Нели Крус сезирана за картел между БТВ и ТВ7
Асоциацията на потребителите на телекомуникационни и интернет услуги сезира европейския комисар за дигиталните технологии и медиите и зам-председател на Европейската комисия Нели Крус за картел между БТВ и ТВ7 и нелоялни търговски практики.
Писмото е адресирано и до председателя на Комисията за защита на конкуренцията Петко Николов, шефа на СЕМ Георги Лозанов и председателя на КРС Веселин Божков.
Поводът е спорът между най-голямата телевизия БТВ и най-големият кабелен оператор Булсатком.
На 22 декември БТВ спря излъчването си към Булсатком с обяснение за неуредени взаимоотношения.
Още същия ден към нея се присъедини и ТВ7 със почти идентично писмо.
Българската асоциация на кабелните и комуникационни оператори (БАККО) отвърна на удара и публикува изявление, че всичките й членове ще спрат излъчването на БТВ, ТВ7 и по-малките им канали.
На следващия ден Асоциацията на потребителите на телекомуникационни и интернет услуги и Булсатком дадоха пресконференция (пълният запис можете да видите тук). На нея шефът на асоциацията обвини БТВ и ТВ7 в картел, който работи за прехвърляне на абонати към Виваком, собственост на КТБ, която държи и ТВ7.
Още докато траеше пресконференцията БТВ обяви, че пуска сигнала за празниците си, а след тях ще урежда взаимоотношенията си с Булсатком.
Ето и пълния текст на отвореното писмо:
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,
Обезпокоени сме от нелоялните търговски практики на телевизии БТВ и ТВ7, която имаха за цел или резултат предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията на българския дигитален пазар и разпределянето му в полза на определена компания. Подобни действия будят тревога предвид, че са в явно нарушение на чл. 101 и 102 “…за злоупотреба от страна на едно или повече предприятия с господстващо положение в рамките на вътрешния пазар или съществена част от него…” съгласно “Договора за функционирането на Европейския съюз”.
Подобни нелоялни търговски практики, са забранени в България от “ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА НА КОНКУРЕНЦИЯТА”:
Чл. 15. (1) Забранени са всякакъв вид споразумения между предприятия, решения на сдружения на предприятия, както и съгласувани практики на две или повече предприятия, които имат за цел или резултат предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията на съответния пазар, като:
1. пряко или косвено определяне на цени или други търговски условия;
2. разпределяне на пазари или източници на снабдяване;
Нелоялно привличане на клиенти Чл. 36. (1) Забранява се осъществяването на нелоялна конкуренция, насочена към привличане на клиенти, в резултат на което се прекратяват или се нарушават сключени договори, или се осуетява сключването им с конкуренти.
От Асоциацията на потребителите на телекомуникационни и интернер услуги, като потребителска организация с 9 годишен опит, сме силно обезпокоени от последствията за потребителите, защото те ще са потърпевши от тази нелоялни търговски практики:
• в дните преди Рождество Христово и Нова година, те бяха застрашени да не могат да ползват услуги за които са платили вече;
• бяха привличани от БТК АД- Vivacom, да преминат към нов договор, без да е изтекъл договора им към Булсатком, независимо че ще дължат месечните такси до края на периода на договорът, заедно с предвидените неустойки;
• сравнителният анализ показва, че цените на предоставените от Булсатком услуги, са най-ниски в този сегмент на дигиталния български пазар.
Подобна нелоялна търговска практика БТК АД, вече използва за увеличение на клиентската си база, при срива на билинга на Мтел, в периода 2010-2011 година.
Над двадесет кабелните оператори в страната, с приблизително четиридесет процентен дял от пазара на платена телевизия, бяха също принудени по същата причина да преустановят излъчването на програмите на bТV Media Group.
Като прекратени договори и неприемливи условия , са причина за създалата се ситуация. Задължителен пакет от всичките 7 програми на bTV, без възможност за закупуване на права върху една или няколко от тях и поставяне на нови неизпълними условия без наличието на прозрачна тарифа, която да информира операторите за заложените принципи на ценообразуване, са причина за възникналия спор между оператори и медията.
Същата нелоялна търговска практика спрямо потребителите, бе осъществена и от ТВ Седем ЕАД.
Според редица източници, логистична дейност за рекламата в телевизия собственост на bТV Media Group, вече се контролира също от Корпоративна търговска банка, която е собственик и на TV7, както и на БТК АД -Vivacom.
Реакцията на потребителите, изненадаха двете медии, като огромното мнозинство от коментарите в интернет форуми и социални мрежи,са че двете телевизии няма да им липсват, ако бъдат изключени от пакетите на операторите.
Поставените от БТВ и ТВ7, нови изисквания към операторите вероятно ще ги принудят да направят драстично увеличение на цените и от тези между фирмени спорове, потърпевшите ще са потребителите, а единствената заинтересована страна е БТК АД - Vivacom, за която двете телевизии излъчваха постоянно призиви до потребителите да мигрират.
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО КРУС,
За съжаление опасенията изразени от Вас по време на визитата Ви в България се оправдаха, що се отнася за липсата на прозрачност на собствеността на българските меди и тяхната концентрация в ръцете на един реален собственик, с произтичащите от този факт негативни последици.
В конкретният случай става въпрос за лица свързани с Корпоративна търговска банка и факт е че между bTV и TV7, бяха реализирани скрити картелни действия, целящ резултати ограничаващи конкуренцията на пазара, с цел е да бъдат осъществен процес на миграция на клиенти към БТК АД – Vivacom, от конкурентната Бусатком.
Пасивната позиция на регулаторните органи, е повече от обезпокоителна и поставя редица въпроси.
Като потребителска организация, считаме че ограничаване на конкуренцията, с нелоялни търговски практики, не е в полза нито на потребителите, нито на доставчиците на дигитални услуги.
С уважение,
Янаки Ганчев, Председател на УС
на Асоциация на потребителите на
телекомуникационни интернет услуги