Все по-често авиокомпании осуетяват полетите или когато кацнем, се оказваме със загубен багаж. Ръстът само на тези жалби в Европейския потребителски център е с 29% за настоящия летен сезон спрямо миналогодишния, показват данни, цитирани от директора му Игнат Арсенов на пресконференция днес.
От май до края на август центърът - структура към Комисията за защита на потребителите - е работил по 687 жалби и запитвания, а за същия период на 2016 г. те са били 485.
Проблемите с полетите се превърнаха във всекидневие - само тази сутрин 40 пътници на WizzAir не бяха пуснати в самолета, защото компанията е продала повече билети от местата в салона. Вчера в тази ситуация бяха други 23-ма.
Как да реагираме?
Първо, не се отказвайте, потърсете защита - на летище "София" са разлепени плакати, които могат да ви ориентират към кого да се обърнете в такава ситуация, съветва Игнат Арсенов.
Авиокомпанията е длъжна да ви даде алтернатива - или да се откажете от полета и да ви върне парите, или да ви предложи нова дата, като за периода ви осигури съответните хранения - закуска, обяд, вечеря, безплатен престой в хотел и парично обезщетение, допълни той. Размерът му може да е между 250 и 600 евро.
Ощетените могат да се обърнат и към ЕПЦ за защита. Европейският потребителски център се свързва с колегите си в съответната европейска страна и ще започнат работа по разрешаването на случая. Ако става въпрос за WizzAir, например, това ще е унгарският потребителски център. Другата институция, която хората могат да потърсят, е ГВА.
Арсенов даде и примери на разрешени ситуации след намесата им.
При първата жена и нейният спътник пътуват между Неапол и София, но полетът е отложен с повече от 8 часа. Вместо в следобедните часове, в резултат на закъснението, двамата пристигат в българската столица два часа след полунощ. Авиокомпанията отказва обезщетение, като се позовава на "извънредни обстоятелства". След намесата на ЕПЦ обаче е установено, че не става въпрос за такива, а за технически проблем и жената получава обезщетение от 500 евро. Успоредно с това авиокомпанията осребрява парите, похарчени за вода и храна на летището.
Увеличение има не само на проблемите с полети, а и на жалбите, касаещи резервации и почивки в хотели, както и обслужването в ресторанти. При тях ЕПЦ също се оказват ефективен помощник.
Потребителка резервирала стая в хотел през платформа за резервации, но на място установила, че условията са разочароващо различни. След дълги спорове от платформата се съгласили да върнат 52 евро, като поискали данни за кредитната ѝ карта, но и след като ги получили, не превели парите. Това се случило чак след намесата на центъра.
През последните седмици пристигнала жалба и за друг интересен случай - потребител направил резервация, срещу която трябвало да получи и безплатен вход за атракции в Рим и Париж. Някъде по пътя добавката "се изпарила" и безплатният достъп бил ограничен на 100 евро. Тепърва започваме да работим по този случай, каза Арсенов.
Освен на територията на ЕС, КЗП работи активно и на родна земя. Само това лято са извършени близо 11 хил. проверки в страната - в туристически обекти, магазини и онлайн търговци. За нарушенията са написани 782 акта, забранени са 54 нелоялни търговски практики, спрени са от продажба 25 вида опасни стоки, отчетоха председателят на Комисията Димитър Маргаритов и членовете на КЗП Константин Арабаджиев и Константин Райков.
Най-честите нарушенния в туристическите обекти са, че те не отговарят на категорията си, че се предоставят услуги в некатегоризиран обект, че липсват менюта. При пробите на алкохола се е оказало, че най-често той е разреден.
Един от най-драстичните случаи това лято се оказал не по-некачествена услуга, предоставяна от СПА център, а... липсата му - обектът нямал сертификат, дори не били подадени документи за сертифициране.
В търговската мрежа инспекторите се сблъскват редовно с липса на информация за производителя/вносител, липса на информация за срока на годност и/или условията за съхраняване. Случва се търговецът да си "спести" обявяването на цената или пък да мами с намаленията.
Работата на КЗП в курортите не е приключила. Обикновено към края на сезона търговците се успокояват и снижават качеството, но ние ще бъдем на терен и през септември, предупреди Димитър Маргаритов.
Наред с това, през есента инспекторите ще следят за нарушения и при предлаганите пособия за училища, ще бъде направен секторен анализ на типовите договори с общи условия на застрахователни дружества, където КЗП вече са засекли нарушения, както и мониторинг на обещанията за намаления по празниците.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)