"Топ Гън Тони" или за страха като движеща сила

Лъчезар Вълев 22 август 2012 в 11:19 5886 0

Тони Скот. Снимка: ЕПА / БГНЕС
Тони Скот. Снимка: ЕПА / БГНЕС

Преди ден светът на киното загуби Тони Скот - един от най-големите режисьори на нашето съвремие. Той създаваше свой свят пред камерите. Свят, който бе дом за милиони зрители по света. Как обаче изглежда неговият свят зад камерата?

 Начални надписи

Антъни Дейвид "Тони" Скот се ражда на 21 юни 1944 г. в Норт Шийлдс, 40-хилядно пристанищно градче, разположено на река Тайн, Североизточна Англия. Тони е най-малкият от трите сина на Елизабет и Колонел Франсис Пърси Скот.

Тони прави дебюта си в киното като актьор.

Като 16-годишен той участва в късометражния филм "Момче и колело" - режисьорският дебют на брат му Ридли Скот, който тогава е на 23 години.

Следвайки стъпките на брат си, Тони учи първо в Колежа по изкуство и дизайн "Уест Хъртълпул", а после и в "Училището по изкуства" в Съндърланд.

В последствие се дипломира в Кралския колеж по изкуства в Лондон, твърдо решен да стане художник.

Режисьор: Тони Скот

Вниманието му се обръща към киното след успеха на по-големия му брат, който снима няколко телевизионни реклами по това време.

"В началото Тони искаше да прави документални филми. Казах му: Не ходи в "Би Би Си", ела първо при мен." Знаех, че има страст към колите и му казах "Ела да работиш с мен и след година ще караш собствено Ферари." И той дойде", разказва Ридли Скот.

През следващите години Ридли режисира няколко хиляди телевизионни реклами, наблюдавайки развитието на своя по-малък брат в няколко игрални филма.

1975 година дава началото на режисьорската кариера на Тони. Той режисира адаптираната версия на "Авторът на Белтрафио" - кратък разказ от Хенри Джейс. Филмът разказва трагичната история на едно английско семейство от края на 19 век. Лентата се снима по поръчка на френската телевизия.

След шеметния успех на рекламите му, от 1980 г. Тони започва да получава предложения за режисиране на филми от Холивуд. Същата година най-големият от братята Скот - Франк умира от рак.

Тони продължава кариерата си като режисьор на игрални филми. Една от идеите, които има, е адаптацията на романа на Ан Райс "Интервю с вампир".

През 1982 г. "Метро голдуйн майър" възлагат на Тони да режисира друг вампирски филм - "Гладът" ("The Hunger"). Във филма учстват актьори като Дейвид Боуи, Катрин Деньов и Уилям Дефо.

"Гладът" впечатлява със сложен дизайн и изпипани операторски кадри. Въпреки това, той не успява да намери своята публика. Филмът получава катастрофални оценки от критиците и бележи разочароващи продажби в боксофис класациите. По-късно лентата е реабилитирана и се превръща в истински култ.

"Топ Гън Тони"

През 1985 г. продуцентите Дон Симпсън и Джери Брукхаймър избират Тони Скот за режисьор на филма "Топ Гън".

Малко преди това Тони снима реклама за шведския производители на  автомобили "Сааб".

Силно скептичен в началото, той приема да режисира филма. Въпреки че лентата е приета със смесени чувства от критиката, "Топ Гън" става един от най-касовите филми на 1986 г., реализирайки приходи от $176 млн. Във филма изгрява звездата на младия тогава актьор Том Круз.

В лигата на Големите

Зашеметяващият успех на "Топ Гън", името на Тони попада в списъка на най-добрите холивудски екшън режисьори.

През 1987 г. работи отново с продуцентите Симпсън и Брукхаймър. Този път режисира дългоочакваното продължение на "Ченгето от Бевърли Хилс", с участието на Еди Мърфи и Бриджит Нилсен. Критиката отново не е особено очарована, но въпреки това филмът става един от най-касовите за годината.

Тони Скот влиза в последното десетилетие на 20 век с филма "Отмъщение" ("Revenge''). Трилър за изневяра и отмъщение, чието действие се развива в Мексико. В лентата участват Кевин Костнър, Маделин Стоун и Антъни Куин.

Същата година Тони снима и "Дни на грохот" ("Days of Thunder") отново с Том Круз в главната роля, този път играещ нафукан автомобилен състезал. Във филма участва също и бъдещата половинка на актьора Никол Кидман.

По-късно Тони споделя, че му е било изключително трудно да улови драматичния момент в състезанието с автомобили, затова е използвал идеи от други филми със състезания, пречупвайки ги през своята гледна точка.

През 1991 г. Скот снима екшън трилъра "Последният бой скаут" ("Last Boy Scoout"), с участието на Брус Уилис, Хали Бери и Деймън Уейънс.

Две години по-късно е ред на "Истински романс" (''True Romance''). Лентата е с бюджет $13 млн., а автор на сценария е самият Куентин Тарантино. Актьорският състав отново е звезден: Брад Пит, Крисчън Слейтър, Вал Килмър, Патриша Аркет, Самюъл Джаксън и Гари Олдман.

Тарантино написва сценария на тази дива смесица от екшън и черна комедия, която се появява в кината година преди грандиозния му пробив с "Криминале" (''Pulp Fiction''). "Истински романс" получава ласкави оценки от критиката, но претърпява истински провал в боксофис класацията, докарвайки приходи от само $13 млн., т.е. възвръща инвестицията, без да носи печалба.

Следва военният трилър "Ален прилив" (''Crimson Tide''), с участието на Дензъл Уошингтън и Джийн Хекмън. Тони Скот разглежда сблъсъка между двамата командири на ядрената подводница "Алабама".

Следва сниманият през 1996 г. "Фенът" (''The Fan''), с участието на Робърт Де Ниро, Уесли Снайпс и Бенисио дел Торо.

Две години по-късно на бял свят излиза следващото отроче на Тони.

Във филма "Обществен враг" (''Enemy of the State'') взимат участието на Уил Смит и Джийн Хакман. Лентата става най-касовият филм на Тони Скот за десетилетието.

Почивката по време на Деня на благодарността през 2001 г. се оказва особено продуктивна за Тони. Тогава той режисира трилъра "Шпионски игри" ("Spy Game"), с участието на Брад Пит и Робърт Редфорд. Филмът пленява повечето критици и реализира приходи от близо $63 млн.

През 2004 г. идва ред на "Мъж под прицел" ("Man on Fire") с Дензъл Уошингтън, Дакота Фанин и Кристофър Уокън. Лентата надминава по приходи предшественика си с печалба от $75 млн.

На следващата година Тони Скот снима "Домино" (''Domino'') - екшън с участието на Кийра Найтли и Мики Рурк. Година по-късно той прави и футуристичния екшън с Дензъл Уошингтън "Déjà Vu".

През 2005 г. братята Скот започват снимки на сериала "Криминални уравнения" ("Numb3rs"). Тони режисира изцяло сам първи епизод от четвъртия сезон на филма. Двамата правят общо шест сезона на сериала. През май 2010 г. Си Би Ес смъква сериала от ефир.

Лебедовата песен на Тони Скот е екшънът "Неудържим". В главните роли са Дензъл Уошингтън и Крис Пайн. Филмът излиза на бял свят през ноември 2010 г.

Вдъхновението зад кадър

"Това, което винаги ме е водило в работата ми, са героите. Често казвам на хората от моя екип - излезте навън, в реалния свят и намерете истински модели за моите сценаристи. Не сменям структурата на сценария. Водя се по него, но използвам моя прочит. Това винаги е била моята мантра и това, което ме е вълнувало. Чрез филмите аз образовам и забавлявам самия себе си в светове, до които няма да мога да се докосна, ако не съм режисьор. Ако се вгледате внимателно в моите герои, колкото и да се положителни, те винаги имат своя мрачна страна.

Мисля, че има два начина, по които може да се погледне на страха. Най-страшното нещо, което съм правил в живота ми, е да снимам филми. Всяка сутрин преди да снимки се будя час или два преди будилника. Това е добро нещо. Страхът ме мотивира. Наслаждавам се на този страх. По някакъв начин съм перверзен. През цялото време се катуря по скали в моя живот. Когато завърша някой филм, отивам в парка Йосемит и се провисвам от някоя скала. Този страх е осезаем. Той е реален и в същото време е абстрактен. Това е най-плашещото."

Финални надписи

САЩ, Лос Анжелис. Денят е 19 август 2012 г. Около 12:30 по обед 68-годишният Тони Скот паркира колата си близо до моста "Винсън Томас".

Той се покатерва и скача във водата от ръба на моста. Краят отново е режисиран от Тони Скот.

В последния дубъл от неговия филм, окото на камерата се затваря. Финал. Този път завинаги.

Най-важното
Всички новини