Основните инструменти за бавене и прекъсване на законодателния процес са процедури по начина на водене и искането на почивки. ГЕРБ е партията, която основно използва тези инструменти, което е нормално за опозиционна партия. В 44-тото НС, в тази роля са били БСП. Това са част от изводите в изследване на основано на данните от парламентарната статистика и последващият им анализ на платформата "Стража". То търси отговорите на въпроса: Какви техники за бавене на законодателния процес са се използвали в първите 3 месеца от 44-тото и от 47-ото НС?
Има две представи за пленарните заседания на Народното събрание (НС) – идеалистична и цинична. Първата обрисува народните представители като "слуги на народа", които смислено обсъждат дневния ред по същество и будно следят за ефективното протичане на заседанието. Втората пък ги обрисува като егоистични агенти, които при несъответствие на дневния ред с партийния интерес саботират заседанието с процедурни хватки.
Истината е някъде по средата и до голяма степен зависи от това дали народният представител е част от управляващото мнозинство или от опозицията, както ще разберем от следното ни кратко изследване.
Влизайки в изследването, си зададохме въпроса:
Ползват ли народните представители процедурни хватки, за да бавят законодателния процес?
За целта решихме да сравним поведението на управляващи и опозиция в последния парламент, изкарал пълен мандат – 44-тото НС, с поведението им в сегашния – 47-ото НС. Анализът обхваща само първите 13 седмици. Сравнението е полезно, защото парламентарните групи на ГЕРБ и на БСП влизат и в двете роли – управляващи и опозиция.
Само за 13 седмици 47-ото НС е навъртяло 231 часа и 53 минути в пленарната зала, което е с 87 часа и 49 минути повече от 44-тото НС за същия период от време. Разликата се дължи на няколкото маратонски заседания, в които на дневен ред е било обсъждането и гласуването на Бюджет 2022. Най-дългото от тях бе на 23 срещу 24 февруари и продължи повече от 20 часа.
Продължителността на заседанията съвсем очаквано е пропорционална на обема парламентарна реч, като в 44-тото НС са изговорени общо 840 139 думи – с 53% по-малко от 47-ото НС (1 287 079 думи). По-съществена е разликата при народните представители, които в 47-ото НС са изговорили с 70% повече думи от колегите им в 44-тото НС.
Първото ни заключение е, че опозицията има склонността да говори повече от управляващото мнозинство. Народните представители от "БСП за България" в 44-тото НС са изговорили с 37% повече думи от колегите им в парламентарните групи на ГЕРБ и "Обединени патриоти".
Същото, но в по-голяма степен, наблюдаваме и в 47-ото НС, където депутатите от ГЕРБ-СДС са изговорили с 47% повече думи от колегите им в парламентарните групи на "Продължаваме промяната", "БСП за България", "Има такъв народ" и "Демократична България". Включвайки опозиционно настроените ДПС и "Възраждане" в това сравнение, разликата в изговорените думи скача до 140% повече в полза на опозицията!
Съвсем очаквано най-активните народни представители са от опозицията. В класацията обаче прави впечатление отсъствието на депутати от най-голямата ПГ в 47-ото НС – "Продължаваме промяната", като това до голяма степен се дължи на тяхната младост и неопитност.
Любопитен факт е и че над 1/4 от цялата парламентарна реч е изговорена от едва 10 народни представители (4% от Народното събрание).
Стигаме до съществената част от нашето изследване, в което горната таблица е от ключово значение. На пръв прочит, бие на очи четворното увеличение на броя процедури по начина на водене.
Какво е процедура по начина на водене?
Всеки народен представител по всяко време може да отправи процедурен въпрос в рамките на не повече от 2 минути, без да се засяга същността на дебата. Според Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (ПОДНС) такива са въпросите, касаещи дневния ред на заседанието.
Но в ПОДНС са предвидени и въпроси, които се отнасят пряко до начина на водене на заседанието. В такива случаи председателят има право на обяснение до 2 минути. Тоест всеки народен представител може да "убие" до 4 минути време само като направи забележка на председателя на НС.
Неслучайно опозицията и в 44-тото ("БСП за България"), и в 47-ото НС (ГЕРБ-СДС) е първенец по брой процедури по начина на водене.
Именно в следната графика намираме най-важното заключение на това изследване – стратегията на опозицията е да се използват колкото се може повече процедури по начина на водене, декларации* и почивки**.
Това става явно от разпределението на депутатите, използвали процедурни хватки в 47-ото НС, като 58% от ПГ на ГЕРБ-СДС, 50% от ПГ на ДПС и 62% от ПГ на "Възраждане" са се изказвали по начина на водене. Броят на личните обяснения, декларации и почивки по искане на ПГ на опозицията също е по-голям от съответния брой на управляващото мнозинство.
Важно уточнение е, че всички тези "хватки" са използвани съобразно ПОДНС и изследването на "Стража" не дава оценка на употребата им. Напротив, само излагаме кой колко се ползва от тях в 44-тото НС и сегашното 47-о НС.
*Веднъж на заседание всяка парламентарна група може да вземе думата за декларации до 10 минути по въпроси извън обсъждания дневен ред.
**Веднъж на заседание всяка парламентарна група може да поиска прекъсване на заседанието за не повече от 30 минути.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
10307
1
09.04 2022 в 23:34
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват