Колко вода трябва да пием дневно? Не, не са 2 литра!

Последна промяна на 17 юни 2019 в 14:57 27866 4

Снимка pixabay

Всеки има индивидуална норма на потребление на вода. Препоръките за 1,5 или 2 литра на денонощие не са правило, а по-скоро ориентир. Как да преценим кое е оптималното количество вода за нас?

Определянето на дневната норма може да се изчисли много лесно, като се има предвид, че женският организъм се състои от 50-55% вода, а мъжкият - от 60-65 %:

- денонощна норма за потребление на вода при жените: 30 мл вода на килограм тегло; 
- денонощна норма за потребление на вода при мъжете: 40 мл вода на килограм тегло;

Формулата се образува на база физиологичните загуби, които понася организмът, за да обезпечи функциите си ежедневно.

Кога трябва да увеличим консумацията на вода и с колко?

Количеството можем да изчислим, ако към горните показатели добавим:

- при тренировка: + 400-600 мл - когато сме физически активни, ние се потим по-често. Загубата на течности трябва да се компенсира. Добре е да се пие вода не само по време на активността, но и след нея.

- в горещите летни дни: + 400-600 мл - колкото по-топло е времето, толкова повече течност отделяме чрез потта.

- при надморска височина над 2500 м: + 400 мл - причините са много, някои от тях са по-честото уриниране и задъхването.

- при висока температура, повръщане, разстройство :+ 300-800 мл - организмът губи много течности и балансът трябва да бъде възстановен, за да не се влоши състоянието ни. Повече вода трябва да консумират и хората, които имат камъни в бъбреците или възпаление на пикочния мехур.

- при бременност и кърмене: + 500 мл - за бременните дневната норма на вода е + 500 мл, а при кърмещите жени: + 500 мл до 1 л.

- при пиене на кафе: + 500 мл на всяка чаша - продуктите, които съдържат кофеин, действат диуретично. 

- при консумация на алкохол, сокове, безалкохолни водата трябва да е в количеството поета напитка - ако изпием 250 мл сок можем да балансираме с 250 мл вода.

За да си създадем правилен режим на потребление, можем да започнем със 150 мл вода на час и постепенно да увеличаваме това количество, за да влезем в собствената си норма.

Текстът е консултиран от д-р Мария Русинова, специалист по хранене и диететика, директор на Банка майчина кърма.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1010

4

Ехо

19.06 2019 в 20:36

Значи, по тази статия - мин. по 18 литра вода на ден! Стига с глупостите!

1613

3

Emil Kasamakov

18.06 2019 в 06:31

Добре, ама не толкова отдавна ни обяснявахте, че всъщност кафето не е диуретик. Подкрепено с проучване.
https://nauka.offnews.bg/news/Vaprosi_2/Zashto-zhegata-ni-kara-da-se-chuvstvame-umoreni_91223.html

Половин литър вода на всяка чаша кафе е безумно количество, и точно то ще доведе до повишено отделяне на урина.

15126

2

Стефан

18.06 2019 в 00:11

Веднага ще ти кажа тайната рецепта.
Падни до 110 кила, и слез под два метра. Не пречи на пиенето, но не иска толкова вода.

1574

1

gadeff

17.06 2019 в 22:06

Аз, като съм 100 кила, пия по 4 кафета през деня и 5-6 бирички вечер... по тая рецепта ша са удавя, беей!