За поредна година общинският превозвач във Варна – „Градски транспорт" е на загуба. Данните са от отчета на дружеството, одобрени от комисията по собственост към местния общински съвет и публикувани на сайта на съвета.
Превозвачът е единствената фирма от общинските дружества, което е с негативен резултат към 31 декември 2023 г. Загубата е 1 млн. 152 хил. лв. И макар тя да е намаляла с 906 хил. лв. спрямо 2022 г., когато е била 2 млн. 058 хил. лв., „текущите пасиви превишават активите с 20 446 хил. лв." (20 млн. 446 хил. лв. – бел. а.), пише в одитния доклад, който придружава финансовия отчет.
Това според одитора на дружеството е „индикатор, че е налице съществена несигурност за способността на дружеството да продължи да функционира като действащо предприятие".
В същото време към фирмата, която държи градските превози във Варна и която е 100% общинска собственост, има заведени съдебни искове за просрочени задължения. Заедно с лихвите по тях, те са на обща стойност 1 млн. 116 хил. лв. На първа инстанция исковете на доставчиците на варненския превозвач са одобрени, но са обжалвани от дружеството на въззивна инстанция, става ясно от доклада.
Към края на миналата година всички тези дела са били висящи. Информация на какъв етап са делата, с които доставчици на Градски транспорт – Варна си търсят парите, към този момент не е известна.
Финансовите резултати на градския превозвач в морската столица са „ябълка на раздора" в общината от години – било заради проблеми с апаратите за продажба на билети, било заради проблеми с проекта за интегриран градски транспорт, по чиято линия бяха доставени нови автобуси и тролейбуси.
Съгласно последният финансов отчет на транспортната фирма на Варна, по-малко от 40% от приходите на фирмата идват от продажба на билети и абонаментни карти за реален превоз.
Цената на еднократен билет е 2 лв. за 60 мин. и е една от най-високите в България.
Малко над 15,5 млн. лв. са платили варненци и гости на града за билети и карти през 2023 г. Около 5 млн. лв. е субсидията, която местната хазна дава на дружеството, а над 20 млн. лв., или половината от приходите, е от държавната субсидия, която се предоставя.
И макар приходите да са се увеличи с 3 млн. лв., съпоставимо с 2022 г., разходите са скочили с 2 млн. и 300 хил. лв., най-вече заради по-високите разходи за заплати и амортизации.
Годишната заплата на изпълнителния директор на превозвача е 76 000 лв. или средномесечно по 6300 лв. – далеч повече от заплатата на варненския кмет, която към началото на 2024 г. е била 3500 лв. (кметските възнаграждения не могат да надвишават размера на една министерска заплата), както и на районните кметове на Варна, чиито заплати, актуализирани през април, са между 4160 и 4800 лв.
Останалите четирима представители в Съвета на директорите на Градски транспорт – Варна са се разписвали срещу 28 000 лв. на година.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
11882
2
18.09 2024 в 11:00
1005
1
17.09 2024 в 21:38
С две думи, по целия свят публичния транспорт не е печеливш и се дотира. Като правило. Ако някъде има изключения, то те са частни случаи.
Последни коментари
user4eto
Сезонът на подаръците в сервиза на Huawei е открит с удължена кампания „Повече грижа за теб“ до 31 декември 2024
Джендо Джедев
Мелания Тръмп няма намерение да се мести в Белия дом
ob1
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
user4eto
Нарязаната с макетно ножче поиска насилникът да бъде пуснат на свобода
user4eto
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България
Niko Kolev
Как ''най-добрият приятел на Тръмп'' Илон Мъск се скара с Великобритания