Писах на общината как да обезопаси спирките. Пети месец чакам отговор

Симона Костадинова 11 декември 2014 в 07:15 10050 8

Снимка novini.bg

След разследването, което публикувахме за безопасността на чакащите по столичните спирки на градския транспорт, нашият читател Емил Киров ни сигнализира, че Столична община не реагира на жалбите, които подава за опасни спирки, макар че от там бяха категорични пред наш репортер, че спирки се обезопасяват именно по сигнали на граждани.

За около 3 години мъжът става свидетел на няколко инцидента, при които коли се врязват в спирки на столичния булевард "България". Той се води основна пътна артерия и би трябвало спирките там да са сред 26-те обезопасени с колчета (бел. ред. - в отговор на наше запитване от общината изнесоха статистика, според която само 26 от общо 2735 спирки в София са обезопасени с колчета).

Още през 2011 г. Емил Киров станал свидетел на кървав инцидент на бул. "България", който описва така:

"На 05.08.2011 г. се оказах свидетел и поемно лице на инцидента с премазаните пешеходци на спирка "Пл. "Ручей" от прокурорския син Бисер Андреев, който беше осъден условно на първа инстанция. Тогава изпитах чувството на ужас и безпомощност, при вида на умиращи пред очите ми невинни млади хора, които не успяхме да спасим".

След поредния инцидент, на който става свидетел, Киров решава да подаде жалба до Столична община, за да провокира предприемането на мерки по адекватното обезопасяване на спирките по булеварда и по преодоляването на проблема с шума за живущите в най-голяма близост до булеварда.

В жалбата от 4 август 2014 г. той разказва как BMW не успява да спре на светофара заради несъобразена скорост, завърта се и се удря в трамвайната спирка на кръстовището на булевардите "България" и "Гоце Делчев" в посока център. Колата се забива в преградите на подлеза, като преди това изкъртва без проблем предпазните огради, поставени след ремонта на трамвайното трасе. За щастие инцидентът се разминава без жертви.

Киров обясни пред OFFNews, че след реконструкцията на трамвайната линия по бул."България" всички спирки по трасето са изключително опасни за пътниците, тъй като дебелият жив плет, който преди е заграждал трамвайното трасе, сега е заменен с изключително тънка ограда, която минава точно зад спирките и така чакащите се оказват, на практика, незащитени от летящите по натоварения булевард автомобили.

Това са новите огради на трамвайното трасе по бул."България", Снимка: Столична община

В първото си писмо до общината Киров прави следните 7 предложения за обезопасяване на спирките по булевард „България“:

- спирките на нерелсовия градския транспорт да бъдат извън пътните ленти за движение или в „джобове”, защото при спиране на превозно средство от масовия градски транспорт следващите го автомобили създават суматоха, която е предпоствка за ПТП;

- засилване присъствието на служители на КАТ на булеварда за контрол на скоростта, и то в тъмната част на денонощието когато непрекъснато има нерегламентирани гонки;

- поставяне на стационарни камери за контрол на скоростта във всяка една отсечка между кръстовищата на булеварда;

- подмяна на наскоро поставените огради на трамвайните спирки със сериозни предпазни съоръжения (мантинели, бетонни блокове и др.), защото в момента рискът за чакащите там граждани е много сериозен;

- възстановяване на живия плет, който беше изкоренен по време на ремонта на трамвайното трасе и поддържане на зеленината от двете страни на булеварда, защото по този начин се постига поне частичен успех за намаляване на шума в района;

- изграждане на шумоизолационни стени – в европейските страни тази практика е широко разпространена и се приема за нормална част от градската среда;

- Преасфалтиране на пътните платна, защото шумът се дължи в известна степен на неравностите на пътя - кръпки и пукнатини по настилката. След ремонта на трамвайното трасе кръпките се увеличиха значително поради разкопаване на някои участъци.

Киров разказва, че е изпратил предложенията си с единственото желание да бъдат избегнати подобни бъдещи трагедии, но се е сблъскал с бездействието на общината. Единствената реакция от общината е била да препратят сигнала към СДВР, които да вземат отношение по две от точките в жалбата. 

Ефектът бил нулев. След препращането на жалбата всичко замряло - мъжът повече не получил отговор, нито от общината, нито от СДВР. Институциите не се и задействали по която и да е от 7-те точки.

Затова преди 2 месеца Киров решава да пише лично до зам.-кмета на София по транспорт и транспортни комуникации Любомир Христов, чийто е подписът под препратената към СДВР жалба. В новата жалба Киров изрежда инцидентите, които са станали, докато чакал реакция от СО, и моли Христов да "предприеме незабавни мерки за обезопасяване на трамвайните спирки със сериозни съоръжения и прилагането на постоянен контрол на скоростта, за да избегнем бъдещи нещастни случаи".

И след този сигнал Киров не получава отговор, а действия по обезопасяване и до днес не са започнали. Мъжът чака реакция вече пети месец, а за това време на булеварда стават повече от 4 инцидента. За щастие, те не вземат жертви, но необходимо ли е да се предприемат действия единствено след инциденти и нещастни случаи, пита Киров.

От OFFNews потърсихме Столична община за коментар по случая. От там ни обясниха, че е направен оглед на трамвайните спирки по бул."България" и че "в най-скоро време се очаква да бъдат поставени тръбно-решетъчни парапети", които ще имат за цел да предпазват спирките от инциденти с коли.

Тръбно-решетъчен парапет

Такива парапети имаше преди реконструкцията, но не бяха сложени след нея.

След публикуването на читателския разказ, на 11 декември, от Общината уточниха, че не ставало въпрос за тръбно-решетъчни парапети, щели да поставят еластична ограда, т.е. мантинела.

От Столичната община казаха още, че сегашните огради, които са прекалено тънки, били поставени с друга цел - за да пречат на чакащите да излязат на пътното платно.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови