Купува ли община Благоевград медийно спокойствие? Над половин милион лева изхарчени по непрозрачна схема (допълнена)

Последна промяна на 09 септември 2019 в 08:41 2710 0

Снимка pixabay.com

511 хил. лева е похарчила община Благоевград за медийно обслужване по непрозрачна схема от началото на 2018-а до месец май 2019 г., твърди фондация "Антикорупционен фонд" на база собствено проучване в областните градове. Общината е сред първенците по този показател.

Само 14 от областните градове са представили в пълен обем исканата от АКФ информация.

Първенец е Варна със 740 хил. лв. Югозападната община е втора, но действията ѝ заслужават внимание, заради "непрозрачното разходване на средства", отбелязват от фондацията.

В края на 2017 г. управляваната от Атанас Камбитов (ГЕРБ) община Благоевград регистрира дъщерното дружество „Благоевград Фест“ ЕООД и сключва с него три договора за медийно обслужване. Компанията е 100% собственост на общината и е единственото дружество, с което има сключени подобни договори за периода от началото на 2018 до края на май 2019 г.

Не е известно дали „Благоевград Фест“ ЕООД разполага с техническия и кадрови потенциал, за да извършва подобни услуги, или разчита на подизпълнители в лицето на редица медии.

Справка в Търговския регистър на АКФ установява, че общинското дружество има договор за информационно обслужване с фирмата издател на онлайн вестник „Струма“ на стойност 14 400 лв., договор с подобен предмет на дейност за 3 600 лв. между „Струма“ и община Благоевград, въпреки че подобен не фигурира в списъка предоставен на АКФ от общината.

След създаването на „Благоевград Фест“ общината вече не влиза директно в договорни отношения с медиите, а преразпределя към тях суми чрез общинското дружество. "По този начин общината избягва задължението си да разкрива медиите, с които сключва договори за информационно обслужване, както и задължението си да приложи състезателните процедури по Закона за обществените поръчки (ЗОП), при наличие на предпоставките за това", отбелязват от АКФ.

„Налице е изключително притеснителна схема с редица негативи за публичния интерес. С решението да неглижира задълженията си за прозрачност на медийното отразяване, както и задълженията си по Закона за обществените поръчки, община Благоевград заобикаля гаранциите за конкурентност и за максимално ефективно и прозрачно разходване на публични средства, които закона предпоставя,“ коментира директорът на АКФ Бойко Станкушев.

Оттам отбелязват, че подобни опити за заобикаляне на закона са налице не само на местно, но и на централно ниво:

"По същата схема Агенция „Пътна инфраструктура“ налива милиони в бюджета на държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД, вместо да провежда прозрачни тръжни процедури за строежа и поддръжката на пътищата ни.“

Община Благоевград сключва с „Благоевград Фест“ ЕООД три договора:

- през март 2018 г. на стойност 199 186,56 лв. за срок от 12 месеца;

- на 5 март 2019 г. на стойност 91 824 лв. със срок до края на годината;

- през април 2019 г. е сключен идентичен договор със срок до края на 2019 г.

Предмет на договорите е „информационно и медийно обслужване на Кмета и Общинска администрация Благоевград“ или: пряко отразяване на събития и инициативи; интервюта; разработване на материали за инфраструктурни, обществени и културни проекти; международна активност на кмета и администрацията.

Сред критериите за избор на партньори според самата община е и „коректното отношение на съответната медия“.

Според АКФ сами по себе си договорите за информационно обслужване не са притеснителни. Тревожен е фактът, че договорите не са публични и не е известно на кои медии какво се възлага и срещу какви суми.

"Гарантират ли действията на общината медийната свобода и конкурентната медийна среда? Дали не се заплаща на медии с цел да се влияе на общественото мнение? И дали по-горното „коректно отношение“ не е всъщност медиен комфорт? Тези въпроси са още по-важни сега, няколко седмици преди местните избори“ каза Станкушев, който е и дългогодишен журналист.

Отново на „Благоевград Фест“ през май тази година общината възлага срещу 36 000 лв. „организиране на PR и Facebook рекламни кампании, изготвяне на рекламни материали, публикации и фотозаснемане на организираните от Община Благоевград през 2019 г. инициативи“. На същото общинско дружество е възложено и „организиране на пътувания в страната и чужбина, осигуряване на самолетни билети за нуждите на общинската администрация Благоевград, хотелски резервации/настанявания, организиране на мероприятия за нуждите на Община Благоевград“. Всичко това е на стойност 350 000 лв.

Общината отказва да предостави на АКФ копия на сключените договори за информационно обслужване от периода преди регистрирането на общинското дружество – за 2015, 2016 и 2017 г. – и да отговори на свързани с тези договори въпроси. Предоставени са само договорите с БТА, единственият медиен партньор, изразил съгласие за разкриване на информацията. Отказите на другите медийни партньори и на общината са мотивиран с правото на търговска тайна.

Поради това АКФ отнесе въпроса до Административен съд – Благоевград. Съдът се произнесе, че е налице надделяващ обществен интерес и договорите следва да са публични. Общината обжалва и предстои заседание на Върховния административен съд през декември тази година.

Договорите в останалите градове показват, че често проблемни не са само сумите, които общините заделят за „информационно обслужване“, а условията в самите договори, включително клаузи за задължително позитивно отразяване работата на общинската администрация.

OFFNews изпрати запитване до община Благоевград във връзка с изводите в проучването на АКФ. Дни по-късно получихме отговор от кмета Атанас Камбитов. Ето какво се казва дословно в нея:

На 21.12.2017 г. в Търговския регистър бе вписан нов юридически субект, чийто едноличен собственик на капитала е Община Благоевград. Дружеството "Благоевград фест" ЕООД е със 100% общинско участие.

На "Благоевград фест" ЕООД е възложено информационното и медийно обслужване на Кмета и Общинската администрация в Благоевград.

Законът за обществените поръчки дава възможност възложителите да не прилагат предвидените по закон процедури за възлагане при положение, че са изпълнени определени условия. Въпросните условия са регламентирани в чл. 14, ал. 1, т. 5 от Закона за обществените поръчки, като в случая с възлагането на информационното и медийно обслужване на "Благоевград фест" ЕООД тези условия са налице.

Договорът с "Благоевград фест" ЕООД от 2018 г. е включен след преминат контрол през Агенцията за обществени поръчки. В тази връзка остро възразявам срещу информация, която е непроверена и внушава "непрозрачно разходване на средства", "притеснителна схема с редица негативи за публичния интерес".

Напротив, възлагането на информационното и медийно обслужване на представляваната от мен Община е извършено по предвидените в закона условия и ред. Обратните твърдения произхождат по-скоро от организация и/или медии, които от известно време уронват доброто име на Община Благоевград.

Нееднократно Антикорупционен фонд подава сигнали срещу Община Благоевград, които публикуват в сайтове и препращат на електронни медии, като впоследствие не отразяват резултатите от извършените от компетентните институции проверки, които не потвърждават твърденията им в сигналите.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !