Преподавателят по литература в Националната природо-математическа гимназия Борис Илиев коментира невъзможността да се приложат новите промени в Закона за образованието. Влязлата в закона практическа забрана за коментари върху "сексуалност, различна от традиционната", фактически води до невъзможност да се изучава творчеството на древногръцката поетеса Сафо, която обаче присъства в учебната програма и е част от съкровищницата на световните литератури.
Изучаването и разглеждането дори на екзотични набори от идеи е задължителна, естествена част от образователния процес и учителите не могат да избягат от този елемент в професионалната си дейност. Подзаконовите нормативни актове в областта на образованието отдавна задължават преподавателския състав активно да излага и обсъжда с учениците както разнообразни теми, засягащи часовете по литература, история, философия, логика и психология, но и да се интересуват от личностното развитие на учиниците. В този смисъл закони, писани набързо, практически на коляно, не могат да се прилагат и резултатът от приемането на новите промени конкретно в Закона за образованието ще бъде сезиране на Конституционния съд.
Отделен абсурд е, че новият текст на закона, разбиран буквално, забранява не само предполагаемо негативни влияния въррху учениците, но и популярна идея като въвеждането на източноправославно вероучение. Тоест текстът е предложен в суров, нередактиран вид, като даже вносителите му от "Възраждане" не са чели внимателно какво предлагат.
Партиите, подкрепили превръщането на законопроекта в действащ закон, нямат никакъв достъп до реалността на педагогическата работа и очевидно са приели текста с популистка цел, нямаща нищо общо с интересите и защитата на учениците от зловредни влияния. Отделен факт е, че този тип законодателство представлява копиране на съвременния руски законодателен опит, който е ноторно антидемократичен и по същество отрича автономността на човешката личност и нарушава общоприети принципи и международни документи като Хартата за правата на човека.
Преподавателят дава и примери от работата си, в която му се налага да изслушва лични истории на свои ученици и да търси най-добрия начин за адекватно отношение. Опитът му сочи, че новоприетите промени в Закона за образованието са напълно неприложими към реалната учителска практика.
Непосредствено след провеждането на разговора с Борис Илиев за подкаста на OFFNews се разпространи скрийншот от негативен списък с варненски учители, заплашвани от симпатизанти и членове на "Възраждане" заради реакцията си срещу така нелепо създадения, предложен и гласуван законов текст. Публичните заплахи по принцип са лесно доказуеми и могат да попаднат под ударите на закона. Конкретно заплахите срещу учители звучат особено неприемливо. Учителите са в пряк, всекидневен контакт с децата на България и заплахите срещу уважавани и загрижени представители на тази изключително важна стратегия демонстрират пълната безпомощност на "Възраждане" да участва в размяна на аргументирани, рационални и легитимни позиции. Друго не може и да се очаква от партия, която получава инструкциите си директно от дикаторския и агресивен режим Москва, както лесно показват пътуванията на партийнотото ръководство дотам.
Абонирайте се за канала на OFFNews в YouTube!
Манол Глишев
Манол Глишев е историк, автор, преводач, блогър и журналист. Работил е в областта на културните и политическите новини. Пише за Украйна още от окупацията на Крим през 2014. Съосновател на неправителствени организации, сред които "Софийски дискусионен форум" и "Атлантически съвет на България".