Катастрофата, при която загина почти целият бразилски футболен отбор Чапекоензе, е изключително рядко срещан тип инцидент, а един от малкото му аналози е със самолет на българската авиокомпания "Балкан". Това заяви пред OFFNews специалистът по въздухоплаване и бивш шеф на звеното за разследване на инциденти в авиацията Ангел Борисов.
"По принцип да падне самолет заради това, че му е свършило горивото, е една от най-невероятните причини за подобни трагедии. Авионормите изискват горивото да е достатъчно не до крайната точка на определен полет, а и за пренасочване до резервна аерогара плюс още 30 минути полет", обясни Борисов.
Според него при трагедията със сигурност става дума за грешка на пилота, а вероятно на колумбийското РВД.
"По време на инцидента е имало слаба видимост и гръмотевична буря. Дори и хората на земята да са подлъгали пилота да кръжи и да изчака времето да се оправи, то той е напълно независим и нищо не е пречело да насочи машината БАЕ-146 към резервно летище", подчерта Борисов.
Според него катастрофата, при която загинаха 76 души и оцеляха едва шестима, наподобява много на инцидент от 70-те години със самолет ТУ-154 на БГА "Балкан".
През 1977 година държавната ни авиокомпания пpeдocтaвя нa Lіbіаn Аrаb Аіrlіnеѕ cвoи caмoлeти зaeднo c eĸипaжитe зa тaĸa нapeчeнaтa "бoгoмoлcĸa aĸция"- пpeвoз нa ислямски поклоници oт Tpипoли дo Джeдa (Meĸa) и oбpaтнo.
Πо това време Либия и Египет са били в обтегнати отношения и е било в сила разпореждане на Муамар Кадафи полетите да избягват въздушното пространство на съседната арабска държава. Това затруднявало пилотите на "Балкан", които на връщане летели при насрещен вятър и със силно претоварени самолети с торби пясък от Мека за близките и роднините на поклониците. Самолетите имали право междинно кацане в Бенгази за презареждане преди да продължат към столицата Триполи.
Катастрофата с българския самолет станала точно преди 39 години. На 1 декември 1977 г. българският ТУ-154 пада в скалиста местност близо до военното летище в Тобрук. Първо се удря в земята опашната част, а след това машината се разцепва на две.
Загиват 57 от пътниците, а 73-а оцеляват.
"В случая определено имаше пилотска грешка. Летели са на ниска височина при спуснат колесник и са изхарчили горивото в пъти по-бързо, отколкото е трябвало. След катастрофата хората в Бенгази, откъдето бяха основната част от поклониците, искаха да линчуват екипажа. Страстите се успокоиха едва след като Кадафи излезе по телевизията и защити професионализма им. Каза, че те са спасили хората, които са останали живи и че жертвите са отишли при Аллах", разказа Борисов, който по това време е бил представител на държавната компания в Джамахирията.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
pisnamiotmutri
Влизането в Шенген е близо, австрийското вето за България и Румъния пада през декември
baba Yaga
Кючюк реагира на изключването му от ДПС: Пеевски e като едноличен търговец и диктатор
baba Yaga
Домашен арест за Димо Алексиев. Актьорът се извини, че е действал глупаво и самонадеяно
Владè
Нарязаната с макетно ножче поиска насилникът да бъде пуснат на свобода