Защо китайците са луди по "Made in Japan"

DW 03 януари 2016 в 15:13 8395 8

Снимка Peter Van Buren

Отношенията между Токио и Пекин са мразовити, но това никак не пречи на китайските туристи. Те масово пътуват до Япония. И са същински ураган - пазаруват на поразия несметни количества стоки "Made in Japan", пише Мартин Фриц за "Дойче веле".

Паркирането в близост до луксозната търговска алея Гинза в Токио е всъщност забранено. Независимо от това всеки ден десетки автобуси с китайски туристи спират край нея и създават истински транспортен хаос. Шофьорите търпеливо чакат китайците да се завърнат от голямото си пазаруване в близките луксозни магазини и натоварени с пакети, кашончета и торбички, да се качат отново в автобусите.

Една от причините за хаоса е, че туристите се бавят в пазаруване много повече, отколкото е уговорено и така объркват графика на туристическите турове. “Бакугай” – експлозивно пазаруване – така наричат японците този феномен на туристите от Китай, които като скакалци нападат японските търговски къщи, електронни магазини и магазини за парфюми, където пазаруват стоки в невъобразимо количество. Думата “бакугай” дотолкова е влязла в устата на японците, че през 2015 дори беше обявена за “дума на годината”.

Неудържимо пазаруване

Транспортният хаос край Гинза е непредвидимо следствие от държавното поощряване на туризма. За да повиши оборота на хотелиерския бизнес и търговията на дребно, японското правителство въведе визови облекчения главно за азиатските туристи. Тази стъпка е толкова успешна, че още през тази година почти и достигната набелязаната за 2020 година цел - Япония да бъде посетена от близо 20 милиона туристи, двойно повече, отколкото през 2013-та. Силното обезценяване на японската валута от есента на 2012 г. насам прави туризма и пазаруването в Япония изгодни.

“Експлозивното пазаруване свидетелства, че качеството на японските стоки е високо”, със задоволство отбелязва президентът на японската верига за електронни изделия "Laox". Китайската компания "Suning Laox" първа прогнозира туристическия бум и своевременно инвестира в експанзията на безмитните филиали. 1, 5 милиона китайци са пазарували тази година в 30-те магазина на японската верига "Laox". До 2018 г. ще се появят още 50 нови филиали. Защото връхната точка още не е достигната. Японското правителсттво има за цел броят на туристите да се увеличи до 30 милиона.

Най-мощната група туристи

Досега китайците са най-голямата група сред чуждите туристи в Япония. От януари до края на ноември 2015-та близо 18 милиона са посетили Япония, сочи Националната туристическа организация. Всеки четвърти от тях е китаец. Броят на китайските туристи е бил 4, 6 милиона – двойно повече, отколкото за същия период на миналата година. За сравнение: южнокорейските туристи са били 3, 6 милиона, а тайванските – 3, 4 милиона.

Това означава и много добър оборот за японската търговия. През третото тримесечие на изтеклата година разходите на чуждите туристи в Япония за пръв са надхвърлили 1000 милиарда японски йени (7,6 милиарда евро). Всеки турист е изразходвал средно по 187 000 йени. С 40 на сто от общия разход дялът на китайците е бил през второто тримесечие на годината много по-висок от дяла на останалите чужди туристи. През третото тримесечие от юли до септември китайците са изразходвали по 281 000 йени на човек за пътуване, като половината от тази сума е била изразходвана за покупки.

Круизни кораби във Фукуока

Редица крайбрежни японски градове печелят също от бума на круизните пътувания за сравнително заможни китайски туристи. Основната цел на тези пътувания е пазаруването: китайците купуват толкова много японски стоки, колкото могат да се поберат в корабната каюта. През 2014 г. 91 круизни кораба от Китай са акустирали на пристанището в японския град Фукуока на южния полуостров Киушу. Очаква се тази година броят им да се утрои. Защото на кораба може да се транспортира много повече багаж, отколкото на самолета, където за всеки килограм повече се плаща свръхбагаж.

Круизният бум носи на Фукуока най-бързо растящите данъчни приходи в сравнение с всички останали японски градове. Напливът е толкова голям и несекващ, че от началото на юли Фукуока дори пусна в експлоатация нов терминал за круизни кораби. Капацитетът се е увеличил четири пъти. Един круизен кораб може да вземе на борда си до 5000 китайци. От пристанището те биват извозвани с автобуси до големите магазини за електронни изделия и до луксозните търговски центрове във Фукуока. И само за броени часове всеки китайски турист изразходва в тях средно по 90 000 японски йени (682 евро).

Най-важното е обаче стоките да са „Made in Japan“. Едно, защото те се смятат за висококачествени, и, второ, защото поради строгия контрол в Япония купувачите могат да са сигурни, че това са оригинални маркови продукти. “В Китай пазарът е залят от евтини пиратски копия”, признава един китайски турист. И не на последно място, поради изгодния обменен курс китайците могат да купят в Япония търсените от тях стоки на много прилична цена. А търсени са много продукти: от висококачествени домакински уреди до електрически четки за зъби, козметични изделия, презервативи и медикаменти.

Още по-голям е напливът в пристанищния град Сайминато в префектурата Тотори. Пристигне ли кораб от Китай, малкият градец е залят от туристи и техният брой често надвишава броя на жителите му. Гостите купуват тук главно скъпи плодове и деликатеси – разбира се, „Made in Japan“. Само един продукт разочарова големите очаквания на китайските туристи в Япония: електрически отопляемите капаци на тоалетни чинии, които - както се оказва, - са произведени в Китай.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Историята на Сирия - страната, която всички искат да контролират