Сергей Петков: Авиоотряд 28 е пример за злоупотреба с власт

Последна промяна на 06 юни 2013 в 18:02 5054 2

Авиоотряд 28. Снимка: БГНЕС
Авиоотряд 28. Снимка: БГНЕС

Миналата седмица стана ясно, че архивите за полетите на бившия премиер Бойко Борисов с правителствения авиоотряд са унищожени. „Авиоотряд 28” стана печално популярен с това, че извършваше частни полети на бившия премиер, като този с отбора “Бистришките тигри”. В началото на тази седмица парламентът състави комисия, която трябва да разкрие истината за това колко често и по какви дестинации е летял отрядът по заявка на експремиера. Тези въпроси бяха повдигнати от Движение България на гражданите още преди близо година. Защо този въпрос заслужава да бъде дискутиран - за отговор на този въпрос OFFNews потърси експерта по авиационна сигурност Сергей Петков.

Вие бяхте първият човек, който огласи, че правителственият авиоотряд е използван като въздушното такси на властта? Защо твърдите така?

Още септември месец миналата година отправихме запитване по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) до Авиоотряд 28 и на нашите 27 въпроса получихме частичен отказ. За конкретния случай с „Бистришките тигри“ тогава ние изнесохме фактите, че имало драстично, сериозно нарушение на процедурите за извършване на този полет. На всичко отгоре, за мен, като авиационен специалист, беше кристално ясно, че правителственият самолет е ползван за въздушно такси за прищевките на властта и за лични нужди. Тогава ни беше отказан достъп до всичките полети, които са били извършени от началото на 2009 година, с мотив, най-общо казано, че става въпрос за информация, която е стара, не трябва да може да се предоставя. Което е нонсенс. Още тогава ние призовахме действащата тогава парламентарна комисия за борба с корупцията да се сезира, но всичко потъна в мъгла тогава.

Сега се предлага създаването на такава комисия. Очаквате ли тя да свърши работа?

Като експерт съм убеден, че няма случай в авиацията, при който нещо да не може да бъде открито. Както беше отказано на нас и на журналист достъп до тази информация, трябва да е ясно, че тя може да бъде открита и на други места. За разлика от един автомобил на НСО например, който по-трудно би могъл да бъде проследен къде е бил, в авиацията няма случай, при който едно авиационно събитие да не е документирано поне на няколко места. Има книжки на пилотите, в които всичко се отразява, има РВД, има европейски контрол на полетите...

Това ли наистина е най-важната тема в дневния ред на обществото?

Не съм сигурен, че като гледам как работи парламентът, той е представителен за цялата държава. Виждате каква арогантност витае в парламента и малко съм притеснен от това, че вместо да се концентрира върху проблемите на хората, парламентът се зае със законите в сигурността и службите. Не съм сигурен, че това са най-важните теми, но няма маловажен проблем, когато се говори за изразходване на средства от данъците на хората. Защото, ако нашите данъци потъват в нечий джоб или се използват за нечии облаги, това се нарича корупция, а с нея няма как да не се борим, защото това е най-големият бич за държавата. Такъв е случаят с Авиоотряд 28, което си е чиста злоупотреба с власт и мога да кажа, че трябва да се стигне до дъното на този случай.

В питането, което отправихте, разбрахте ли за конкретни случаи, при които правителственият самолет е летял в изпълнение на прищявки? Освен случая с „Бистришките тигри“.

В тези въпроси голяма част от тях бяха свързани с неправомерно използване на самолета, като случая, при който беше прибран външният министър Николай Младенов от Варна, защото си е счупил крака. Практически тогава не получихме никаква друга информация освен за този случай, по който установихме ужасно фрапиращи нарушения. Подправяне на документи, при които полет се записва със задна дата и т.н...

Но в тази графа полети вероятно влизат и курсовете за спасяване на бедстващи хора...

От морална гледна точка не бих могъл да кажа, че това е нарушение. Но такъв самолет не би трябвало да има подобни функции. Представете си една ситуация, при която един такъв полет е извършен в нарушение на нормите – без предварителна заявка, без да се знае кой и колко души ще се возят, представете си, че нещо стане с този самолет. Кой ще поеме отговорността и кой ще покрие застраховките за тези хора? В авиацията има строги правила, защото всяко едно правило е писано с кръв.

А защо се е стигало до ползването на военна летателна техника от правителството?

Военната авиация е със специален статут, тя не подлежи на практика на никакъв граждански контрол. Това от една страна. От друга страна – няма как един граждански самолет да отиде в Афганистан например. Но да се използва военен хеликоптер, за да отидеш до Силистра, за да прережеш една лентичка, това е нарушение. Правителственият авиоотряд си има два вертолета, които могат да се използват за това. Дори не е проблемът в разхода по тези машини. Представете си, че тази военна техника точно в този момент е спешно необходима за въоръжените ни сили, а тя се използва за друго.

Прокуратурата до момента защо не е взела отношение?

По същата причина, по която не взе отношение по случая „Мишо Бирата“. Конкретно с авиоотряда всичко е написано перфектно на документи.

Как гледате на идеята авиоотрядът да излезе от Министерски съвет?

Не е важно къде ще бъде този отряд. Проблемът е, че не спазват законите. Въпросът е, че някой си затваря очите и злоупотребява с властта си. Иначе има различни решения – в САЩ тази структура е военизирана, във Франция е в структурата на гражданската авиация и т.н.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

06.06 2013 в 21:42

Това име средно от Сергей Станишев и Румен Петков ли е?

06.06 2013 в 18:24

Е добре де, Офнюз не четете ли, или само го списвате?

Ето ви полетите за 2011 http://offnews.bg/index.php/108771/aviootryad-28-poharchil-8-4-mln-lv-za-godina