I. В някакъв смисъл терминът "Нова вълна" съществува в почти всички известни за мен форми на изкуството.
И в културните и в контракултурните. Но най вече в контракултурните.
Как Розак дефинираше създадения, впрочем от него, термин "контракултура"? Ето как: "Контракултурата е субкултура, в която група от индивиди, които не споделят официално наложената обществена култура, отричайки я, желаят да я променят".
Впрочем именно в онази програмна книга на Розак, наречена "The Making of a Counter Culture" е описана нуждата от контракултура: „Това, което наричам контракултура, придоби протестния си вид през този период (60-те и 70-те години на 20. век - Б.А.), и не започна по време на кризата, а по време на възхода на индустриалната икономика. Несъгласието не идваше от бедността, а от изобилието; неговата задача е да разследва нови проблеми, които са възникнали с безпрецедентно повишаване на жизнения стандарт. В продължение на около двадесет години процъфтяващото индустриално общество се превърна в сцена на бурно, сложно, но любопитно морално търсене“.
II. Вчера всички писаха, че Жан Люк Годар е "авангардист", "модернист". Ами не, всъщност Годар е представител на Новата вълна в киното.
А какво е Нова вълна? Е, това вече е много разтегливо понятие. Нова вълна имаме в музиката. Само че там новата вълна е музиката, която идва от едно от разклоненията на пънка, омесено в електронни звуци и малко реге и станало световноизвестно благодарение на групи като Depeche Mode или The Cure.
Не забравяйте обаче, че със същото име е наричана и хеви метъл музиката на Iron Maiden - "нова вълна в британския хеви метъл"...
III. Вчера от този свят си отиде Жан Люк Годар. Човек, който създаде новата вълна в киното. Така, както Ален Роб Грийе създаде новата вълна в литературата. Киното на Годар е трудна работа. Много трудна. Киното на Годар всъщност е точно обратното на това, което днес света разбира като "кино". Днес киното е много действие, малко диалог, почти безсмислен сценарий, който спокойно може да се замести от дузина сторибордове, които да обяснят как Спайдърмен, падайки от космоса, преминава покрай Жената чудо, спасява я от Капитан Планета, след това издоява 3 козички, шибва един задвратник на Тор и избухва в Супернова...
IV. Годар правеше точно обратното. Киното му беше заснето сякаш от любител с камера, която са му подарили за рождения ден. Белмондо пуши цигара. После се прави на уличен артист и с неговата приятелка разиграват сцена, в която тя е виетнамка, а той - американски войник. Той я застрелва, наоколо ръкопляскат, подхвърлят им монети... Във филмите на Годар времето е разпокъсано, такова, каквото е и при Грийе. Впрочем, прочетете нещо на Грийе. И вижте "До последен дъх" или пък "Лудият Пиеро" и ще разберете защо днес имаме Куентийн Тарантино например, или пък Гай Ричи или пък Мартин Макдона...
V. С единственото уточнение, че горепосочените все пак правят поп кино. А Годар прави кино, което се доближава до онова любимо на изкуствоведите "Art Pure" ("чисто изкуство").
VI. Да, знам, че ви е странно, че текстът ми е така насечен. Гледайте филмите на Годар и ще разберете защо пиша по този начин днес...
VII. Казват, че човекът на изкуството винаги е ляв. Напълно съм съгласен с това. Годар е ляв. Ама много, много ляв - той дори не е комунист, а троцкист, маоист. По някое време, на върха на кариерата си, решава, че не е достатъчно ляв и че господин Годар е предал другаря Годар. И зарязва името си, създавайки троцкистки колектив от леви интелектуалци, наричайки го "Дзига Ветров". Те снимат филмите си без сценарий, без герои. Всеки ден се събират и гласуват какво да се случи. Ако има някой, доближил се до най-налудничавите идеи в изкуството, почти граничещи с някакви нездрави антиутопии на Пол Пот, то това е именно Годар...
VIII. Преди няколко години излезе един много хубав френски филм за Годар. „Изключителният: Моят Годар” - сниман по автобиографията на втората съпруга на френския режисьор - Ан Вяземски. Отидох да го гледам със семейството си. В залата бяхме само тримата - аз, съпругата ми и синът ми...
IX. Филмът не показваше Годар в добра светлина. Знаете ли, има много хора, които имат сериозни изисквания към техните любимци. Например - ако видите Анджелина Джоли по раздърпан анцуг да се кара с продавачка на зеленчуци, казвате, че повече няма да ви е любима. А истината е, че "гениален творец" и "добър човек" често не са присъщи на едно и също тяло...Потърсете биографията на Вагнер, ако не ми вярвате.
X. Вчера всички съобщаваха, че Годар си е отишъл. Слагам бас, че никоя телевизия от съобщилите не би излъчила и 2 минути от неговото кино. Телевизиите са съучастници в процеса на тоталната ментална пустота, в която се намираме днес. Но Годар имаше една мисъл именно за телевизията. Вижте колко гениална е тя: "Телевизията е дъвка за очите".
XI. Вчера всички писаха за това, че през 1991 година на Годар е връчена наградата на филмовата академия на САЩ "Оскар" като признание за творчеството му. Знаете ли, че Годар отказа да отиде и да си я вземе? "Не мога да прелетя половината земно кълбо за едно парче метал" - каза той тогава...
XII. Днес си мисля много по темата дали изкуството в крайна сметка е ляво като идеология... И да, няма начин да правиш изкуство, което да съчувства не на малкия, унижен и оскърбен и смачкан човек, а на корпорации, на едрия бизнес и пазарната икономика. Огромна част от хората на изкуството всъщност имат леви сърца... но и десен мозък. Даже най-идиотското в тази история е, че често десният мозък получава меценатски пари, с които създава ляво произведение на изкуството.
Но в това аз лично не виждам нищо странно. За вас не знам...
Епилог: От днес вече живеем без Годар. Самият той отдавна спря да прави кино. Последната му лента бе от 2004 година. Преди 2 години, някъде по това време си, отиде и един от любимите актьори на Годар от ранния му период - Жан Пол Белмондо. Странно е как понякога свързани в изкуството хора си отиват съвсем близо във времето. Както например Фелини, съпругата му и любима актриса Джулиета Мазина и любимият му актьор Марчело Мастрояни си отидоха един след друг в период от около 3 години...
Може би някъде горе киното ще продължи. Защото тук киното вече приключи своето съществуване. Поне във вида, в който то беше изкуство, а не ентертеймънт...
Б.А. Аз не съм кинокритик. Аз съм обикновен кюстендилски пролетарий, формирал лявото си сърце и десния си мозък и под влиянието на Годар. И сега се сетих, че за последно филм на Годар бе излъчен по несъществуващия вече Канал 2 на БНТ през 1996 година... И тогава "дъвките за очите" търпеливо зачакаха Годар да умре, за да кажат 2 думи за него...
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
-580
2
14.09 2022 в 13:28
11978
1
14.09 2022 в 10:51
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара