Небе в ликвидация

Или защо от днес въздушното ни пространство се охранява от само два изтребителя

Юлиан Христов 01 май 2015 в 10:00 6971 12

Тракийски орел 2015

Снимка Боян Георгиев

След последното заседание на Консултативния съвет за национална сигурност (КСНС) при президента, въпросите са много повече от отговорите и някои от най-тежките проблеми в армията останаха да висят без решение.

Отговорът на един от най-лесните от тях: Защитено ли е въздушното ни пространство?, е „Да“, но под условие. Никой от отговорните мъже в държавата, начело с военния министър Николай Ненчев, не обясни докога бойната ни авиация ще е в състояние да изпълнява основната си мисия по охрана на въздушното пространство. Ако трябва да се доверим на последните интервюта на командира на Военновъздушните сили ген.-майор Румен Радев от 1 май (т.е. от днес), небето ни ще се охранява от два изтребителя, като не е ясно дали това ще може да продължи до края на годината.

Това, което трябва да се случи, е оставащите между 4 и 6 годни самолети да претърпят ремонт, така че летателният им ресурс да бъде удължен.

На пръв поглед обаче е видно, че властта няма намерение да направи това. Според военния министър, армията ни е жертва на Кремъл и Въоръжените ни сили са зависими изцяло от руския военнопромишлен комплекс. За да избегнем тази зависимост, трябва да бъдат потърсени други варианти и те бяха предложени, но до момента няма яснота кой от тях е най-реалистичен.

Единият вариант, докато бъде дадена зелена светлина за купуването на нови самолети, е старите съветски МиГ-ове да бъдат ремонтирани в Полша. От совалките на Военното министерство до момента обаче няма резултат. Причината е в това, че Полша няма лиценз да извършва ремонт в трети страни. Другите два варианта са ремонтът да бъде извършен в Украйна или Беларус, но те са също толкова неработещи, още повече, че втората държава попада в графата „руски сателити“.

Остава последният, най-скъп, но и единствен и вероятно неизбежен вариант, машините да бъдат ремонтирани в заводите на МиГ в Русия.

Обратното би означавало цялата бойна авиация да бъде сложена "на трупчета".

Друго решение за охрана на въздушното ни пространство е мисията Air policing да бъде поета от държава партньор. Това обаче едва ли ще бъде по-изгодно, а и към момента няма индикации да са водени подобни разговори. Нещо повече – дори и да са водени и да се върви към този вариант, той не може да се случи веднага. На първо място, защото е нужно споразумение, което да бъде одобрено от парламента, и на второ място, защото трябват законови, а вероятно - и конституционни промени. Според закона за отбраната охраната на въздушното ни пространство се осъществява само и единствено от Българската армия (справка чл.130, ал. 1 ЗОВСРБ).

Нещо повече. Според чл. 3 от Вашингтонския договор страните на Алианса поодтелно и самостоятелно трябва да поддържат и развиват своите индивидуални и колективни отбранителни способности, за да удържат на военна атака.

Ясно е, че пари в хазната за отбрана няма. Нямаше и в предходните няколко години, а обещанието на КСНС за плавното отпускане на средства за модернизация звучи повече като пожелание.

Картината при бойната ни авиация е плачевна. Състоянието ѝ е пред срив, ако не бъдат взети спешни мерки. Дори веднага да бъде взето решение за купуване на нови изтребители, за да има добре подготвени пилоти за тях, ще са нужни поне 2-3 години. През това време трябва да продължи поддръжката на руските самолети, а и пилотите ни трябва да поддържат определен брой летателни часове. Стандартът на запад е 180 часа годишно. У нас най-опитните ни бойни авиатори навъртат едва по 33.

В момента инвестираните средства за обучение на пилотите нямат възвръщаемост, защото те няма на какво да летят. Това води до спад в мотивацията и отлив на пилоти. Всъщност, от носещите към момента дежурство военни пилоти, само трима не са достигнали критериите за пенсиониране. Останалите, въпреки че са в пенсионна възраст, продължават да служат със съзнанието, че ако напуснат, авиацията ще бъде ликвидирана.

По този начин става все по-реална опасността армията ни в близко бъдеще да няма бойни пилоти.

"Проблемите с въздушния суверенитет на България ще се решат само с придобиването на нов изтребител - един стратегически за страната ни проект, който не търпи отлагане, защото от вземането на решение в парламента, до организиране на процедура, избор, договор и доставка, ще минат 4-5г. през които все ще трябва да кърпим положението", казва в свое интервю през февруари пред Нова телевизия командирът на ВВС ген. Радев.

До момента никой не е опровергал твърдението му, че от месец май оставаме с два изтребителя. Според генерала към момента ремонтът на МиГ-29 е неотложен и задължителен, ако искаме да не прекъсваме носенето на дежурството по Air Policing и да имаме изтребителна авиация.

„Това е най-големият ми страх. Този проблем е сведен отдавна до ръководството на Министерството на отбраната, както и до предишното, с множество докладни до всички Съвети по отбрана. Явно, проблемът е в намирането на средства. Става въпрос за ремонти на авиационни двигатели и на други агрегати по самолета, които обаче отнемат време. Не само парите са факторът, а времето и технологията. Да, за съжаление оставаме с два самолета”, каза генералът през януари, цитиран от сп. „Аеро“.

Въпросите, на които КСНС не даде отговор и на които Министерството на отбраната ще трябва да даде обяснение, са:

Ще имаме ли до края на годината боеспособна и адекватна авиация?

Как ще се носи бойното дежурство и от кого?

Кога и колко време ще отнеме ремонтът на двигателите на МиГ-овете, които все още са на въоръжение в армията, но не могат да летят?

Застрашен ли е наистина животът на бойните пилоти?

Към момента мълчанието по тези въпроси показва неглижиране на проблема не само от ръководството на МО, но и сред високопоставени генерали на съветнически постове в администрацията. В този смисъл, становището на участниците в КСНС, че е взето възможно най-доброто решение предвид ограничените финансови ресурси, може да е отговорно, но не и към армията.

Остава само да се надяваме, че вероятни инциденти по време на бойно дежурство или при провеждането на съвместни учения с НАТО-вски държави ще бъдат избегнати с бързи решения от страна на държавата. 

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

     
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице