Български учени предлагат самолети с ядрен двигател за изследване на Юпитер

Popular Mechanics:."това е ключът към междузвездното изследване"

Ваня Милева 18 януари 2021 в 15:33 3612 0

Рядко се случва изцяло български колектив от учени да привлече вниманието на световно научно-популярно издание. Това обаче постигнаха група млади изследователи, занимаващи се с аерокосмически науки от Софийския университет. Тяхната идея бе определена като "ключът към междузвездното изследване" от изданиeто Popular MechanicsНашенците предлагат летателен апарат на ядрена енергия, който да изследва Юпитер.

Най-голямата планета в Слънчевата система е изключително подходяща за този вид изследвания, защото иманяколко характеристики, които я правят особено устойчива срещу човешка намеса. Това твърдят български учени в нова статия, която е на разположение на свободен достъп. Работата им е получила одобрение и скоро ще бъде публикувана в рецензирано списание.

Учените казват, че предлаганият от тях „субатмосферен“ самолет, проектиран да работи най-добре в атмосферата на газовите гиганти, може да направи пробив в космическите изследвания.

"Сред планетите на Слънчевата система и техните спътници Юпитер е подходяща цел за изследване, тъй като разполага с гъста атмосфера, подходяща за аеродинамичен полет, няма твърда повърхност, която да може да бъде замърсена след края на мисията, а атмосферните данни за проектирането на летателен апарат е лесно", пишат учените от Софийския университет в статията.

И докато основните усилия на научната общност са насочени към осъществяването на пилотирани мисии към Марс и Луната, което е изключително трудна за изпълнение задача, работата на колектива създава и обосновава ново направление на космически изследваня - авиационни наблюдения в атмосферите на други небесни тела.

Необходим е само почти обикновен самолет с ядрено задвижване, заключава Popular Mechanics за плана на българските учени.

Подробно за идеята на младите учени от СУ може да научите в статията за тях в НаукаOFFNews.

"Винаги съм смятал, че трябва да се избавим от комплекса си на граждани на малка страна и трябва да се съревноваваме с най-големите и да пробваме да сме първи в света! С работата си през последната година заложихме този фундамент и скоро ще публикуваме и втора статия по темата. А през новата година се надяваме, че ще успеем да направим макет на правопоточен ядрен реактивен двигател и самолет (Flayer) предназначени за работа в атмосферите на други планети, които да показваме на престижни международни изложения. По този начин ще направим България световен лидер в областта на теорията на извънземното самолетостроене", заявява Недислав Веселинов, водещ автор на статията.

Авторите на оригиналната идея - Недислав Веселинов, Мартин Караниколов, Владислав Шишкин се занимават отдавна професионално и задълбочено с аерокосмическо инженерство, а Шишкин е създавал и тестови съоръжения за НАСА. Тяхно дело е реалистичен самолетен симулатор. В момента работят по изграждането на първия Софийски планетариум. Научни ръководители са доц. Димитър Младенов, доц. Пламен Петков и доц. Пламен Данков, всички от Физическия факултет на СУ.