Сервитьорите ще ни носят салатата до 10 минути след поръчка

Симона Костадинова Последна промяна на 08 май 2015 в 21:34 13756 7

Салатите, аперитивите и студени предястия трябва да бъдат поднесени на клиентите в ресторантите с 4 и 5 звезди за 10 минути, в тези 3 и 2 звезди това ще трябва да се случи за 15 минути.

Това гласи проектонаредбата за категоризация на ресторантите и всички места за настаняване - от квартири до луксозни хотели, която днес Министерство на туризма публикува за публично обсъждане. Срокът за обсъждането е 14 дни, като след това могат да бъдат нанесени промени в текстовете. 

Според новата наредба за останалите ястия и напитки ще трябва да се чака най-много 20 минути, а ако поръчаната храна е с по-сложна технология на приготвяне, сервитьорът е длъжен да предупреди, че поднасянето им ще се забави.

Друго нововъведение е, че ресторантите с повече от една звезда няма да могат да отказват да изпълнят поръчка, която не е в менюто, ако в кухнята са налични необходимите продукти. Такива специални желания на клиентите по възможност ще трябва да се приемат лично от главния готвач.

Освен това сервитьорите в ресторанти с повече от една звезда ще трябва да изчакват и наблюдават отстрани на масата кога клиентът ще направи своя избор и да приемат поръчката му. Наредбата определя и от коя страна на госта трябва да застанат - при възможност, сервитьорът трябва да е застанал от лявата му страна.

При необходимост, те ще трябва да помагат на клиента при избора на храни и напитки и да правят препоръки и да дават обяснения за ястията от менюто. 

Сервитьорите във всички ресторанти ще са длъжни да "отсервират незабавно след освобождаването им използваните прибори". Освен това отварянето на бутилираните напитки ще трябва да става пред очите на клиента. 

4 и 5 звездните заведения за хранене ще трябва да има отделни сервитьори за храна и за напитки. 

Всичко това са правила за сервиране, които се преподават във всички училища по туризъм и ресторантьорство, но след приемането на наредбата те ще трябва задължително да се изпълняват.

Освен това проектонаредбата разделя видовете туристически обекти в две категории - клас "А" и клас "Б". В първата са включени хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили. Във втория клас са включени семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, бунгала, къмпинги апартаменти за гости.

В документа за първи път се въвежда регламент за условията, на които трябва да отговарят апартхотелите и хостелите. Така вече в хостелите с повече от една звезда ще бъде задължително да се предлага пране, достъп до оборудвана кухня, да има дневна с телевизор, безжичен интернет и безплатна карта на града. Подобни са и изискванията за пансионите, където обаче не е задължително да има Wi-Fi.

Завишават се и изискванията към висококатегорийните хотели. Фиксирани са например размерите на телевизорите в помещенията за нощуване в най-високия клас хотели, броят и видът на възглавниците, съдържанието на мини-бара, броят и размерът на кърпите в банята.

Въвеждат се и специални правила към изграждането, обзавеждането и оборудването на хотелски стаи и апартаменти, съдържащи уреди и приспособления за обслужване на хора с намалена подвижност.

В новата наредба са разписани изисквания към менюто на закуската, към услугата „ол инклузив”, към съдържанието на румсървиза и др. 

Проектът въвежда и минимални изисквания за къмпингите и бунгалата, където задължително трябва да има рецепция, отделни тоалетни за мъже и жени, електричество, наличие на електрозахранване и мивки за пране на дрехи.

Според наредбата необходимата площ за една палатка в къмпинг с 3 звезди е 50 кв. м, в такъв с 2 звезди - 40 кв. м, а в такъв с 1 звезда - 32 кв. м. Във всички къмпинги и бунгала ще трябва да има туристически кухни, обзаведени и оборудвани с най-необходимата мебелировка, съоръжения, съдове и прибори за ползване и самостоятелно обслужване на туристите.

В новата наредба е записано и задължително изискване за въвеждане на единен вътрешен телефонен номер 9 за връзка с рецепциите на хотелите, като целта на това ново изискване е туристът да бъде максимално улеснен, особено ако му се наложи да потърси бърза или спешна помощ.

Вече ще има и разписани изисквания за образование, професионална и езикова квалификация, на които да отговарят ключовите фигури от персонала на хотели, ресторанти и барове. 

6 месеца след приемането на новата наредбата всички действащи места за настаняване и заведения ще трябва отговарят на тези изисквания, а новите обекти ще се категоризират направо по новите правила.

Обектите, които предлагат спа, уелнес и балнеоуслуги, ще бъдат категоризирани по друга наредба. Министерството на туризма вече е на финала по нейното изработването.

Там ще бъдат детайлно разписани процедурите по сертифициране на обектите, които ги предлагат. Идеята е да се пресече възможността всеки хотел или други вид туристически обект, в който има сауна и джакузи да може да се нарича "спа-комплекс", без да предлага съответните услуги. За това разделение от години настояват браншовите организации в туризма.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

10.05 2015 в 12:07

"Освен това сервитьорите в ресторанти с повече от една звезда ще трябва да изчакват и наблюдават отстрани на масата кога клиентът ще направи своя избор и да приемат поръчката му."

Това винаги ми е било адски противно - да ми донесе менюто и да ми виси на главата да избера !

09.05 2015 в 15:11

Първо министерството да поработи с училищата, от които излизат готвачите и сервитьорите за да се срещнат търсенето и предлагането на пазара на труда, да облекчат хилядите режими, такси и безумни изисквания от десетките агенции и държавни институции и след това да вкарва тия глупости в наредба. Сигурно и нова служба ще се измисли за да контролира спазването й.

09.05 2015 в 01:27

Много добре, а сега - Veuve Clicquot Ponsardin, моля!

09.05 2015 в 00:28

*айка ви на политиците с кви глупости се занимавате!!!!!!!!!!


09.05 2015 в 00:15

ами това са си задълженията на сервитьорите и който го е учил в специализираното училище навремето така и постъпва, но с тези семейни и всякакви ресторанти дето се отвориха от куцо-кьораво и сакато и наемат неквалифициран персонал нивото на обслужване е толкова зле, че се нуждае явно от закон

08.05 2015 в 22:24

а месо... колко време имат да ми го донесат или да кажем главно ястие? не съм тревояд :D

08.05 2015 в 22:14

"мивки за пране на дрехи." в кой век живеем на балканите? Тепавица трябва ли да има?