511 хил. лева е похарчила община Благоевград за медийно обслужване по непрозрачна схема от началото на 2018-а до месец май 2019 г., твърди фондация "Антикорупционен фонд" на база собствено проучване в областните градове. Общината е сред първенците по този показател.
Само 14 от областните градове са представили в пълен обем исканата от АКФ информация.
Първенец е Варна със 740 хил. лв. Югозападната община е втора, но действията ѝ заслужават внимание, заради "непрозрачното разходване на средства", отбелязват от фондацията.
В края на 2017 г. управляваната от Атанас Камбитов (ГЕРБ) община Благоевград регистрира дъщерното дружество „Благоевград Фест“ ЕООД и сключва с него три договора за медийно обслужване. Компанията е 100% собственост на общината и е единственото дружество, с което има сключени подобни договори за периода от началото на 2018 до края на май 2019 г.
Не е известно дали „Благоевград Фест“ ЕООД разполага с техническия и кадрови потенциал, за да извършва подобни услуги, или разчита на подизпълнители в лицето на редица медии.
Справка в Търговския регистър на АКФ установява, че общинското дружество има договор за информационно обслужване с фирмата издател на онлайн вестник „Струма“ на стойност 14 400 лв., договор с подобен предмет на дейност за 3 600 лв. между „Струма“ и община Благоевград, въпреки че подобен не фигурира в списъка предоставен на АКФ от общината.
След създаването на „Благоевград Фест“ общината вече не влиза директно в договорни отношения с медиите, а преразпределя към тях суми чрез общинското дружество. "По този начин общината избягва задължението си да разкрива медиите, с които сключва договори за информационно обслужване, както и задължението си да приложи състезателните процедури по Закона за обществените поръчки (ЗОП), при наличие на предпоставките за това", отбелязват от АКФ.
„Налице е изключително притеснителна схема с редица негативи за публичния интерес. С решението да неглижира задълженията си за прозрачност на медийното отразяване, както и задълженията си по Закона за обществените поръчки, община Благоевград заобикаля гаранциите за конкурентност и за максимално ефективно и прозрачно разходване на публични средства, които закона предпоставя,“ коментира директорът на АКФ Бойко Станкушев.
Оттам отбелязват, че подобни опити за заобикаляне на закона са налице не само на местно, но и на централно ниво:
"По същата схема Агенция „Пътна инфраструктура“ налива милиони в бюджета на държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД, вместо да провежда прозрачни тръжни процедури за строежа и поддръжката на пътищата ни.“
Община Благоевград сключва с „Благоевград Фест“ ЕООД три договора:
- през март 2018 г. на стойност 199 186,56 лв. за срок от 12 месеца;
- на 5 март 2019 г. на стойност 91 824 лв. със срок до края на годината;
- през април 2019 г. е сключен идентичен договор със срок до края на 2019 г.
Предмет на договорите е „информационно и медийно обслужване на Кмета и Общинска администрация Благоевград“ или: пряко отразяване на събития и инициативи; интервюта; разработване на материали за инфраструктурни, обществени и културни проекти; международна активност на кмета и администрацията.
Сред критериите за избор на партньори според самата община е и „коректното отношение на съответната медия“.
Според АКФ сами по себе си договорите за информационно обслужване не са притеснителни. Тревожен е фактът, че договорите не са публични и не е известно на кои медии какво се възлага и срещу какви суми.
"Гарантират ли действията на общината медийната свобода и конкурентната медийна среда? Дали не се заплаща на медии с цел да се влияе на общественото мнение? И дали по-горното „коректно отношение“ не е всъщност медиен комфорт? Тези въпроси са още по-важни сега, няколко седмици преди местните избори“ каза Станкушев, който е и дългогодишен журналист.
Отново на „Благоевград Фест“ през май тази година общината възлага срещу 36 000 лв. „организиране на PR и Facebook рекламни кампании, изготвяне на рекламни материали, публикации и фотозаснемане на организираните от Община Благоевград през 2019 г. инициативи“. На същото общинско дружество е възложено и „организиране на пътувания в страната и чужбина, осигуряване на самолетни билети за нуждите на общинската администрация Благоевград, хотелски резервации/настанявания, организиране на мероприятия за нуждите на Община Благоевград“. Всичко това е на стойност 350 000 лв.
Общината отказва да предостави на АКФ копия на сключените договори за информационно обслужване от периода преди регистрирането на общинското дружество – за 2015, 2016 и 2017 г. – и да отговори на свързани с тези договори въпроси. Предоставени са само договорите с БТА, единственият медиен партньор, изразил съгласие за разкриване на информацията. Отказите на другите медийни партньори и на общината са мотивиран с правото на търговска тайна.
Поради това АКФ отнесе въпроса до Административен съд – Благоевград. Съдът се произнесе, че е налице надделяващ обществен интерес и договорите следва да са публични. Общината обжалва и предстои заседание на Върховния административен съд през декември тази година.
Договорите в останалите градове показват, че често проблемни не са само сумите, които общините заделят за „информационно обслужване“, а условията в самите договори, включително клаузи за задължително позитивно отразяване работата на общинската администрация.
OFFNews изпрати запитване до община Благоевград във връзка с изводите в проучването на АКФ. Дни по-късно получихме отговор от кмета Атанас Камбитов. Ето какво се казва дословно в нея:
На 21.12.2017 г. в Търговския регистър бе вписан нов юридически субект, чийто едноличен собственик на капитала е Община Благоевград. Дружеството "Благоевград фест" ЕООД е със 100% общинско участие.
На "Благоевград фест" ЕООД е възложено информационното и медийно обслужване на Кмета и Общинската администрация в Благоевград.
Законът за обществените поръчки дава възможност възложителите да не прилагат предвидените по закон процедури за възлагане при положение, че са изпълнени определени условия. Въпросните условия са регламентирани в чл. 14, ал. 1, т. 5 от Закона за обществените поръчки, като в случая с възлагането на информационното и медийно обслужване на "Благоевград фест" ЕООД тези условия са налице.
Договорът с "Благоевград фест" ЕООД от 2018 г. е включен след преминат контрол през Агенцията за обществени поръчки. В тази връзка остро възразявам срещу информация, която е непроверена и внушава "непрозрачно разходване на средства", "притеснителна схема с редица негативи за публичния интерес".
Напротив, възлагането на информационното и медийно обслужване на представляваната от мен Община е извършено по предвидените в закона условия и ред. Обратните твърдения произхождат по-скоро от организация и/или медии, които от известно време уронват доброто име на Община Благоевград.
Нееднократно Антикорупционен фонд подава сигнали срещу Община Благоевград, които публикуват в сайтове и препращат на електронни медии, като впоследствие не отразяват резултатите от извършените от компетентните институции проверки, които не потвърждават твърденията им в сигналите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)