕСЕЦ СА 90ЛВ. АЗ РАБОТЯ ЗА 420ЛВ И СЪМ НА КВАРТИРА.НЕ ВИЖДАМ ИЗХОД ОТ ВСИЧКО ТОВА!КАКВО МЕ БИХТЕ ПОСЪВЕТВАЛИ?ИМАМ ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ЛИСТ ОТ ДЕЛО КОЕТО Е БИЛО НА 20.09.2013Г ОТ ЧАСТЕН СЪДЕБЕН ИЗПЪЛНИТЕЛ

08.11 2015 в 16:31

Здравейте,

И аз имам сериозен проблем с ЕОС Матрикс. Служителката, която контактува с мен е ужасно цинична, арогантна, крещи и ме обижда. Вече ми докара здравословни проблеми, заради стресовите ситуации, които ми създава. Щях да съм платила парите, които дължа, но те реално са 320 лв, а от ЕОС в момента ми искат 590лв. Няма никакво известие от съда, в което да ми обясяват на какво основание са начислените почти 300 лева. Притеснявам се обаче, че ако не им ги платя и оставя да се стигне до съд, все пак съдията ще бъде на тяхна страна и ще се наложи освен за незаконно начислените такси да плащам и разноските по делото. Дали има някакво спасение от тази ситуация или ще трябва да им платя 300 лева допълнително просто защото са имали възможност да ми изкупят кредита?

11.08 2014 в 16:01

Не хранете мутрите.Не се оставяйте да Ви вменяват как да се чувствате.НИ ИМ ПЛАЩАЙТЕ.аКО НИКОЙ НЕ ИМ ПЛАЩА -ЩЕ ИЗЧЕЗНАТ ЗА 1 МЕСЕЦ.

21.06 2013 в 23:06

Бих желал да се обърна към първия читател с молба да ми пише на следната поща за да сподели опита който е имал с колекторските фирми plamen.ivanov_2@abv.bg

27.03 2013 в 14:28

Здравейте! Имам подобен проблем с ЕОС Матрих. Непрекъснато ме тормозят, обиждат и заплашват какво ли не по телефона - личния и служебния. Дори си позволява една служителка Монова да иска телефона на счетоводството ни. Тъкмо затворя личния и тя звъни на служебния ни телефон. Имах кредитна карта към Хеброс Банк, които после станаха Уникредит Булбанк, по която не съм внасяла от години. Разбрах от телефона, че тези ЕОС Матрих били станали новия ми кредитор, тъй като са изкупили задължението ми от Уникредит Булбанк. И се започна тормоза. Аз внасям по колкото мога, а те продължават да звънят и да ми вдигат вноската - вече искат по 100-160 лв. месечно. Обясних им че нямам възможност да внасям такива суми, а тя ме заплашва и крещи колкото си може, че не я интересува, трябвало да намери. Ще ме дадела на съд и разни други подобни. Не се издържа вече! Кредита е от 2006 г. година.

10.03 2013 в 02:14

zdraveite, molia pisete mi na toia email , za da pogovorim po tozi problem, blagodaria!

<em>Моля, пишете на кирилица.</em>

17.08 2012 в 19:05

Нека и аз да споделя някои мои впечатления (че и опит) по повдигнатия въпрос:
1. Краткото текстово съобщение (есемес) НЕ Е правнообвързващ документ между страните, така че е напълно безполезен канал за съобщаване/несъобщаване на факта на прехвърляне на права към трета страна. В този смисъл защо КРС не задължава операторите да: 1) Изпратят писмено уведомление; 2) Проведа разговор с титуляра по молилния телефон; и чак тогава (но не преди това!) 3) Изпратят кратко съобщение.
2. Прехвърлянето на личните данни на титуляра към трета страна изисква ЗАДЪЛЖИТЕЛНО вземане на неговото писмено съгласие! Ако това е направено с анекс към Общи условия за ползване на услугите на оператора — ДОБРЕ, но ако липсва, според мен, операторът трябва да пие една студена вода или да си събира вземанията сам (т.е. да не преотстъпва лицето си другиму).
Дотук смятам, че това решение на КРС е половинчато, както повечето му решения.
И сега една препоръка към хора в подобно положение (на базата на мой личен опит). Независимо дали са били уведомени с есемес от оператора си, или не са били:
1. В никакъв случай не провеждайте разговори с тази трета страна.
2. Заявете още в началото, че това е непоискан разговор, и че ще се оплачете по съответния ред.
3. Ако по някакъв начин са се добрали до др. ваши или такива на ваши близки, номера, пощи и др., подавайте жалби до съответните институции, комисии и НПО, включително до Прокуратурата и МВР.
4. Вземете мерки за вашите лични данни, като добавите вашите е-пощи към изключващия списък за неполучаване на спам и поискайте от операторите (ако не сте го направили за всички) на ваши номера, е-пощи и др. да не се доставя спам, който те иначе разпространяват. (Законът ги задължава да удовлетворят искането ви безпрекословно)

Това е и кураж. По принцип да знаете, че има давност на тия „вземания“: ако успеете да я постигнете, край с тях. Бъдете здрави!