Как да разберем дали ни продават рециклирана или нова техника

Последна промяна на 12 май 2015 в 15:52 3715 1

Как да разберем дали в магазина ни продават нова или рециклирана телекомуникационна техника? Комисията за защита на потребителите разпространи информация, с която да разясни на хората как да се ориентират, след като установи, че търговците не уведомяват за това клиентите си по ясен и разбираем начин.

Чуждестранните производители залепват върху опаковката стикер с надпис "RFB" или "PRE-OWNED", но българските търговци не го превеждат, а лепят етикет, на който на кирилица е написано "Рефърбиш". Същия неясен надпис стои срещу описанието на стоката и в интернет.

Човек, който  владее английски, ще може да се ориентира и въпреки това тази практика в България е некоректна, тъй като Законът за защина на потребителите задължава търговците да предоставят информацията за съществените характеристики на предлаганите от тях стоки и на български език.

Потребителите трябва да знаят, че продуктите с надпис  "RFB", "REFURBISHED" или "PRE-OWNED" са били върнати от предишен купувач по някаква причина и след това са били възстановени оригиналните параметри на продуктите, работното състояние или визия, като са инспектирани и тествани от квалифицирани техници.

Те не са нови и обикновено са пускани на по-ниска цена. Тези продукти често преминават през по-интензивни тестове спрямо нов продукт с цел да се предотврати връщането отново и поради това са добили популярност. За да бъдат защитени икономическите интереси на потребителите, обаче, те следва да бъдат ясно и разбираемо информирани относно обстоятелството, че им се предлага рециклиран продукт.

Експертите на КЗП дават няколко полезни съвета преди закупуването на телекомуникационни устройства:

- Неупотребяваните и обновените устройства от един и същ вид и модел не се различават на външен вид затова винаги изисквайте консултантите да Ви информират дали продуктът е нов или рециклиран;

- Важно е да се запознаете с всички съществени характеристики на продукта – производител, технически параметри (вкл. колко често ще Ви се налага да зареждате батерията), крайна цена и др.;

- Интересувайте се и за т.нар. „екстри” на устройствата като дисплей (размер, разделителна способност), възможности за мобилен достъп до информация и възможности за работа с мултимедийни приложения;

- Имайте предвид, че ползването на някои приложения изисква по-висока от средната техническа подготовка на потребителя и липсата й може да доведе до значително повишаване на месечните сметки в следствие на това, че устройството (особено смартфоните) само си обновява софтуера по интернет, тегли данни и пр. без каквито и да било действия от Ваша страна и без Ваше знание;

- Изисквайте да получите инструкции за употреба на български език;

- Избягвайте да избирате телекомуникационното устройство по външния му вид или по цената, която можете да отделите, а преценете за какво ще Ви служи и съответно - какви функции е необходимо да притежава, за да Ви върши работа.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12.05 2015 в 16:18

Поне пускайте различни от Дневник материали. Така си личи на коя хранилка сте.