Кой ще спаси децата от спасителите им

Последна промяна на 21 януари 2013 в 18:11 15310 43

Родители на протест срещу задължителното образование за 4-годишните. Снимка: Лъчезар Ангелов
Родители на протест срещу задължителното образование за 4-годишните. Снимка: Лъчезар Ангелов

Автор: Явор Ганчев

Посвещавам на всички болни от леност на ума, които са убедени, че насилственото вкарване в училище на "едни деца" ще ги "побългари". И го искат толкова силно, че са готови да жертват собствените си деца (с подличката мисъл, че всъщност тях няма да ги хване).

На 18 януари станахме свидетели – първи и единствени в Европа – на въвеждането на задължително предучилищно образование за всички деца от годината, в която навършват 4 години. Една твърде значима обществена промяна, замислена, разписана и прокарана от малка анонимна група чиновници, без обществена необходимост, без обществено обсъждане и без обществена подкрепа. На практика изпълнителната власт си написа и си гласува в своя парламент закон, който ограничава фундаменталното гражданско право на родителите да си гледат собствените деца, като поставя упражняването му под условието на държавен контрол още от най-крехка възраст.

Относно обществената подкрепа

Министър Игнатов и заместникът му Дамянова казват, че сега 80% от родителите пращат децата си на детска градина и това било достатъчно доказателство в подкрепа на твърдението им, че голямо мнозинство от родителите подкрепят задължителната детска градина. Очевидната нелогичност на това твърдение е обида за интелигентността на всеки, който използва главата си за мислене. Все едно някой да каже, че щом повечето хора обичат кока-кола, значи е ок да е задължително всеки да си купува всеки ден по едно шише. Ако някой говори така за това, което слагаме в устата си, ще стане скандал. Но виж, за децата - може.

Истината е, че никой не подкрепя задължителната детска градина, освен някои хора, част от или свързани с образователната система, които пряко са облагодетелствани от увеличението на броя на сигурните клиенти. Истината е, че още когато щеше да се гласува задължителната предучилищна подготовка на петгодишните, против се обявиха 90% от анкетираните родители в нарочно изследване на НЦИОМ. Истината още е, че против целия проектозакон за образованието се обявиха десетки хора и организации. Преди да чуем въпроса "колко родители представлявате", ще кажем имената на три организации - Асоциацията на родителските кооперативи, Националната асоциацията на ресурсните учители (над 33 000 подписа, на които никой дори не е отговорил), Българската Православна църква (становище тук). Истината е, че коментарите под която и да е публикация по тази тема в интернет са почти изключително негативни. Истината е, че онлайн анкетите на Дневник и dir.bg показват, че 2/3 от гласовете са категорично в подкрепа на безусловното право на родителите да взимат решенията за отглеждането на децата си. Само между 3 и 6% изразяват безусловно подкрепа за задължителността с аргумента, че така ще се интегрират ... едни деца. Това е цялата обществена подкрепа за задължителното предучилищно образование, като в това число влизат и 300 (триста) човека от системата на образованието, които са подписали една слабоумна петиция по служебна принуда.

Тук стигаме до споменатия в заглавието Карбовски

В своята статия за OFFNews той се изявява едновременно като борец с чалгата и хвалител на задължителното тръгване на училище от 4 годишна възраст. Ще цитирам целия пасаж, който всъщност е есенцията на убежденията на горните 3-6% от анкетираните:

Спасете децата от родителите им

… Днес българите неистово се съпротивляват на една изключително важна държавна политика – децата да тръгват на училище на четири години. Нарочно не го наричам „забавачка“. Това е курс по побългаряване на повечето деца, които у нас се раждат безродни, безезични, без представа за заобикалящия ги свят. Хиляди, тълпа, народ, съставен от деца, трябва да бъде прибран от пияните си родители и даден на училището – поне малко от малко можем да повлияем развитието им. Защото в „онези семейства“ тези деца ще станат само едно нещо – потребители на помощи.

... Днешното дете, оставено в мизерията на примитивното си семейство, утре ще създаде примитиви. И така до разпада. Държавата се е сетила – като родителите не създават личности и граждани, поне училището да се опита. Не казвайте, че няма да стане! Дайте шанс на тези деца да излязат от кирпичената си къща. Поне да научат, че не е хубаво да те пипат на 8 и да те женят на 12!

Знаем, че има родители, които искат сами да си гледат децата, защото в училище не се преподава пиано всеки ден. Но това са единици. Трябва да се спаси масата деца, която никога няма да види пиано, тези, които ще видят само пиЯното у човека, защото в махалата всички поркат и се пецкат. Не знам как да ви го кажа културно – трябва да спасим черните деца от родителите им – иначе загиваме всички. Не бъдете расисти – всеки черен, който има образование, говори добре български и си сменя чаршафите често – ще бъде по-цивилизован от доста от нас. Минавате ли през махалите? Виждате ли децата там? Усещате ли, че не можете да им помогнете? Можете – пратете ги на училище. Те там ще проговорят български. Поне това. Моля.

Ще проговорят ли български, поне, моля

Една от мантрите на зам.-министър Дамянова е, че "детската градина влияе положително на ранното детско развитие", подкрепена от тенденциозно цитиране на едно изследване на PIRLS. Ако обърнем достатъчно внимание на това изследване ще видим, че единственият недвусмислен извод, който може да се направи от него, е че образователните постижения на децата зависят от семейството, а не от образователната система. Има значение дали образованието е ценност в семейството (т.е. родителите подкрепят образованието на децата си) и какъв е социалният статус на семейството (т.е. дали подкрепящите децата си родители инвестират средства в образованието им). Тоест еднозначен отговор за това как им влияе на децата детската градина няма. Има, от една страна, индивидуални преживявания (преобладаващо негативни - повечето родители заявяват, че не биха давали децата си на детска градина, ако можеха да си го позволят) и от друга - шарен набор от педагогически теории и предразсъдъци, всеки от които има претенции за истина от последна инстанция.

Горното е много сложно за Карбовски. Той излива справедливия си, патриотичен гняв върху “примитивите, които създават примитиви” и веднага ни рекламира и решението на проблема - въдворяване в училищната система на 4-годишна възраст. Обаче в интелектуалното си изхождане авторът пропуска всички факти, които напълно обезсмислят напъна му:

- много голяма част, да не кажем повечето от родителите, които “не създават личности и граждани”, също са ходили на училище и имат диплома за средно, някои и за “више”;

- образователният статус на “потребителите на социални помощи” е най-разнообразен;

- пиянството и порното не са пороци само на “онези семейства”;

- децата, които са “безродни, безезични, без представа за заобикалящия ги свят”, го демонстрират публично всяка година по време на абитуриентските си балове. Нещо повече, според изследването на PISA над 40% от завършващите средното си образование са функционално неграмотни - могат да четат, но не разбират прочетеното. Това е изследване на резултатите на обхванатите от образователната система, а не на онези, които “не излизат от кирпичената си къща”.

- досега като тръгваха на 7, какво? Защо си мислим, че ще е различно като тръгват на 5 или 4? След време, като видим, че не става нищо, какво ще направим - взимане от утробата за “предучилищна”? Колко експерименти още трябва да се направят, за стане ясно, че възпитанието винаги е индивидуален и доброволен (а не колективен или насилствен) процес, в който основен фактор е личният пример, а незаменимо условие е наличието на семейна среда?

- омразната на Карбовски чалга е преобладаващата културна среда в масовите училище и детска градина; там тя шества дори в някои учебни помагала! Но това е нищо. Изкушението на кой от пороците, изброени от автора в семействата на "черните деца", бива спестенo на всяко дете в училище? Алкохолът или дрогата? Насилието или ранният секс?

- и накрая: в училище няма как да “проговорят български”, докато и онези, за които той е майчин, трудно се оправят с него и не разбират защо им е да го владеят добре.

Какво не казва Карбовски, като говори тъй сладко

Социологическият гений на автора някак си пропуска да припомни как именно онези, които “не си сменят чаршафите често”, пращаха тия, които знаят какво е пиано, в Белене, Ловеч и Бобовдол именно за това. Как тия същите изградиха система, в която се пееха под строй песнички за чичко Ленин и другаря Димитров, а днес в нея се пеят оди за заека Куики и за Кумчо и Лиса в джип Mицубиши. И как техните деца и внуци днес са “държавата, която се е сетила” да “спре разпада”. Разпад, който самата е причинила, при това не без помощта на същия инструмент, с който сега ще “се спасява масата деца, която никога няма да види пиано”.

Но има и още! Карбовски изобщо не засяга въпроса за съдбата на децата на онези родители, които дотолкова само “поркат и се пецкат”, че са предоставили изцяло на държавата отговорността за децата си. Ето тези деца напълно и безспорно са спасени от скапаните си родители! Тези деца ходят на училище (с изключение на децата с увреждания, които с приоритет биват на практика мъчително убивани). Но това не пречи да се запознават с опипването не на 8, а още на 4-5, защото след осем вече започват да стават и за нещо повече. И които на 18 ще станат именно потребители на социални помощи; разбира се, ако доживеят.

Гражданската позиция на Карбовски-побългарителя подминава истинските проблеми като бързия влак гара “Вакарел”. Той не казва как ще се спасяват децата от държавата на Карбовски, след като тя ги спаси от родителите им.

Неговата статия е типична илюстрация на сериозен дефицит на логическо мислене и здрав разум: може ли да считаш за нормално да размениш нещо реално срещу нещо въображаемо? Когато става дума за търговия, никой не би направил такава сделка, още по-малко с партньор, който е доказан крадец и лъжец. Но когато става дума за "спасяването на децата", нормалната житейска логика се изпарява и излиза, че трябва всички да се откажем от отговорността за собствените си деца, като я предоставим на държавата в замяна на обещанието (в бъдеще пожелателно време) за благоденствие на “всички деца на България”.

Излиза, че мислим като капиталисти в търговията, но като социалисти във всичко останало. За това много помага и популярното убеждение, че образованието е вълшебното лекарство за всички социални проблеми; помага и заблудата, че държавата може да произвежда образование и да го даде на всички. Но най-вече помага традиционната религия на България - вярата в Държавата-майка, която ни мисли винаги доброто и е източник на благоденствие за всички. “Държавата ще даде” е като “Подай Господи” в устата на държавните жреци. Ние всъщност нямаме нужда от училище на 4 год. за своите деца, но смятаме, че е добре с него да бъде наказан унтерменша. Проблемът е, че искрено го искаме само за “другите”, а лицемерно лъжем, че сме убедени, че е добро за всички, понеже ние сме по-тарикати и все ще се оправим. И всичко това, за да не излезем расисти, а хора с “гражданска позиция”. Но кого всъщност заблуждаваме?

 

Ако имате мнение по темата, което искате да споделите с нас, пишете ни на e-mail-а на редакцията [email protected] 

 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

18.02 2013 в 16:50

Отколешната мечта на всички глобалисти, в частност, комунисти, е да държат всичко под контрол. Не само хората, тяхната работа, техните пари, техните мисли и съвест, но сега, оказва се и възпитанието на децата им. На мечтаещите да управляват света им трябва тълпа без индивидуалисти, хора , които да бъдат управлявани като стадо. За да се намали шанса от появата на някой със собствено мнение, трябва децата от най- крехка възраст да се отделят от родителите си и да се възпитават " правилно". Трябвало да работят екипно, да възпроизвеждат своите учители, които, на свой ред също да са възпитани така. Иначе може някой от семейството, о ужас, да възпита детето иначе, да изгради неговата индивидуалност, да го научи да мисли, да го направи вярващ християнин например, или човек с вкус, който не се възхищава на Азис и Слави и не скача като маймуна по техните ритми!
Да погледнем дали това прехвалено образование дава най- доброто на децата. Стремежът на всеки образован родител е неговото дете да го надрасне в своето образование. Но ако в училище му се преподава по- лошо, отколкото някога на родителите, не е ли по- разумно родителят да прецени къде да даде детето си или дали да не го образова в семейството.
ЗАКОНЪТ ТРЯБВА ДА Е НАПРАВЕН ПО- МЪДРО. АКО ЕДИНИЯТ ПОНЕ РОДИТЕЛ ИМА ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ, ТО ТОЙ ДА НЕ ЗАДЪЛЖАВА РОДИТЕЛИТЕ ДА ОТДАВАТ ДЕЦАТА СИ ОТ 4 ГОДИШНА ВЪЗРАСТ ДА БЪДАТ ОБРАЗОВАНИ НА ДРУГО МЯСТО, ЗАЩОТО ТОВА ОБРАЗОВАНИЕ МОЖЕ ДА СЕ ОКАЖЕ ПО- ЛОШО ОТ ТОВА, КОЕТО РОДИТЕЛИТЕ БИХА МОГЛИ ДА МУ ДАДАТ!
ЗАКОНЪТ МОЖЕ ДА ИМА РАЗЛИЧНИ СТЕПЕНИ НА ПРИЛАГАНЕ:
1/За родители, от които поне единият е БЕЗ СРЕДНО ОБРАЗОВАНИЕ- задължително образование от 4 г. възраст.
2/Ако двамата родители имат средно образование, но нито един от тях няма висше-задължителното образование да е от 5 години.
3/ Ако обаче поне единият родител има висше образование, да се даде още по- голяма свобода за неговия избор.
ЗАЩОТО ДВИГАТЕЛИТЕ НА РАЗВИТИЕТО СА ЯРКИТЕ ИНДИВИДУАЛНОСТИ, А НЕ ТЕЗИ, ПРОИЗВЕДЕНИ ПО КАЛЪП! БЪЛГАРИЯ СЕ ГОРДЕЕ ТОЧНО С ТАКИВА ИНДИВИДУАЛНОСТИ, ДАЛИ НА СВЕТА ВЕЛИКИ ИДЕИы ИЗОБРЕТЕНИЯ И ПОСТИЖЕНИЯ В ИЗКУСТВОТОV ТРЯБВА ДА ДАПАЗИМ СПОСОБНОСТТА НА НАЦИЯТА ДА ПРОИЗВЕЖДА ТАКИВА ИНДИВИДУАЛНОСТИ, А ТОВА НЕ СТАВА ПО КАЛЪП!

29.01 2013 в 02:28

Не знам по другите държави как е,но тук,в ИСПАНСКО ДЕЦАТА ТРЪГВАТ НА 3 ГОДИНИ-ЗАДЪЛЖИТЕЛНО,сверете си справките,синът ми е НА 7 И Е ОТ 3-ГОДИШЕН НА УЧИЛИЩЕ,нещо сте в грешка.Но съвсем не твърдя,че цъфтя от щастие от факта,де.Според мене Българското образование си е по-добро,или поне беше.

26.01 2013 в 20:47

Глаголицата е уникална още Константин Кирил филосов го е доказал пред Ватикана и е издействал богослужението да се счита за официално не само на гръцки и латински но и на български . За кирилицата ще се въздържа от коментар

26.01 2013 в 20:34

това е поредното недоносче на нашите законо творци и няма как да е добър има една приказка в която лисица се хвали на таралеж че знае 101 хитрини а ежкото казва че знае само трички ама са добрички.Скоро чух че за година са приети 123 /цифрата може и да е неточна/ закона нали се сещате че като се изчистят почивните дни на депутатите за всеки закон се пада по толкова малко време че то винаги ще е под санитарния минимум закона колкото и да е лош или обратното никога няма да се хареса на всички като имам предвид че голяма част от законите се преправят още на 3тия до 6тия месец от влизането им в сила и то по няколко пъти го мисля по скоро за лош но моето мнение нее решаващо .По важно е че този както и много други няма да сработи поради липса на под законови актови поради ресурсна обезпеченост, поради това че няма да има кой реално да следи за неговото спазване . Ако съдебната система наистина има някаква тежест в тази държава конституционния съд би трябвало да постанови Закон да влиза в сила след като за него има изработена нужната екипировка и бъде сведен до знанието на поне социализираните членове на това общество . незнанието на закона не е оправдание за неговото неспазване , но сегашния парламент приема по над 100 годишно предишния отчиташе над 400 за 4г. ако някой ми каже че знае не че ги познава а че знае за всичките той лъже хората които с това си изкарват хляба адвокатите са затруднени и цялата трагедия на нашата общност от българи цигани турци арменци и други се корени в липсата на ЯСНИ иТОЧНИ ПРАВИЛА и реални институции следящи за правилното им прилагане .Отгледал съм три деца преди много години двамата ходеха на градина третия поради стечение на обстоятелствата го отгледа майка ми докато тръгна на училище сега е студент последен семестър а тя няма завършено основно раждана е 1925г.познавам инженер който според жена му изгорил книгите на Ернст Мулдашев в огнището на домашния си казан за ракия с думите че били еретически а той бил християнин .БОЖЕ /разбирай вселенското информационно пространство /пази БЪЛГАРИЯ от такива законотворци защото България ще я има но дали ще има българи..............

25.01 2013 в 15:44

Това си чисто плащане на откуп, за да не ти отвлекат детето. Надявам се, че се шегуваш :)

24.01 2013 в 19:04

Според мен много зависи от учителите, на които попадате и не е редно да слагате всички под общ знаменател. Има хора, които наистина обичат професията си и искат да помогнат на децата! А и да си кажем честно, за всеки родител неговото дете е най-хубавото и той си го възпитава най-добре, а всъщност се появяват разглезени социално неадекватни деца. Пример: детенце, тръгнало на детска градина в по-късна възраст е по-нетолерантно към другите деца спрямо играчки, храна, тоалетна и т.н., защото то вече е осъзнало, че е центъра за мама и тати и изисква това внимание от всеки възрастен. Резултат: нахапани и ударени деца, привиквани родители... неприятни ситуации за всички страни. И след като според статистиката 80% от родителите пращат децата си на детска градина / забавачка или както се казва, защо е целия този шум? Ясно е според мен кои са останалите 20% и този закон е насочен тъкмо към тях.

24.01 2013 в 15:20

Като видях "недалТовидно" реших, че е техническа грешка, но като го последваха "родителЬО", "осигОри", съвсем умишлено ти изгубих мисълта...

24.01 2013 в 11:05

Баста на бездетния карбовски!

23.01 2013 в 18:23

Милене, бих искал да отбележа най-уважително, че ако правиш дълбок коментар по тема свързана с училището, ще е полезно да не допускаш груби грешки ( от бързане) при правописа на думите, защото иначе коментарът ти изгубва тежест! Думи като " задАлжително", "фОндаментално", "осигОри", "четЕри", се пишат по различен начин. Формата "родитеЬО" се пише "родителЮ". А сега по темата:
Държавата не е създала, носила 9 месеца, раждала, кърмила и отглеждала до 18-тата му година нито едно дете ( а същевременно създава условия, при които тези процеси са крайно трудни за мнозинството родители ). След 18-тата му година, чрез ред механизми, държавата си присвоява монополното право да го експлоатира, чак докато му дойде време да се пенсионира ( което означава че държавата му е изцедила силичките и счита че то не й е потребно вече)!!! Аз съм на мнение че при това положение, единствено родителят е този който има абсолютното право, дадено му от самия живот, да преценява как да отглежда и възпитава детето си, докато то стане самостоятелно. Да не говорим че детето и в къщи може да научи "колко е 2+2". Лично аз прочетох първата си книга сам, когато бях на 4 години( благодарение на усилията на родителите ми, а не на държавата). Вече първокласник, ми беше скучно в час, докато другите едвам сричаха и беше доста конфузна ситуация за учителката ми по "четене". Друго нещо заради което родителя има житейското право да преценява "как", "кога", "какво" и "колко",за детето си, е че за да го подготви за живота, на първо място е необходимо да има заложена любов към него. Държавата в това отношение, моментално губи служебно от родителя. Държавата не обича никого освен себе си ( защото държавния апарат, съставен от специално подбрани индивиди не допуска никаква любов, към нищо и никого, освен към себе си). В момента образователната ни система е точно като пилетата в магазина. Тромава, обемиста, пълна с какви ли не ненужни информации ( а някои са умишлено неверни) и с КПД = 0 ! И точно поради това е погрешно, въобще да се свързва със социализацията на детето ( било то бяло, черно, синьо или зелено).
Доколкото разбирам сеньор Карбовски е използвал думата " пиано ". 'Айде, ако обича, да не използва думи дето не ги е изпитал на практика. Средното ми образование е специално - музикално. Двете ми висши също са музикални с различни специалности. Затова да не ми обяснява за "децата, които никога няма да видят пиано"!!! И преди 30 години също толкоз малък брой деца виждаха пиано, а да не говорим че в циганските общности, не само виждането, но и свиренето на пиано има широка употреба,защото така се вадят пари по сватби!!! Относно пипането на 8: ами "пипане на 8" сме "виждали" и в аристократичните родове с чисто арийска кръв. Ако се дръпнем отстрани да погледнем общата картинка, май ще видим как за пореден път, използвайки "самарянски" похвати, държавата иска да "пипа" децата ни безнаказано, преди да са стигнали 8 г.! И на последно място, държавата няма право да задължава родителя за каквото и да било, защото тоз' родител я носи на гърба си с години. Като са толкоз загрижени чиновниците, да построят по едно училище във всяка циганска махала, да назначат учители, да сложат пиана и да видим какъв ще е резултата. И тогава да "интегрираме" ?! Ама не от паричките на немалцинствените данъкоплатци. Неее не, на собствена сметка. Тарикати !!! След време нищо чудно да обявят че семейната среда е по принцип вредна за детето! Гледайки настоящата образователна система и знаейки целите й, ако имаше как, не бих пуснал детето си на училище,докато не навърши пълнолетие. Тогава само да си решава.

23.01 2013 в 17:07

Преди да изпратим детето на детска градина, се хранеше културно. И до ден днешен (на 10 години е) не можем да го накараме да се храни бавно и да държи добре вилицата. Мислихме си, че в предучилищната ги учат и не сме го проверявали, а се оказа, че не знае нищо и се видяхме в чудо в първи клас.
На четири години са наистина малки, имат нужда от движение и игри. Имат време, да се научат да пишат и четат.
Относно онези, които не знаят български - пропускат една година и го научават. В езиковите гимназии не е ли така с подготвителния клас?