Черен петък: За какво да внимаваме, за да не ни измамят

OFFNews 08 ноември 2022 в 15:03 1027 0

Черен петък

Снимка Getty Images

Черен петък

Черен петък, черна седмица и дори черен месец. Онлайн магазините се надпреварват да примамват клиенти с най-различни промоции, намаления, отстъпки. За какво е важно да внимавате, ако сте решили да купите подарък или нещо за себе си по време на кампанията за голямото пазаруване, която започва след Деня на благодарността, който тази година е на 25 ноември? Публикуваме съветите на ЕПЦ България.

1. Кой е търговецът.

Винаги проверявайте кой стои отсреща и на кого давате не само доверието, но и парите си. Всеки електронен магазин, който предлага продукти и услуги в държава от ЕС, е задължен да обяви данни за своята фирма и да даде контактите – физически адрес, имейл, телефон.

Ваше е обаче задължението да проверите дали има налични такива контакти. Дори и да не се наложи да пускате жалба, може просто да ви е необходимо уточнение и да искате да попитате нещо. Тогава трябва да знаете как да се свържете с продавача, нали?

2. Какво купувате.

Не може да очаквате, че ако някой в дадена социална мрежа или на сайта си ви предложи да получите за почти без пари стока или услуга, която струва поне два пъти повече, иска да ви направи подарък. Дори и продуктите, които се предлагат в кампаниите под мотото "Черен петък" имат своята цена и тя трябва да е достатъчно реалистична.

И още. Независимо дали купувате дрехи, кола, умна прахосмукачка или абонамент за онлайн курсове - проверете условията, с които се съгласявате. И докато дрехите и обувките вече спадат към обичайните заподозрени, когато се пазарува онлайн, то в случай че ще поръчвате автомобил от интернет сайт, уверете се, че той наистина съществува и то в това състояние, в което го рекламира продавачът. Ако става дума за абонамент, задължително вижте колко дълго продължава срокът му и как може да се прекъсне. Ако ще купувате робот за чистене у дома, който ще командвате от офиса, уверете се, че знаете с какво приложение ще работи, как ще се инсталира и дали трябва да се заплати допълнително.

3. Колко е намалението

За да сте сигурни, че действително има намаление, вижте колко е абсолютната цена, а не какво показват процентите. Проверете колко струват същите обувки или телефона, на който сте хвърлили око, в другите сайтове. Важно е да имате предвид, че при всяко обявяване на намаление на цената продавачът трябва да посочи и предишната цена, на която е предлагал същата стока преди намалението. Съгласно европейското законодателство „предишна цена“ означава най-ниската цена, прилагана от търговеца за период от поне 30 дни.

4. Какво да направите при проблем.

Преди всичко – запазете спокойствие и бъдете търпеливи. Възможно е да има объркване или забавяне заради огромното количество поръчки, които традиционно се правят в този период.

Ако обаче забавянето продължи повече от няколко дни, пишете имейл до търговеца с искане да се стигне до разрешаване на проблема. Телефонът е добър вариант, ако трябва да попитате дали може да си поръчате синя, а не червена тениска, но разговорът, даже и да се записва, няма как да бъде доказателство при евентуален спор между вас и търговеца. Затова, използвайте имейла или изпратете писмо с обратна разписка. Пазете всички документи. И по-важното – прочетете ги, за да знаете какво се очаква от вас. И какво вие може да очаквате от продавача.

5. Кой може да ви помогне, ако търговецът не го направи.

При проблеми с търговец от друга страна в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, може да се обърнете към ЕПЦ България. Ако фирмата е регистрирана в нашата държава, компетентен орган е Комисията за защита на потребителите.

ЕПЦ България е част от мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net и се съфинансира от Европейската комисия. В България ЕПЦ функционира към Комисията за защита на потребителите, чиито принципал е Министерството на икономиката и индустрията.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Да помогнем на украинските деца!