Къде е корупцията в България (из доклада на Еврокомисията)

OFFNews 03 февруари 2014 в 23:26 15056 17

Сесилия Малмстрьом

Еврокомисарят по вътрешните работи Сесилия Малмстрьом представи днес доклада за нивото на корупцията в 28-те страни, членки на ЕС.

Малко по-късно бе публикуван и подробният доклад за ЕС за корупцията в България.

Представяме ви извадки от него със значителни съкращения. Пълният текст е 18 страници и може да бъде прочетен в страницата на Европейската комисия.

Към доклада са приложени и графики на Евробарометър, които показват какво е мястото на България спрямо другите европейски страни.

В доклада са изброени конкретни случаи. Някои от тях бяха разкрити след разследвания на OFFNews - например злоупотребите с храните за бедни, опитът на военното министерство да купи изтребители без търг.

Изброени са и редица емблематични случаи като милионът на Ахмед Доган, назначението на Делян Пеевски начело на ДАНС, Красьо Черния, Емо Фаса и др.

Тъй като много от случаите са позабравени с времето, с линк и удебелен курсив пред съответните текстове ще отбележим към какво се отнасят констатациите в доклада.

Усилията срещу корупцията по високите етажи бяха полагани само като отговор на подадени сигнали, като се подхождаше формалистично, без това да доведе до съществено подобрение от присъединяването на страната към ЕС през 2007 г. досега.

Проучване на общественото мнение

В Специалното проучване на Евробарометър от 2013 г., посветено на корупцията, 84% от интервюираните са заявили, че корупцията е широко разпространена в България (средната стойност за ЕС е 76%), а 73% смятат, че единственият начин за постигане на успех в бизнеса е чрез политически връзки (средната стойност за ЕС е 56%). Само 9% от запитаните (най-нисък дял в ЕС) считат, че се образуват достатъчно на брой наказателни производства, за да се възпират хората от корупционни практики, докато според 16% усилията на правителството срещу корупцията дават резултат (средната стойност за ЕС е 23%). Проучването на Евробарометър е отчело и някои положителни промени, например спадане (-24 процентни пункта в сравнение с 2011 г.) на броя на интервюираните, които са заявили, че са лично засегнати от корупцията в ежедневието си (21%, докато средната стойност за ЕС е 26%).

През последните 12 месеца от 11% от интервюираните е било поискано или се е очаквало да платят подкуп (средната стойност за ЕС е 4%).

В проучването на Евробарометър от 2013 г. сред представителите на бизнес средите, посветено на корупцията, 89% от интервюираните в България заявяват, че корупцията е широко разпространена (средната стойност за ЕС е 75%), а според 51% тя е проблем при осъществяването на бизнес в страната (средната стойност за ЕС е 43%).

За възприемането на последователен подход срещу корупцията и организираната престъпност е нужен по-широк консенсус в самата страна, макар че събитията показаха също, че е налице широко разпространен силен стремеж на обществото към реформа.

Системата за деклариране и проверка на имуществото не успя да се справи ефикасно с незаконното обогатяване.

Частен сектор. Незаконните плащания и даването на подкупи от дружествата продължават да се приемат за обичайна практика. Сред проблемните области са регистрирането на патенти, лицензирането, издаването на разрешения и отпускането на публични субсидии. В доклада за глобалната конкурентоспособност от 2013 г. корупцията се сочи като най-проблемен фактор за осъществяването на бизнес в България.

През 2012 г. дялът на сенчестата икономика е бил 31,9% от БВП, най-висок в целия ЕС.

Финансиране на политическите партии. Остават съмнения доколко официалната финансова информация, предоставена от партиите, отразява действителността.

Подаване на сигнали за нередности. Все още липсват ефективни административни мерки по отношение на лицата, които подават сигнали. През 2011 г. един полицай е бил принуден да подаде оставка, след като е било установено, че е предоставил информация за съобщения в медиите за дарителите на Министерство на вътрешните работи (МВР), чиито автомобили се твърди, че са били освободени от проверки по пътищата. Твърденията, че сред дарителите на МВР има заподозрени, срещу които се води разследване, накараха министерството да въведе правила за даренията и да публикува онлайн списък на даренията, който се актуализира на всеки три месеца. Въпреки това не са предприети никакви стъпки за засилване на защитата на лицата, подаващи сигнали. През юли 2013 г. беше въведена забрана за всякакви дарения за МВР, за да се предотвратят потенциални конфликти на интереси.

Прозрачност при лобиране. В България няма нормативна уредба за лобирането. Няма конкретно задължение за регистриране на лобистите или за деклариране на контактите между лицата, заемащи държавна длъжност, и лобистите.

Медии и достъп до информация. Свободата на медиите е защитена от закона и има голямо разнообразие на медии. Собствеността на медиите обаче е все по-концентрирана в ръцете на едни и същи лица, което компрометира независимостта на издателствата. Собствеността и финансирането на медиите не са достатъчно прозрачни и платеното отразяване на събитията не винаги се посочва като такова. По отношение на приходите от реклама печатните медии, особено местните издания, зависят от публичния сектор. В отговор на безпокойството в тази насока парламентът обмисля нови законови разпоредби относно прозрачността на собствеността на медиите. През 2013 г. правителството обеща да рационализира процедурите за възлагане на договори за реклама, финансирани със средства на ЕС; статистиките навеждат на мисълта, че тези договори може да са били възлагани в ущърб на медийната независимост. Забелязано е нарастване на самоцензурирането в медиите, дължащо се на корпоративен и политически натиск. В Световния индекс на свободата на пресата (World Press Freedom Index) България е на последно място измежду членовете на ЕС.

Организирана престъпност. Корупцията улеснява организираните престъпни дейности и възпрепятства преследването им по наказателен път. Според получените сведения организираната престъпност в България се ползва с протекции чрез корупцията в публичната администрация, съдебната система, полицията и митниците. Министър подаде оставка през 2008 г. след установяване, че е поддържал контакти с лидери на организираната престъпност. Според една оценка в периода 2010 — 2011 г. незаконните цигари и измамите с ДДС са довели до корупция в правоприлагащите органи, държавната и местната администрация и политическите партии на местно равнище, докато корупцията, свързана с наркотици и проституция, е намаляла. Макар фокусът ѝ да се измества, организираната престъпност продължава да упражнява влияние върху икономиката.

Независимост и ефективност на институциите за противодействие на корупцията

Органите за противодействие на корупцията продължават да са разпръснати и им липсват независимост и външен контрол. Институциите, на които е възложено разследването на конфликти на интереси и конфискуването на незаконно придобито имущество, не разполагат с автономия и ресурси.

Повтарящите се спорове във връзка с извършени подслушвания разкриха недостатъци в системата за издаване на разрешения и осъществяване на наблюдение, водещи до сериозни изводи относно капацитета на България да се справи с корупцията. Изтеклите стенограми от подслушани разговори указват наличието на политическа намеса в работата на прокуратурата и медиите и покровителстване на предприятия от провеждането на разследвания.

Делян Пеевски: Приетите набързо от Парламента изменения на Закона за ДАНС през 2013 г. и изборът на спорната фигура на един от депутатите за председател на агенцията станаха повод за безпокойство както в България, така и в чужбина. Европейската комисия отправи настойчив призив към властите ключовите назначения в областта на борбата срещу корупцията и организираната престъпност да се правят въз основа на качествата и почтеността на кандидатите и след провеждане на обширна консултация. Спорното назначение на председателя на ДАНС беше оттеглено и заменено. Едно от назначенията на заместник-министри на МВР също беше оттеглено.

Филип Златанов: Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (КПУКИ) започна да работи през 2011 г. До настоящия момент тя не успява да работи системно и по независим начин за предотвратяването и разкриването на рисковете от политическа корупция. Вместо това има индикации за произволен и формалистичен подход. Пример за това е проверка срещу бивш министър на икономиката, енергетиката и туризма (Трайчо Трайков) след оставката му през 2012 г. Комисията установи наличието на конфликт на интереси, произтичащ от дивиденти, получени от акции с номинална стойност около 140 EUR. През юли 2013 г. прокуратурата повдигна обвинения срещу председателя на КПУКИ за злоупотреба със служебно положение въз основа на доказателства за политически манипулирани проверки. Апелативният съд потвърди отстраняването му от длъжност. Въз основа на същия случай един от депутатите напусна Парламента. (Искра Фидосова)

Независимост и етика на съдебната система

Специализираните международни органи потвърдиха, че страната разполага до голяма степен със задоволителна нормативна уредба, която позволява наказателното преследване на корупционните престъпления. Липсата на резултати под формата на окончателни съдебни решения по дела за корупция по високите етажи се дължи на слабости (включително във възприятията за наличието на корупция) в практиката на разследващите и съдебните органи.

Наказателното преследване на корупцията и организираната престъпност се възпрепятства от опорочени досъдебни разследвания, процесуално забавяне и прекратяване на делата поради формални недостатъци.

Красьо Черния: През 2009 г. се появиха твърдения, че строителен предприемач е действал като „брокер на власт“, като е обещавал „продажба“ на високи постове в съдебната система. Делото за лъжесвидетелстване, образувано срещу него заради твърдения, че не е познавал никакви магистрати, се провали. Двама членове на Висшия съдебен съвет подадоха оставка, след като записи на телефонни разговори разкриха, че са поддържали редовни контакти с въпросния „брокер“. През 2013 г. съдът върна на прокуратурата дело за отклонение от данъчно облагане срещу същото лице заради процесуални недостатъци.

През септември 2012 г. гласуването в Парламента за кандидатите за членове на Висшия съдебен съвет (ВСС), който е органът за самоуправление на съдебната власт, протече въз основа на пристрастни съображения.

Решенията на новоизбрания ВСС все още не са довели до последователни резултати срещу нарушенията на етичните норми.

Венета Марковска: Номинирането и изборът на нови конституционни съдии подчерта предизвикателствата, свързани с етиката в съдебната система, и недостатъците на ролята на Парламента при назначенията в съдебната власт. Председателят на една парламентарна комисия отказа да позволи на участващите в изслушване на кандидат да разгледат твърденията за корупция, изнесени от един от депутатите. Вместо това Парламентът одобри кандидатурата. След отправяне на предупреждение от Европейската комисия, че е възможно да изготви междинен доклад по МСП, на кандидатката не беше дадена възможност да положи клетва, като това стана при особени обстоятелства, след като Президентът на страната напусна клетвената церемония. По-късно кандидатката поиска да бъде пенсионирана.

Галя Гугушева: Следващият кандидат за съдия в Конституционния съд също трябваше да се оттегли, след като направи противоречиви изказвания във връзка с имотните сделки и финансовите операции на членовете на семейството ѝ. Случаят привлече вниманието върху липсата на проверки на специализираните прокурори, тъй като кандидатката беше заместник-председател на Апелативната специализирана прокуратура, създадена като средство за борба с организираната престъпност.

ВСС започна проверки на ключови съдилища и дела с цел изготвяне на аналитичен доклад и препоръки във връзка с причините за провалите и забавянията на делата. Новосъздадената Комисия „Професионална етика и превенция на корупцията“ към ВСС все още не е успяла да отхвърли съмненията относно способността си да разкрива корупцията и да е пазител на почтеността.

Мирослав Найденов: През април 2013 г. софийски прокурори, специализирани в областта на злоупотребите със средства на ЕС, повдигнаха обвинения срещу бивш министър на земеделието след разследване, за което се твърди, че е било забавяно от други прокурори.

Бяха установени забавяния при преследването на корупцията по високите етажи и „кампанийно“ образуване на дела срещу министри след тяхната смяна.

Марио Николов: През март 2013 г. прокурор (Ангел Илиев), заемащ висока длъжност, подаде оставка, след като стана ясно, че е нарушил системата за случайно разпределение на делата. Случаят се опира на разследвания на OLAF във връзка с вноса на оборудване от Германия, довело до твърдения за незаконно присвояване на средства от Специалната присъединителна програма на ЕС за развитие на земеделието и селските райони (САПАРД). В един от случаите заподозрените са били дарители на президентска предизборна кампания (на Георги Първанов). Германските съучастници по същия случай бяха осъдени и лишени от свобода в страната си през 2008 г.

Обществени поръчки

Общественото усещане е, че няколко дружества доминират пазара на обществените поръчки в области като пътното строителство. 73% от общия брой участници в проучването на Евробарометър от 2013 г. заявяват, че единственият начин за успешно осъществяване на бизнес е чрез използване на политически връзки (средната стойност за ЕС е 56%). В проучването на Евробарометър от 2013 г. сред бизнес средите 58% от запитаните в България (най-висок процент в целия ЕС) са заявили, че корупцията им е попречила да спечелят публичен търг или договор за обществена поръчка през последните три години.

Министерството на отбраната през декември 2012 г. министерството реши да купи бойни самолети без провеждане на тръжна процедура, като впоследствие процедурата беше отменена.

Докладвани бяха нередности при тръжните процедури за отпускане на средства на ЕС за разпределяне на храни на бедните.

Корупцията при обществените поръчки е предизвикателство и на нивото на местното самоуправление, като се намесват и политическите партии на местно равнище. По-малките градове са изправени пред особени рискове от инфилтриране на организираната престъпност, което е свързано със съчетание от насилие, заплахи и тайни споразумения с местните политици и правоприлагащи органи, както и с концентрация на икономическа мощ.

Отчетност и почтеност на лицата, заемащи изборна държавна длъжност

 

Верту за депутатите: Работата на парламентарната комисия за борба с корупцията и конфликт на интереси и за парламентарна етика беше неефективна, както пролича от изслушването през 2010 г., организирано след като 16 депутати отидоха, по време на провеждането на пленарно заседание, на инсценирано от медиите представяне, във връзка с което им е било обещано да получат безплатен мобилен телефон.

Емил Димитров (Емо Фаса): Бившият заместник-председател на парламентарната комисия по земеделието и горите беше обвинен, че е предлагал изменения, обслужващи частните му интереси, включително частично вдигане на забраната за строителство върху залесена земя, за която е направена замяна, както и изменения в Закона за лова и опазване на дивеча и усилия за отмяна на забраната за тютюнопушене на обществени места. Срещу него се води и разследване за купуване на гласове, след като през април 2013 г. се появи запис със скрита камера.

Хонорарът на Ахмед Доган: През 2010 г. парламентарната комисия за борба с корупцията и конфликт на интереси и за парламентарна етика откри доказателства за конфликт на интереси по случая с лидер на политическа партия, получил 1 милион евро като консултант по хидроенергийни проекти, без да има квалификации на инженер. Със случая беше сезиран Върховният административен съд, който прие, че няма конфликт на интереси.

Довереникът на Фидосова Димитър Аврамов: През юли 2012 г. беше задържан депутат по обвинения в искане на подкуп, за да се намеси в местен земеделски спор. По-късно той подаде оставка от Парламента.

Нередности в изборния процес

Собствениците на предприятия за сметосъбиране, които са основни работодатели на членовете на ромското малцинство, са заподозрени, че използват влиянието си, за да манипулират начина, по който гласуват ромските общности.

Прокуратурата започна разследване за купуване на гласове и данъчна измама, след като през май 2012 г. се появи запис на подслушан разговор, от който се подразбира, че са били извършени предизборни злоупотреби (купуване на гласове и фалшифициране на изборни резултати) и че съществуват връзки между политически партии и организираната престъпност.

Малко преди изборите през 2013 г. прокуратурата откри избирателни бюлетини, които не са били включени в отчетностите, в печатница, собственост на общински съветник от водеща политическа партия. Откритието породи спекулации в деня преди провеждането на изборите, когато агитирането е забранено от закона.

Повишената бдителност помогна да се разкрият отделни случаи, илюстриращи проблем, за чието дългосрочно решаване е необходимо всеобхватно усилие. Срещу по-високостоящи организатори на купуването на гласове все още не е имало наказателно преследване.

Препоръките на ЕС:

Следните елементи се нуждаят от допълнително внимание:

- Гарантирането на ефективна координация между институциите за противодействие на корупцията, предпазването им от политическо влияние и назначаване на ръководните им кадри чрез прозрачна процедура, основаваща се на качествата. Извършване на последователни проверки и налагане на възпиращи наказания при конфликт на интереси.

- Прилагане на ясни критерии за почтеност при назначаването на магистрати и атестиране на магистратите чрез прозрачна процедура; гарантиране на случайното разпределение на делата в съдилищата чрез единна ефективна система за цялата страна, както се препоръчва в докладите по МСП.

- Приемане на етичен кодекс за народните представители в Народното събрание и въвеждане на ефективен механизъм за надзор. Гарантиране на възпиращи наказания в случай на извършване на измама по време на изборите, включително за организатори, заемащи високи постове, и разработване на цялостна мултидисциплинарна стратегия за съсредоточаване на вниманието върху уязвимите части от населението.

- Допълнително разширяване на приложното поле на задължителния предварителен контрол при обществените поръчки, включително на техническите спецификации и на изключенията от приложимото законодателство, чрез ефективно използване на служебните правомощия на Агенцията за държавна финансова инспекция за извършване на последващ контрол. Ефективно прилагане на възпиращи наказания за корупция в областта на обществените поръчки на национално и местно равнище.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!