Българчетата с драстичен срив в уменията за четене

12 декември 2012 в 16:27 3136 1

Ученици Снимка: БГНЕС
Ученици Снимка: БГНЕС

Българските ученици показват драстичен срив в уменията си за четене за последното десетилетие. Това показват данните от авторитетното международно изследване PIRLS за 2011 г., представени в Норвегия на 11 декември.

То проучва уменията на 10-годишните ученици. В PIRLS 2011 са включени 49 държави.

България постига резултат от 532 т. (при скала от 0 до 1000 т.). С този резултат, отреждащ ù 22-рата позиция, страната ни се задържа над средното ниво (500 т.) за PIRLS. Спрямо резултатите от предишните две проучвания - PIRLS 2006 и PIRLS 2001, спадът е много сериозен.

През 2001 г. сме били с резултат 550 т., а през 2006-а - с 547 т. Само от 2006 г. досега страната ни пада с 10 места - от 10-о на 22-ро.

България е в една група със Словения, Нова Зеландия, Словакия и Австрия.

На първите 4 места са Хонконг (571 т.), Русия (568 т.), Финландия (568 т.), Сингапур (567 т.).

Притеснително за нас е, че в България спада процентът на децата, показали най-високи резултати (поне 625 т.) при провеждане на изследването. През 2011 г. те са 11%, през 2006 г. те са били 16%.

Средният процент за всички страни през 2011 г. е 8, а през 2006 г. - 16.

Този резултат означава, че учениците могат да четат, разбират, извличат и анализират информация от разкази, статии с 800 до 1000 думи.

Най-голям е процентът на деца, показали най-високи резултати в Сингапур - 24%, следват Русия, Северна Ирландия, Финландия, Англия, Хонконг, САЩ.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови