На 16 декември германски археологически екип е разчел християнски надпис на сребърен медальон от III в., открит през 2018 г. край Франкфурт.
Медальонът представлява защитен амулет, направен от сребро. Върху тънък сребърен лист е изписан текст на молитва или заклинание. След това листът е навит на руло и затворен в капсула, която е окачена на врата на човек като медальон. Подобни молитви, заклинания и проклятия, изписвани на метален лист, са намирани на много места из античния свят, като най-известни са македонските проклятия и заклинания на оловни листове, изписани на дорийски гръцки. Обикновено езикът на подобни надписи е гръцки или арамейски. Но в случая надписът е изцяло на латински и съдържанието е християнско.
Сребърният амулет от Франкфурт с дължина от 3,5 сантиметра е открит при археологически работи, проведени от Археологическия център "Лайбниц" (Майнц) в античния некропол на римската гранична крепост Нида край Франкфурт през 2018 г. Вместо да развива листа, което би могло да го счупи, екипът археолози го сканира за неравности и едва през сега разчита формулата, изписана за защита на собственика.
Амулетът е открит върху скелета на мъж, починал ок. 250 г. По това време, твърдят римски извори, поне двама императори вече са демонстрирали известна търпимост към християнската секта на юдаизма - Александър Север и Филип I Арабина. Въпреки това, след 284 г. предстои последното, най-голямо римско гонение срещу християните, разпоредено от император Диоклетиан. Тоест франкфуртският амулет произлиза от епоха на краткотраен, несигурен мир за християнската общност в Римската империя.
Особено интересно е, че християни очевидно вече живеят в граничните северни райони на империята, на практпика в територията на все още непокръстените германски варвари.
Дешифрирането на текста става под ръководството на проф. Маркус Шолц, археолог от Гьотевия университет във Франкфурт. Текстът в 18 реда гласи:
[В името] на свети Тит!
Свят, свят, свят!
В името на Иисуса Христа,
Сина Божи!
Господ на света устоява в мощ
срещу всички нападения.
Бог дава
влизане в благоденствието.
Нека това средство за [спасение}
защити човека, който
се предава на волята
на нашия Господ Иисус Христос,
Сина Божи,
защото пред Иисуса Христа
всяко коляно се прегъва:
тези в небесата, тези на земята,
и тези под земята; и всеки език
изповядва Иисуса Христа.
Съдържанието на защитната молитва е забележително, защото не се позовава на Стария завет и персонажи от него като Авраам, Исаак или Моисей, нито на някого от ангелите. Вместо това текстът изрично споменава св. Тит, раннохристиянски персонаж, един от последователите на апостол Павел: апостолът дори адресира до Тит нарочно послание, което е част от Новия завет. Датиран към средата на III в., текстът на сребърния лист демонстрира, че в този период, когато християнството все още е преследвано, в настанената край Франкфурт римска военна част вече е имало латиноезични християни, които разполагат с новозаветните текстове, които се четат и досега. Медальонът е изработен над половин век преди Константин Велики и неговите съимператори Максенций, Галерий и Лициний да спрат преследванията срещу новата религия.
На варварска територия в Европа извън границите на Римската империя, най-вероятно в днешна Австрия, присъствието на християни е засвидетелствано по литературни данни още към 174 г. Тогава, според античния историк Дион Касий, войските на император Марк Аврелий са обкръжени от германското племе маркомани на изолиран хълм в гориста местност и остават няколко дни без вода. Едва когато отчаяният император насърчава войниците си да се молят на всички божества, за които се сетят, завалява пороен дъжд, който спасява армията от жадна смърт. Освежените и обнадеждени римляни разкъсват германското обкръжение и пресичат Дунава обратно. Впоследствие спасените войници влизат в спорове чий бог е чул молитвите им и един от контингентите, които приписват заслужата на своя небесен закрилник, са именно християни.
Сребърният амулет от Франкфурт обаче е първото физическо свидетелство за толкова ранно присъствие на християни на север от Алпите.
Молитвата от франкфуртския сребърен амулет показва устойчиви християнски формули, запазени и в по-късни религиозни текстове, тоест свидетелстващи за приемственост между ранната, преследвана християнска общност и по-късното, триумфиращо християнство след конверсията на Константин Велики ок. 312 г. Същевременно самата практика на носене на навит метален лист с изписан текст като медальон е практика, по-стара от християнството.
Манол Глишев
Манол Глишев е историк, автор, преводач, блогър и журналист. Работил е в областта на културните и политическите новини. Пише за Украйна още от окупацията на Крим през 2014. Съосновател на неправителствени организации, сред които "Софийски дискусионен форум" и "Атлантически съвет на България".