Елизабет Милър, по-известна като Лий Милър, е родена през 1907 г. в градчето Пъкипсий, разположено на около 100 километра северно от Ню Йорк. От малка тя се интересува от изкуство - и от Европа. Когато е на 18, заминава за Париж, за да учи осветление, костюми и дизайн. Година по-късно се премества в Ню Йорк, където следва театър, рисуване и живопис. Нейната история разказва "Дойче веле".
Модел по случайност
Малко след като пристига в Голямата ябълка, Лий Милър се превръща в един от най-търсените модели в града. И то по чиста случайност - издателят на "Вог" Конде Наст я спасява на улицата от приближаваща кола. Но работата като модел много бързо ѝ омръзва - Лий Милър иска да застане от другата страна на камерата.
През 1929 г. Лий Милър се връща в Париж, където става ученичка, муза, любовница и сътрудничка на художника и фотограф Ман Рей. Разработената от двамата техника на соларизацията се превръща в тяхна запазена марка. Скоро Милър основава собствено фотостудио и успява да се наложи като творец.
Пътят на Лий Милър
След като се разделя с Ман Рей, през 1934 г. Милър се омъжва за египетския бизнесмен Азиз Елуи Бей, с когото се премества в Кайро. Там тя започва да снима египетските природни пейзажи. В тези години Милър запечатва някои от най-известните си творби - като фотографията "Портрет на пространството".
През 1937 г. Милър се връща в Париж, където среща втория си съпруг - британския сюрреалист Роланд Пенроуз. Двамата се преместват да живеят в Лондон, където през 1947 г. се ражда техният син.
След избухването на Втората световна война Милър решава да използва фотографските си умения като военна кореспондентка за "Вог". Работата ѝ я отвежда и на фронта - в онези години тя е единствената фотографка, която получава разрешение да пътува самостоятелно до зони на бойни действия. Снимките, които Милър прави по това време, обединяват фотожурналистиката и изкуството - сюрреалистичният ѝ усет определя и композицията на нейните кадри.
Жената във ваната на Хитлер
Лий Милър има око за онези малки моменти, които убягват на повечето хора. На една от най-известните си снимки Милър се къпе във ваната на Хитлер в Мюнхен. Фотографията е заснета на 30 април 1945 г. - точно в деня, в който Адолф Хитлер се самоубива в Берлин. Съюзниците настаняват Милър в мюнхенското жилище на Хитлер, след като преди това тя снима освободения концентрационен лагер Дахау в близост до баварската столица.
Движеща сила за Милър е не само естетиката, но и емпатията. Нейните снимки, запечатали толкова много смърт, разрушения и човешко страдание, не са загубили шокиращата си сила и до днес - повече от седем десетилетия по-късно.
"Момчето, което ухапа Пикасо"
През годините Милър се сприятелява с редица прочути творци, сред които и Пабло Пикасо.
Милър и Пикасо поддържат приятелски отношения цели четири десетилетия, през които тя заснема стотици негови снимки, а той я рисува шест пъти. Синът ѝ Антъни Пенроуз дори написва книга за детските си преживявания с художника, която е озаглавена "Момчето, което ухапа Пикасо".
Всичко, което Милър вижда и заснема по време на войната, оставя обаче сериозни белези. След завръщането си в Англия тя страда от депресия. В крайна сметка решава да се откаже от фотографията и насочва креативността си в друга посока - отдава се на готвенето на гурме ястия за приятелите и семейството си.
Лий Милър умира през 1977 г. от рак на 70-годишна възраст. Но още десетилетия преди това вече е оставила своя отпечатък в историята на световната фотография.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)