В седмиците преди изборите отново влезнахме в темата с бюджета и доходите. Минималната заплата за 2025 г. се знае с точност до стотинката от поне два месеца, което не пречи нейният размер да се коментира упорито в общественото пространство, в т.ч. с апокалиптични прогнози за масови фалити на север. През последната седмица пък отново видяхме заглавия, че бюджетът ще се дъни и ще правим дефицит от 7-8% от БВП. Подобна беше картината и преди две години, когато тогавашният служебен финансов министър показа рамка на бюджет с дефицит от 6-7% от БВП.
На фона на всичко това, демографията и човешкият капитал отново попадат във фокуса на политиците. Какво казват числата и възможно ли е да растем с по-малко хора и без да изпускаме дефицита?
Ръст на заплатите, догонване и промяна в мисленето
Средната работна заплата в страната достига 2 296 лв. през второто тримесечие на 2024 г., като отчита ръст от 17,3% за година. В преработващата промишленост, в която са наети 450 хил. души, също се наблюдава двуцифрен ръст на заплатите, като средното възнаграждение достига 1 928 лв. За период от 6 години заплатите в България са се удвоили – през 2018 г. средната заплата в страната е 1 146 лв., а минималната 510 лв. Сега минималната заплата ще бъде 1 077 лв. от 1 януари 2025 г.
Този ръст на възнагражденията трябва да се разглежда в по-широкия контекст на дългосрочната промяна в българската икономика. България регистрира икономически растеж през 22 от последните 25 години. Изключения са финансовата криза (при нас удари 2009 г.), пандемията (2020 г.) и плитката рецесия от 2013 г. През останалото време имаме изпреварващ икономически растеж, като брутният вътрешен продукт на човек от населението, отчитайки покупателната способност, се увеличи от 29% от средното за Европейския съюз през 2000 г. до 45% през 2010 г., 55% през 2020 г. и 64% през 2023 г.
Въпреки продължителната политическа криза и липсата на напредък по отношение върховенството на правото, когато натрупаш фундаментални котви пред икономиката и растежа, страната може да дърпа напред. Стабилни пари (над 25 г. от въвеждането на валутния борд), устойчиви държавни финанси (най-нисък дълг в ЕС заедно с Естония), ниски преки данъци (10% плосък данък върху доходите и печалбите) и достъп до големия европейски пазар вече почти две десетилетия. Тези котви позволяват дългосрочен растеж и сближаване с европейските икономики.
Когато стигнеш граница от 60-70% от средното ниво за Европа, разговорът започва да се променя – вече не говорим за безработица и как да върнем децата в училище, а за липсата на квалифицирани кадри и как учениците да учат повече математика. Темата не е бедност, а по-скоро качество на живот.
Повече добавена стойност с по-малко хора
Населението в трудоспособна възраст (15-64 г.) в България се е свило от над 5 млн. души през 2011 г. до точно 4 млн. през 2023 г. Това е загуба на 1 млн. души в активна възраст или с близо 20% за период от 12 г. Резултатът е ограничен потенциал за растеж, като компаниите и в промишлеността и в услугите посочват недостига на работна ръка като основен фактор, който затруднява тяхната дейност. Липсата на кадри се бие само от несигурната икономическа среда, за което принос безспорно има и продължаващата политическа криза.
Демографията отправя предизвикателство пред растежа, но то не е непреодолимо. Естественият прираст на населението не може да бъде обърнат за няколко години – с тази възрастова структура ражданията (около 60 хил. на година) няма скоро да изпреварят умиранията (над 100 хил. на година). Знанията и уменията на работната сила, неизползваните резерви на пазара на труда, в т.ч. все още големия брой неактивни, както и миграцията към големите икономически центрове обаче са теми, които са директно обвързани с потенциала на икономика и напълно отворени за солиден напредък в рамките на няколко години. При това без да тежат прекомерно на бюджета.
Изследванията показват, че в сферата на образованието трябва да гоним две цели, за да постигнем максимален ефект за икономическия растеж. Първата е да вдигнем средното ниво (разбирай да увеличим средния резултат на PISA с едва 25 точки, тоест да достигнем ниво на Румъния или Словакия), а втората да намалим дела на учениците със слаби резултати. На последния зрелостен изпит по български език и литература има 148 училища с оценка под Среден (3). Какво правим за тези училища? Когато една банка се проваля и назначават специален надзор, а какво става когато училище се проваля? Политика, насочена към слабите училища, в т.ч. оценка работата на директорите и менторство, командироване на учители и работата по специална програма, може да се разпише точно за две седмици.
Въпреки ниската безработица в страната не можем да не отчетем и все още високия дял на неактивните, тоест хората, които не си търсят работа. Младите хора на възраст 15-34 г., които са извън образование и заетост, са около 200 хил. Бюрата по труда в страната обаче продължават да работят с фокус върху безработните, макар последните да са на рекордни ниски нива – 150 хил. души в края на август. Целият Закон за насърчаване на заетостта и писан с идеята за висока безработица и хора, които активно търсят работа. Отварянето на законодателство, с фокус върху политиките за активиране и придобиването на умения, може да даде голям ефект и да открие резерви на пазара на труда.
Миграцията към големите икономически центрове също променя потенциала на икономиката. В столицата София, Пловдив и Варна има устойчив приток на млади и активни хора. В столицата са 8-10 хил. души на година, но Пловдив и Варна също отчитат механичен прираст от над 4 хил. души на година. В другите големи градове обаче не се наблюдават устойчиви процеси. Бургас и Стара Загора имат механичен прираст в рамките на 500-600 души на година, а в Русе през 2023 г. механичният прираст е под 100 души. Все по-често виждаме положителни стойности в големите градове в страната, но с по 100-200 души прираст в град от топ 6 на страната просто няма да стане. Тук на преден план излизат темите за качеството на живот по места, възможностите за реализация и дори свободата (финансовата) на местната власт да провежда активни политики.
Това са само няколко маркера на политики, които могат да доведат до по-висок растеж, въпреки натиска на демографията. Никоя от тях не изисква някакво прекомерно разточителство през бюджета. Можем да припомним сходен пример с междуинституционалния механизъм за връщане на децата в училище от 2018 г., който не струваше много, но даде резултат в рамките на година. С две думи, място за умни политики в подкрепа на човешкия капитал има, стига да се разреши политическата каша и да не се изпускат основните котви пред дългосрочния растеж.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
-80
4
15.10 2024 в 17:56
ако вярваш на това си мега зле ахахахахахахах
-335
3
14.10 2024 в 10:22
Къщата ви няма да има стойност, колата ви няма може да бъде използвана, работата ви ще бъде социална, храната ви ще бъде насекоми, забавлението ви ще бъде виртуално, времето ви ще бъде дистопично, градът ви ще бъде клетка, кредитът ви ще бъде вашият CO2 и ако не направите нищо, за да избегнете всичко това, вие го заслужавате!
-6300
2
14.10 2024 в 01:23
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
1010
1
13.10 2024 в 15:59
Последни коментари
Пеевски оглави еднолично ДПС. Партията е с нов устав, няма вече ''почетен председател''
Путин разговаря на четири очи с премиера на Словакия Роберт Фицо
Тръмп: В САЩ ще има само два пола - мъжки и женски
Орбан: Унгарската компания MOL иска да купи рафинерията на ''Лукойл'' в Бургас
Германската полиция задържа мъж, заплашил с нападение друг коледен базар
Путин разговаря на четири очи с премиера на Словакия Роберт Фицо
Иван и Андрей срещу НФЦ: Пак ни отрязаха за филма за Емил Димитров