МО мисли как да купи нови самолети

Юлиан Христов 26 април 2012 в 14:32 2680 2

Аню Ангелов. Снимка: БГНЕС
Аню Ангелов. Снимка: БГНЕС
До началото на следващата година Министерството на отбраната ще внесе инвестиционен план за закупуване на нови изтребители. Това каза днес пред журналисти министърът на отбраната Аню Ангелов заяви, че планът ще бъде изготвен от ведомството и представен на павителството. Министерството на отбраната подготвя в момента проект за закупуването на нов изтребител, но военният министър Аню Ангелов съобщи, че конкурсът няма да бъде обявен до края на мандата на това правителство заради липсата на достатъчно средства. Двамата пилоти са успели да отклонят самолета извън района на населените места. За причините за инцидента е формирана комисия. В надпреварата за доставка на нов изтребител за армията ни влизат шест държави: САЩ с изтребителите F/A-18 E/F и F-16 C/D, Швеция и компанията „Грипен Интернешънъл“ с изтребители JAS -39 Gripen, Международният консорциум EADS за европейския изтребител „Eurofighter EF -2000 Typhon“, концернът „ДАСО Авиейшън“– Франция с изтребители „Rafale“ и „Mirage 200-5“, Италия също с изтребители „Eurofighter“ и израелската компания IAI, които тя предложи за Kfir. От всички „желаещи“ да участват в конкурса, единствено шведите предлагат решение с нов самолет – останалите предложения са за изтребители „втора ръка“. Купените през 1989 година изтребители имат кратък жизнен ресурс на двигателите, а това изисква честото им модернизиране и подмяна. Това означава до 2015 г. да бъдат закупени 11 нови двигатели за близо 52 млн. лева, а ремонтът на останалите ще струва около 40 млн. лв. Отделно от това един летателен час на МиГ-29 струва близо 50 000 лева. За сравнение – днешният многоцелеви „Грипен“ е с цена на летателен час 3 300 евро или 6 600 лева. Грубите изчисления показват, че само за гориво за руските изтребители до 2015 година бюджетът ще олекне със 178 милиона лева. В момента армията ни разполага с 16 изтребители МиГ-29, като на тях е поверена охраната на въздушното ни пространство до 2025 година. Министерството на отбраната има рамково споразумение с руската компания РСК "МиГ" за поддържане в летателна годност на самолетите. Този инцидент е първи по рода си с такъв тип самолет. На 29 септември 1994 г. при извършване на фигура от сложния пилотаж на пределно малка височина, МиГ- 29 претърпя катастрофа на около 600 м от полосата за излитане и кацане на летище Равнец. През 2010 година учебен самолет "Пилатус" от авиобаза Долна Митрополия се приземи аварийно, след като при излитане изгубил мощност. Двамата пилоти направиха аварийно кацане в района на летището. Те станаха първите български военнослужещи, наградени от държавния глава с орден за заслуги, защото са запазили самообладание и са успели да приземят летателната машина като са спасили село Горна Митрополия от сериозни последствия при евентуално катапултиране.
Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
 
X

Подкастът на OFFNews