Бойната авиация като "гореща точка"

Юлиан Христов 01 октомври 2015 в 16:44 6681 3

Бойната авиация като

Оставката на командира на Военновъздушните сили (ВВС) ген.-майор Румен Радев не беше изненада. От месеци между него и министъра на отбраната Николай Ненчев прехвърчат искри. Не е тайна и това, че военното министерство неофициално е забранило медийните изяви на генерала, след като той постави въпроса за бъдещето на бойната авиация. 

В крайна сметка, както често става, в спора между двамата в ролята на спасител се намеси Бойко Борисов. И обеща пари. За какво точно, не стана ясно.

Тихата война между министър и генерал даде повод за въпроси и интерпретации. 

Фактите са, че 80 млн. лв., които Борисов обеща, ще отидат за повишаване на броя летателни часове на асовете и за генериране на бойни способности. Генерал Радев дори намекна и за развитие по темата за купуване на нови изтребители: "Имайте търпение, скоро ще разберете и плановете за нов самолет".

Спасяването на авиацията дойде в отсъствието на министъра на отбраната Николай Ненчев. Докато армията се тресеше, той беше на посещение в Алжир. В негово отсъствие стана и друго - министерството в спешен порядък направи промени в закона за отбраната, за които премиерът май не е бил уведомен. С тези промени се дава зелена светлина на това други държави да охраняват въздушното пространство на страната ни.

Това, според генерал Радев, е и една от причините той да подаде оставка. „Другите държави от източния фланг - Полша, Румъния, впоследствие и Унгария, отвориха своето законодателство за тази възможност, но за разлика от нас, тези държави гарантират развитието на изтребителната си авиация с ясни конкретни програми. За разлика от тези програми, ние нямаме и без гаранция за ремонт на МиГ-29, и без гарании за придоливане нов самолет, и без гаранцията, че в тази мисия водещи ще бъдат нашите ВВС, се отваря вратата за това авиацията да бъде приземена и това дежурство да се носи от други страни членки. Нещо, което, аз като командир на ВВС, не мога да допусна“, каза още Радев.  

Дали столът на министъра са клати повече от всякога, не е ясно. Преди местните избори премиерът едва ли ще предприеме такъв ход, който ще бъде възприет от партньорите от Реформаторския блок като предизборен удар по тях. Със сигурност е ясно обаче, че печеливши от тази история няма. 

Реформаторите обаче съзряха заговор срещу министър Ненчев, а и срещу правителството. Според Атанас Атанасов министърът е атакуван от "руската агентура". Той съзря пръст на разведките от изток и при свалянето на Йордан Бакалов от поста шеф на военното разузнаване. Текстовете бяха приети по предложение на БСП, но с подкрепата на ГЕРБ, които първоначално отхвърлиха текстовете.

Дори и след разговорите днес обаче е ясно едно: ремонтът на изтребителите е под въпрос. Изглежда, че цената, която трябва да бъде платена заради намеренията на министъра на отбраната да избегне зависимостта на армията ни от Русия, е окончателно приземяване на бойната авиация и охрана на въздушното пространство от изтребителите на друга съюзна държава.

Според държавната полска информационна агенция ПАП страната не се е отказала от ремонта на българските самолети, въпреки заплахите от Русия да вземе лицензите, с които Полша разполага. Зам.-министърът на отбраната Чеслав Мрочек е заявил: "Сътрудничеството между Полша и България за поддръжката на тези самолети в изправност е в съответствие с разпоредбите. Що се отнася до резервните части, напоследък не сме получавали резервни части от руснаците. Ние сме самодостатъчни. Разбира се, известен проблем са двигателите, но пък България има достатъчен брой неизправни двигатели, а ние притежаваме възможността да ги ремонтираме, следователно, благодарение на полско-българското сътрудничество положението ще се поправи". 

Въпреки всичко, картината при бойната ни авиация към настоящата дата е плачевна. От една ескадрила в момента способни да носят дежурство са едва четири изтребителя. Дори веднага да бъде взето решение за купуване на нови изтребители, за да има добре подготвени пилоти за тях, ще са нужни поне 2-3 години. През това време трябва да продължи поддръжката на руските самолети, а и пилотите ни трябва да поддържат определен брой летателни часове. Стандартът на запад е 180 часа годишно. У нас най-опитните ни бойни авиатори навъртат едва по 33.

Само трима от пилотите в настоящия момент не са достигнали критериите за пенсиониране, а останалите във всеки един момент може да напуснат авиацията. В момента инвестираните средства за обучение на пилотите нямат възвръщаемост, защото те няма на какво да летят. Това води до спад в мотивацията и отлив на пилоти. По този начин става все по-реална опасността армията ни в близко бъдеще да няма бойни пилоти.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
     
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице