„Данон за пиене“ подтиквал към алкохол и насилие

Последна промяна на 02 август 2012 в 15:45 6043 3

Героите в рекламите на ДЗП - панда, пор и прасе.
Героите в рекламите на ДЗП - панда, пор и прасе.

Рекламата на млечната напитка „Данон за пиене“ (вече съкращавана като „ДЗП“) подтиквала децата към различни алкохолни коктейли и насилие. Това реши Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС).

Проблемът с рекламите, а и със самите продукти, е, че три от напитките носят имената на реални алкохолни коктейли - Пина Колада, Куба Либре и Ванила Бийч. Последното обаче не било съвсем коктейл, а „игра на думи“ с два коктейла - Секс он дъ бийч и Ванила Скай. Анонимният жалбоподател е категоричен, че въпреки че не съдържат алкохол, тези напитки "биха подбудили любопитството на децата да опитат истинските продукти с тези имена."
Според жалбата надписът в рекламната комуникация „Не съдържа алкохол” изрично показва, че използването на имена с алкохолен еквивалент е целенасочено.

Агресията пък произхождала от призива за насилие над животните, които са герои на рекламите. Съкращението ДЗП изобразявало следните думи (в зависимост от рекламата) – Д=Да, З=Заколим/Задушим/Застреляме, П=Прасето/Пора/Пандата.

Председателят на Етичната комисия Гриша Камбуров е на мнение, че “използването на комбинацията алкохол-насилие-сексуален контекст, без нито един от тези елементи да има връзка с рекламирания продукт, и то без ограничения в часовия диапазон на излъчване, не би могло да отговори на критериите на Етичния кодекс за предпазване на децата от потенциална вреда.”

Пред НСС позицията си в защита на рекламите и продукта даде Патрик Ол, Маркетинг директор на „Данон Сердика” АД. Ето какво гласи тя:
„Данон” е компания за производство на млечни продукти, а всички знаят, че млякото и в частност киселото мляко помага на здравето и това е основната мисия на компанията, която е специализирана към производство на здравословни храни. Затова и „Данон” разработва различни млечни напитки вече 10 години. Децата обичат да са заедно, да се забавляват и харесват странни неща, за разлика от възрастните. Вкусовете на ДЗП са насочени към по-големите, които е възможно вече да са опитвали алкохолните коктейли, по-малките не могат все още да знаят какво е Пиня Колада или Куба Либре.
Направен е опит да се произведе по-атрактивна напитка, напитка за лятото, без да се очаква, че тя носи риск и ще произведе негативен ефект. Целта е да се развие напитка, която не е само за 1 година, а има своя история и не е имало желание за провокиране на насилие. Била е проведена консултация с детски психолог, който не е изразил притеснение с елементите на насилие.
Целта е да се разработи здравословна напитка, тъй като компанията е запозната с нарастващото затлъстяване сред децата. Цялата държава трябва да бъде отговорна за предотвратяване на консумацията на алкохол от деца и подрастващи. Ако лице под 18 г. може да си закупи алкохол, то ДЗП няма как да окаже влияние.“

Националният съвет за саморегулация обаче не се спря с „ДЗП“ и отсече, че има и друга реклама в нарушение на етичните норми. Това е рекламата на "Магнум Чи Чи", в която се „накърнява достойнството на хората с говорни дефекти“. Според Етичната комисия трябва да има търпимост и толерантност към различните, което се погазва във въпросния клип с рапъра Устата.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

05.11 2013 в 09:51

Целта е да се разработи здравословна напитка, тъй като компанията е запозната с нарастващото затлъстяване сред децата.
--------
Как се разработва здравословна напитка без нищо естествено в нея? Кое мляко на данон е естествено?

03.08 2012 в 15:09

Една по оригинална, забавна реклама из българския ефир и конкуренцията задвижи подмолните игрички. Тази комисия да се заеме с нещо по-сериозно от праце, панда и пор.

02.08 2012 в 17:24

Ебаси лицемерите. Наистина.