Къде са парите за Хемус? Преди година са платени 84 милиона, свършена е работа за 1

Дали магистралата ще бъде завършена до 2024 г. зависи от скоростта на отчуждителните процедури

OFFNews Последна промяна на 24 юни 2021 в 13:31 6375 0

Дали магистрала Хемус ще бъде построена в срок - до 2024 г. зависи от отчуждителните процедури, които не са проведени. Това стана ясно по време на инспекция на министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова по трасето на участък 5 от магистрала „Хемус“ при бъдещия пътен възел в близост до ловешкото село Крушуна.

В проверката участваха заместник-министър Тодор Анастасов, арх. Иван Шишков – съветник на министъра, председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Апостол Минчев, областният управител на Ловеч инж. Светослав Славчев и неговият заместник Милко Недялков.

За участъка от магистралата „Автомагистрали“ ЕАД са сключили договор за доставка на материали на стойност 97,8 млн. лв., от които 84 млн. лв. вече са платени авансово на фирмата доставчик.

"Не разбираме защо са платени 84 млн. лв. за участъка преди година, след като досега реално са изразходвани около 1 млн. лв.", каза министър Комитова.

За отсечката има изготвен подробен устройствен план и разширен идеен проект, но няма проведени отчуждителни процедури.

"До започване на строителството ще се стигне след 1, 2 или 3 години, след като бъдат извършени необходимите процедури", обясни регионалният министър.

В отговор на въпрос дали ще бъде спазен вече обявеният срок на завършване на цялата магистрала „Хемус“ – 2024 г., Виолета Комитова каза, че иска строежът да се случи, защото той е на целия български народ.

Дали това ще се случи в действителност на практика зависи от това дали отчуждителните процедури ще минат гладко. Те по правило са бавни и тромави. Ако терените станат държавни в рамките на една година, то е реалистично строителството да бъде изпълнено. Всяко допълнително забавяне обаче крие рискове за графика, обясниха експерти пред OFFNews.

Спазването на срока е възможно при мобилизация на работата и на всички фирми, с които „Автомагистрали“ ЕАД е сключила договори и е платила към тях авансово милиони, посочи още министър Комитова.

Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Апостол Пенчев информира, че за участъци 4, 5 и 6 от магистралата има изготвени разширени идейни проекти, които са почти равносилни на технически проект. За следващите участъци – 7, 8 и 9, които са преди Търговище, в момента се извършва проектиране. Идейните проекти се очаква да бъдат приети около началото на следващата година.

На въпрос за смяната на ръководството на „Автомагистрали“ ЕАД министър Комитова коментира, че се опитва възпитано да се раздели с него, но г-н Стоян Беличев не желае да напусне досегашния си пост. Министърът ще работи с това ръководство на дружеството, докато смяната не се реализира. Комитова подчерта, че това не пречи на изпълнението на проекта за изграждане на магистрала „Хемус“. Тя бе категорична, че МРРБ няма да спира нито един строеж и тя, като човек от бранша, дори не би помислила за подобно решение.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови