Кризисен щаб ще решава проблемите в БДЖ. Най-вероятно той ще бъде създаден през следващата седмица, обяви изпълнителният директор на холдинга Йордан Недев, цитиран БТА.
Той ще включва министъра на транспорта, зам.-министри и ръководството на БДЖ.
Проблемите започнаха след спиране на държавната субсидията за "БДЖ - Пътнически превози" (14 млн. лева) от 1 юли т.г., припомни Недев. Парите са предназначени за оперативни нужди.
Финансовото министерство обяснява спирането на субсидията с неизплащането на заема към Световната банка от БДЖ, по който гарант е държавата. Тази ситуация изправи превозвача пред фалит. Оттам обмислят драстично съкращаване на персонала и спирането на около 200 влака, потвърди Недев. На въпрос "Кога?" той отговори: "Това може да стане и утре".
Той е категоричен, че МФ няма право по закон да спре субсидията на железниците. С тази мярка се нарушавал Законът за държавния бюджет. В него пише, че такава субсидия не може да бъде прихващана и спирани.
Той не потвърди категорично, че ще подаде оставка, но заяви, че "подобен ход би бил логичен в настоящата ситуация".
Недев беше подкрепен и от бившия министър на транспорта Петър Мутафчиев и настоящ депутат от "Коалиция за България". Пред БНР той обяви, че "няма клауза в договора, според която финансовият министър Симеон Дянков да спре субсидията за железниците".
"Имам чувството, че нарочно "Пътнически превози" се поставя в тежка ситуация и се бута към ликвидация", коментира той.
Възможната замяна на дълга за мотрисите "Сименс" за "Товарни превози", лансирана от премиера Борисов, Мутафчиев нарече финансова екзотика.
Председателят на Асоциацията на българските жп превозвачи и интермодални оператори Симеон Ананиев каза, че белгийска и румънска фирма проявяват интерес към БДЖ и кандидатстват за лиценз за пътнически превози. "Изпуснат е подходящият момент за продажбата на БЖД "Товарни превози" , когато то е било печелившо. Всички опити сега да се продаде водят до губене на време", коментира той. Според Ананиев дружеството е доведено до състояние, при което няма много полезни ходове. "Товарни превози" ще бъде оздравено, ако мине през несъстоятелност, смята още Ананиев.
33% от обема на товарните жп-превози вече се осъществяват от новите товарни превозвачи, добави Ананиев.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег