Последното интервю на Ники Лауда

OFFNews 22 май 2019 в 12:45 5760 0

Трикратният шампион във Формула 1 Ники Лауда си отиде на 20 май 2019 година на 70-годишна възраст. Това се случи цели 43 години, след като легендарният австриец по чудо избегна смъртта след катастрофа на пистата "Нюрбургринг" през 1976 година, когато беше изваден от горящия болид. Налагат се множество операции, белия дроб на австриеца е сериозно увреден, но той се връща на пистата, за да продължи битката за титлата с Джеймс Хънт. Постъпката му е толкова въздействаща, че става и сюжет на холивудската продукция "С пълна газ".

Проблемите след катастрофата през 1976 година дават отражение години по-късно. През 1997 година е направена първата бъбречна трансплантация на Лауда. През 2005 година органът отказва и следва ново присаждане. От август 2018 година той не е виждан край Формула 1 с емблематичната си червена шапка, тъй като прекарва времето в болницата, където му правят диализа и се възстановява след трансплантация на бял дроб.

Този път обаче Лауда не успява да надхитри смъртта и отива на небето, където вече го чакат други легенди на автомобилния спорт като приятеля му и съперник Джеймс Хънт, Аертон Сена, Хуан Мануел Фанджо и много други. Последното си обширно интервю Лауда дава пред списание "F1 Racing" и то излиза в броя му от 20 януари 2018 година. То е любопитно с това, че въпросите не ги задават журналисти, а неговите колеги - бивши и действащи пилоти, шефове на отбори и други влиятелни фигури от падока.

По това време самият Лауда е почетен шеф в Макларън. От въпросите и отговорите си личи колко уважаван е бил Лауда в падока, като в същото време не липсват и добронамерени шеги по негов адрес, на които той също отвръща с хумор. Не е пропуснат и въпросът за прословутия кред от 30 000 долара, който изтегля в края на 60-те години, за да финансира кариерата си на пилот, тъй като богатите му родители са против това да става състезател.

...
- Как пилотите си общуваха в миналото? (Стофел Вандорн, Макларън)
- Никак, защото имахме голямо съперничество. Тогава рискът беше 100 пъти по-голям от сега. Уважавахме живота, стараехме се на пистата да не пресичаме тънката линия между обикновените глупости и смъртния риск. В опасните ситуации проявявахме уважение, но извън пистата бяхме врагове.

- Ще ми вдигнеш ли заплатата? (Люис Хамилтън, пилот на Макларън)
- Хаха, обсъди този въпрос с Тото Волф, аз съм просто неизпълнителен директор.

- Сега, след поредната титла на Макларън, ще купиш ли на жена си Рейндж Роувър-а, който винаги е искала? (Кристиан Хорнер, шеф на Ред Бул)
- Не! Такъв идиот е този Кристиан. Той купи на жена си Порше. Защо да й взимам Рейндж Роувър, след като вече кара Мерцедес. Това е моят отговор.

- Каква беше лихвата на кредита, с който си стартирал своята кариера и изплати ли го? (Алекс Вюрц, бивш пилот)
- Всичко изплатих, а лихва нямаше, защото убедих банката да не ми начислява проценти в замяна на реклама. Поставих логото й на каската си. По това време лихвата беше пет процента годишно, толкова беше и за мен. Изплатих всичко в срок.

- По-добър пилот на автомобил или на самолет си? (Пади Лоу, технически директор на Уилямс)
- Хм, спечелил съм три титли. Полетите и състезанията на пистата са коренно различни неща. В самолета трябва да спазваш всички правила. Летял съм с всички модели на Боинг 777 и винаги съм спазвал инструкциите. В небето не съм направил нито една глупост, докато на пистата ги вършех постоянно.

- Защо мразиш котките? (Дейвид Култард, бивш пилот)
- Не ги мразя, но просто имам алергия. Задушавам се в присъствието им.

- Кой от съвременните пилоти ти напомня за твоя основен съперник Джеймс Хънт? (Марио Изола, мениджър в Пирели)
- Никой, защото младите почти не пият. По времето си Джеймс беше нещо като Хамилтън в момента - най-бързият на пистата. Но сегашните не пият вече.

- Преди време казахте, че и маймуна може да кара съвременен болид. Променихте ли мнението си? (Ланс Строл, Уилямс)
- Не ме разбраха правилно тогава. Просто казах, че тогава по време на Гран при на Монте Карло се налагаше ръчно да се превключват скоростите около 1800 пъти и само една грешка можеше да извади двигателя от строя. Нямахме и усилватели на волана, всичко беше тежък труд. С днешните технологии е много по-лесно. Разбира се, пилотирането на върха на възможностите на автомобила винаги е трудно, но изисква по-малко физически усилия.

- Кога ще се върнеш на пистата като пилот? (Бърни Екълстоун, бивш собственик на Формула 1)
- Хаха, когато и ти, Бърни.

- Как би се променил живота ти, ако имаше отново две уши, като преди катастрофата (Отмар Сафнауер, оперативен директор на Форс Индия)
- Хората нямаше да ме разпознават.

- Добър любовник ли си? (Мартин Брандъл, бивш пилот от Формула 1 и тв коментатор)
- Това не е въпрос към мен, трябва да се попита жена ми, но и тя едва ли ще отговори.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Божидар Божанов: Коалициите са неизбежни, ако искаме да има управление