Мястото е познато за всички в града на Дунав. Кръговото движение в центъра на Русе поема 80% от автомобилния трафик, по данни на общината. Затова ремонтът му бе необходим. 8.7 млн. лева по-късно обаче мястото не изглежда обновено, а неприятните изненади стават все повече.
Когато бе обявен за първи път, проектът „Интегрирана система за градски транспорт на град Русе” звучеше по-впечатляващо дори от името си. (1)
Така трябваше да изглежда по проект.
Беше направена и заявка, че след реконструкцията районът около кръговото движение в центъра на крайдунавския град, за което бяха заделени 8.7 млн. лв., ще се превърне в „любимо място за срещи на младите русенци”. Близо 9 месеца след откриването си най-модерното съоръжение в Русе за последните десетилетия вече се разпада. Пита се: Кой ще плати сметката?
Мащабното начинание предвиждаше:
• реконструкция на кръговото движение в центъра на града, което според публични изказвания на представители на общината поема около 80% от автомобилния трафик;
• подлез за обществен градски транспорт, автомобили и велосипеди и нова улица между квартал „Родина” и центъра – т. нар. пробив Кауфланд;
• изграждане на 14 км велоалеи;
• въвеждане на електронна система за таксуване в градския транспорт;
• оформяне на бус-ленти по бул. „Цар Освободител”;
• изграждане на нови улици и подобряване на трафика в квартал „Чародейка” и др.
Всичко това бе планирано да струва над 30 млн. лв., като само за кръговото движение бяха заделени 8.7 млн. лв. без
ДДС.
Както традицията повелява, процедурите започнаха с юридически спънки, обжалвания и недоразумения. Първите смели прогнози на общината сочат, че строително-ремонтните дейности ще започнат още през лятото на 2013 г. После прогнозите са актуализирани за лятото на 2014 г. или пък пролетта на 2014 г., а след това русенци получават гаранции, че до юли 2015 г. целият проект ще бъде завършен.
Заради обжалвания на обществените поръчки обаче това не се сбъдва, договорът е сключен на 14 април 2014 г., а първата копка е направена чак на 28 ноември 2014 г. С проектирането и реконструкцията се зае Консорциум „Монолитпътконсулт груп”, съставен от „Пътинженеринг“ ООД от Русе, „Монолит“ АД от Хасково, „Инжконсултпроект“ ООД от Варна и „Джи Ти Ер груп“ ЕООД. Предвиждаше се обектът да бъде открит на 19 януари 2016 г. с тържествена церемония в присъствието на регионалния министър Лиляна Павлова. Тя обаче бе отменена в последния момент заради прогноза за неблагоприятно време.
Въпреки саркастичните коментари за причините за отмяната на откриването, неблагоприятната метеорологична прогноза се сбъдва в много по-голяма степен от очакваното. Област Русе преживява една от най-тежките снежни бури от години, много населени места остават откъснати от света в продължение на няколко дни, училища отменят занятия.
ЕКСПРЕСНОТО ОТКРИВАНЕ
„Неофициалното откриване”, с пускане на автомобилния трафик, се състои на 15 декември 2015 г., като строителните работи продължават до последния момент. Предвижда се трафикът да бъде възстановен в 17:00 ч. Поканени са и журналисти, които обаче над 2 часа наблюдават в студа как текат довършителни работи. Около 19:30 ч трафикът е възстановен.
На следващия ден обаче става ясно, че пешеходните подлези съвсем не са готови за каквото и да било откриване. Асансьорите за трудноподвижни хора не работят, а ремонтните дейности продължават поне седмица след това. И докато шофьорите щастливо сноват по новата асфалтова настилка, под тях пешеходците изразяват учудване от крайния резултат. Цялата вътрешна част на пешеходната зона изглежда недовършена и зарязана на етап „груб строеж”. Навсякъде е гол бетон, без оформление, оставен да изсъхне, без дори да бъдат заличени сглобките между плочите. Тук-там се виждат арматура и части от материалите, използвани за основа. За сметка на това шестте подлеза са облицовани с плочки, които изглеждат не съвсем на място на фона на голия бетон.
Липсват и заявените предварително охранителни камери, пейки, малки търговски обекти. Липсват всички предпоставки мястото да се превърне в „любимо място за срещи на младите русенци”, каквато заявка е направена от общинското ръководство при обявяването на проекта.
...И АСФАЛТЪТ ЗАПОЧВА ДА ПРОПАДА
Проблемите със съоръжението започнаха веднага след като времето омекна и снеговете започнаха да се топят. На 2 февруари 2016 г., месец и половина след възстановяването на автомобилния трафик, част от асфалтовата настилка в кръглата част започна да пропада.
Започнаха нови ремонти, които продължиха два дни, и допълнително затрудниха трафика. Започна да пропада и зелената площ между два от подлезите. Официалното обяснение бе, че това се случва заради слягане на почвата поради топене на снеговете, а всички ремонти ще са за сметка на фирмата изпълнител, тъй като текат 5-те години гаранционен срок на обекта.
Вследствие на тези проблеми по бетонната конструкция започнаха да се появяват големи пукнатини, което принуди Община Русе да излезе с официален коментар, че съоръжението е напълно безопасно както за шофьори, така и за пешеходци.
Пукнатините бяха запълнени с бетон, което придаде на подлезите още по-незавършен и запуснат вид.
Месец по-късно започнаха да падат облицовъчните плочи в подлезите, откъдето ежедневно минават стотици русенци. И докато някои побързаха да окачествят инцидента като вандалска проява, специалисти започнаха да коментират, че гоненето на крайни срокове и работата с нискокачествени материали дават своите резултати.
Плочите бяха подменени, след което започнаха да падат и на други места, а хората започнаха да се притесняват за
своята безопасност.
След няколко подобни „кърпежа”, през лятото фирмата изпълнител свали цялата облицовка от подлезите и я изгради наново. (2) Община Русе отново напомни, че всичкидейности влизат в 5-годишния гаранционен срок и всичко е за сметка на изпълнителя и тя няма да плати нито стотинка. За русенци обяснението е едно – некачествено изпълнение. Хората са убедени, че когато единствено се гонят срокове, за да се вземат парите, след това всичко излиза двойно по-скъпо.
Към края на септември 2016 г. се забелязват някои от по-дребните недостатъци, предимно в пешеходните участъци – кални наслагвания от зле положените зелени площи в кръга, недобро оттичане на дъждовната вода, нови пукнатини по конструкцията. Така започва втората зима на „придобивката“. А когато изтекат петте години гаранция, разходите по ремонтите на ремонта вече ще бъдатизцяло за сметка на данъкоплатците.
1 „Интегрирана система за градски транспорт на град Русе”, МРРБ, Обяви, https://goo.gl/fOvKvs
2 „Свалиха плочите от почти цяла стена в един от подлезите на кръговото кръсто-
вище в Русе”, Телевизия Кис 13, https://goo.gl/IPcDVi
Този текст е от "Черна книга на правителственото разхищение в България 2016", която се издава от Фондация за свободата "Фридрих Науман" със съдействието на Института за пазарна икономика. Всички публикации в книгата са напълно свободни за препубликуване като идеята е да достигнат до възможно най-широк кръг читатели.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара