Борисов спасява мотрисите на БДЖ със заем

Последна промяна на 19 октомври 2012 в 15:11 1659 0

Влак на БДЖ Снимка: БГНЕС
Влак на БДЖ Снимка: БГНЕС

Премиерът Бойко Борисов се надява да реши проблема с просрочените вноски към германската държавна KfW IPEX-Bank за 25-те електромотриси Siemens Desiro чрез заем на Българската банка за развитие. Това стана ясно от стенограмата от последното заседание на Министерския съвет (МС), където бе приет съответният доклад като Точка 36.

От текста става ясно, че премиерът нарежда на министрите Симеон Дянков и Ивайло Московски да се явят при него за решаване на проблема с дълга на „Холдинг – БДЖ“. „Като свършим заседанието, ще дойдете с Влади Горанов за влаковете на Siemens. Проблемът става много сериозен“, обръща се към членовете на кабинета Бойко Борисов.

Министър-председателят не пропусна поредната възможност да обвини предшественика си на поста за ситуацията, при която от края на миналата година Берлин плаши да си прибере част от 50-те мотриси, ако не се плащат вноските към KFW. “Просто наследството на Станишев е такова, че е ужасяващо – и години да минат, и десетилетия, сигурно ще ни висят още на врата“, каза той.

Според Бойко Борисов единствено държавният кредит през Българската банка за развитие му се видяло като „най-работещ вариант“. „Да видим поне за просрочените плащания да ви дадем заем да платите“, успокоява премиерът. Той обаче обяснява, че трябвало да се впрегне финансовото и външното министерство, за да се справи с преговорите с немците. „Но това трябва още днес да влезеш в преговори с тях, да се въвлече и Влади Горанов, ако трябва – и Николай Младенов и в тая криза да почнем да плащаме и тия вересии. Не виждам друг начин“, отсече Борисов.

Междувременно, Mediapool цитира председателя на борда на директорите на БДЖ Владимир Владимиров, че държавата в момента търси спешно 41 млн. евро, за да спаси 25 мотрисни влакове Desiro от продажба с цел погасяване на кредита.

Правителствената пресслужба съобщи по-късно, че България ще поднови преговорите за разсрочване на задълженията към KfW. Ако Българската банка за развитие отпусне парите за закъснелите плащания по заема за влаковете, те ще трябва да ѝ се възстановят с парите от приватизацията на "БДЖ - Товарни превози", от която Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията се надяваше да получи поне 200 млн. лв. След като първият търг се провали поради липсата на интерес, новата оценка на дружеството е под 100 млн. лв. по информация на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Плановете са държавното дружество да бъде продадено поне за 50 млн. евро до края на текущата година.

Мотрисите Desiro са oбщо 50 на брой и с тях се обслужват само най-натоварените крайградски маршрути.  Заемът от КfW в размер на 190 млн. евро бе изтеглен от БДЖ още през 2005 г. по инициативата на тогавашния ресорен министър Николай Василев.

Николай Марченко

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови