Шамар! А след шамар - Оскар!
А след Оскар - саундтрак!
А след саундтрака се оказа, че новата хибридна война (да не се бърка със студената война, тя си беше студена, а тая е доста жежка) навлиза на нови фронтове.
И особено на един специфичен - шоубизнеса.
Както знаете, тази година наградите Оскар бяха белязани от един култов скандал. Уил Смит излезе на сцената и люсна шамар на Крис Рок, който пък си го заслужи, шегувайки се със съпругата на Фреш Принс, която страда от особено заболяване и няма коса.
Само че ако си мислите, че с това скандалите са свършили, жестоко се лъжете.
Оказа се, че освен съмненията в инсцениран шамар оттук нататък ще живеем и с други съмнения.
И те са, че Бионсе и екипът й са изплагиатствали песента "Be Alive" от саундтрака на филма "Методът Уилямс", в който главната роля е на раздаващия шамари Уил Смит.
Или поне такова подозрение изказа в предаване на руската телевизия "360" фронтменът и основен композитор и текстописец на руската група "Любэ" Николай Росторгуев.
"Тази история е на поне половин година" - каза пред телевизията любимият бард на Путин. И продължи - "Действително си приличат. Взели са я, възползвали са се. Смешно е."
За какво иде реч обаче?
Иде реч за песента на "Любэ" - "Ты неси меня река" (Носи ме, река), която е от далечната вече 2001 година и е нещо като визитка на групата. Да кажем, че е една от най-известните и песни заедно с "Комбат" и "Позови меня".
Впрочем ето я и самата песен:
Песента на Бионсе, от друга страна, излиза на 22.12. 2021 година - точно 20 години след песента на "Любэ". Издадена е от Columbia Records, Sony Music Entertainment.
Ето я и самата песен на Бионсе:
Скандалната прилика между двете песни е забелязана още в началото при появата на песента. В интернет, особено в руските youtube канали, блогъри коментират доста сериозната прилика.
Но да разгледаме началото на двете песни.
Песента на "Любэ" е решена само с акустична китара и акордеон на куплетите (или баян, все пак сме в полето на руската музика).
Тоналността е ла минор и хармониите, подобно на много песни в поп и рок музиката, е базирана на четири основни акорда - ла минор, фа мажор, до мажор и сол мажор. Или иначе казано - тоника, мажорен квинтакорд на шеста степен, мажорен квинтакорд на трета степен (паралелната мажорна тоналност на ла минор) и мажорен квинтакорд на седма степен.
По-интересно е пеенето. Кантото, което пее:
Ты неси меня, река
За крутые берега
Где поля, мои поля
Где леса, мои леса
Конструкцията започва с ла минорен акорд на първо време, а Росторгуев използва класическото за руската народна музика многогласие само на определени тонове - във втората част на куплета, където кантото преминава в двуглас.
Ето я и самата мелодия
По този начин песента преминава през всичките си 8 куплета. Имам предвид хармонията й. Песента обаче си има и припев, в който освен двата инструмента вече влиза комплект барабани и там именно е контрастът, който иначе нямаше да се получи.
Като цяло песента на Росторгуев и компания е класическа руска песен - широка душа славянска, която пее за родината, природата и така нататък.
Ако трябва да я определя жанрово, то "Ты неси меня, река" е балада, която има в себе си и пасторалност, и силна патриотична закваска, каквато е характерна за много голяма част от цялата руска музика.
Но да видим сега каква е ситуацията с песента на Бионсе "Be Alive", набедена за открадната.
Първото сходство в двете песни е тоналността. Тя и тук е ла минор. Впрочем това, ако го броим за сходство, отдавна половината поп музика и две трети от рок музиката да ги няма.
Ла минор показва, че песента вероятно е писана не от пианист, а от китарист. Много удобна за китаристи тоналност, както и ла мажор и ми мажор. Но това е твърдение, което е не съвсем доказуемо, особено в музикалната теория.
А сега да видим конструкцията на самата песен
Тук имаме почти идентичен старт като този в песента на "Любе" (извинявам се, но оттук нататък ще ги изписвам без е оборотное, че ми писна от копи-пейст).
Разликата е, че тук мелодията тръгва акапелно. Ако транспонираме мелодията в ла минорната на "Любе", ще видим, че имаме съвпадение, но не съвсем. Последните два тона в първия такт тук са не на интервал малка терца, а на голяма секунда. Това за мнозина не е голяма разлика, но тя предхожда голямата разлика - тоналността остава ла минор, а последващият многогласен акорд образува тризвучие, което е характерно за джазовата хармония (няма да ви занимавам какво е, не сте ми студенти, но ако искате, бихте могли де)...
Следва нов такт, в който мелодията вече съвсем се променя - тя следва съвсем различна ладова и ритмична конструкция от тази на "Любе", хармония няма, защото тактът е акапелен. Последователността ла, си, до, ре диез, ми, фа диез и сол е вече в съвсем различна ладова логика - първият тетрахорд е като на бихармоничен минор. Нещо, което при "Любе" вече е тотално различно- там двете повторени полуизречения са абсолютно идентични, като само във второто имаме двуглас.
Впрочем тук имаме триглас. Но той е толкова сложен, че не си причиних слушане около час, за да го извадя на ноти. Важно е да се знае, че от тоника хармонията отива в мажорно тризвучие на 7 степен и се връщаме отново в тоника. А тук вече в края на фразата ритмиката е съвсем различна, много характерна за r n b музиката.
По-нататък песента на Бионсе минава в съвсем различен ритъм, мелодика и за да намерите нещо общо между нея и "Любе", трябва да сте смъркали лепило с изтекъл срок на годност.
В крайна сметка какъв извод можем да направим от началото на двете песни - тази на "Любе" и тази на Бионсе?
Първо - да, на първо слушане двете начала много, ама много си приличат. Но мога да ви намеря още 300 песни, които си приличат, но не са същите.
Дяволът при подобни анализи е в детайлите.
Ето ги и самите детайли:
- стилово двете песни са съвсем различни;
- хармонията е съвсем различна;
- песните се разминават и в мелодическата конструкция, а в многогласието пък са като песен на Napalm Death, сравнена с песен на Муслим Могумаев;
- разминава се и инструментариумът;
- разминава се и конструкцията на фрази, полиизречения и като цяло, формата е напълно несъвпадаща.
Неслучайно самият Рострогуев е относително предпазлив в интервюто си пред телевизия "360", като единствената директна реплика, излязла от устата му, е "взели са я, възползвали са се". Но никъде не казва "откраднаха я".
И за финал нещо забавно от историята на музиката.
На премиерата на първа симфония от Брамс присъства композиторът Хуго Волф. Той е от лагера на вагнерианците, а по това време брамсианци и вагнерианци са нещо като Левски и ЦСКА днес.
След края на симфонията Хуго Волф приближава Брамс и му казва ехидно:
"Да, господин Брамс, разбира се, страхотно сте написал творбата. Но тя много прилича на девета симфония от Бетовен".
А Брамс погледнал с насмешка Хуго Волф и му казал - "Господин Волф, мерси, по-добре да прилича на нещо, отколкото на нищо да не прилича"...
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
10840
1
01.04 2022 в 13:21
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара