Танов мълчи за 70 кг хероин, хванат в Свиленград и София

Григор Здравков 17 юни 2015 в 19:43 22158 8

Ваньо Танов

На 12 срещу 13 юни през нощта в автобус са заловени 5 жени на видима възраст между 40 и 60 години, пренасяли 60 кг хероин в сакове и раници в товарното помещение на автобуса.

Хероинът е бил разпределен в опаковки между 0,5 и 1 кг. Автобусът е от Турция с направление Благоевград – Сандански. По първоначална информация раниците са били дадени на жените в района на Одрин. Жените първоначално твърдели , че багажът не е техен. Опитали се да пробутат версията, че някой им е подхвърлил чантите. После сменили версията - били на пазар в Истанбул за няколко дена. Чантите и раниците били техни, но за хероина не знаели. Сумата, която е трябвало да получат жените за услугата след доставката на хероина е 5 000 евро на човек.

Разследващи митничари твърдят, че една от жените е позвънила на мобилен телефон с турска регистрация. Този номер е известен като един от номерата на „кюрдския доктор“. Кюрдският доктор се издирва в България от десет години за организиране на въоръжен грабеж и наркотрафик. Той е сирийски кюрд с три паспорта, единият от които е български. От години е свързван с ПКК и неофициалния им клон в България. Преди осем години негов близък роднина бе арестуван със съдействие на американското разузнаване в скандинавска държава, за пране не пари от "Ал Кайда" Официално се занимава с търговия на турски текстилни изделия към България.

Количества наркотик с такава дестинация, обикновено се оставят на депо в България за няколко дена, след което се натоварват в камиони, които извършват само вътрешноевропейски доставки и безпрепятствено минават през митница Русе за Европа. Една от основните версии е, че зад канала седи най-силната групировка в България за трафик на хероин за западна Европа. Каналът от Турция през Капитан Андреево стига до Перник и Благоевград, от там стоката се товари в леки автомобили, собственост на български граждани, редовно пътуващи до Европа. Лекият автомобил стига до Косово или Сърбия и след това до Европа. Службите работят и по версията, че този канал е бил платен от Истимарото на началник от митница „Свиленград“ и просто доставчиците са били изненадани от действията на наркоотдела и ММГ - София. Друга версия, по която се работи, е че това е било тест за по-голяма количество, което е преминало паралелно с тези 60 кг. Наши колеги споделят неофициално, че това са остатъци от разбития канал за цигари, през който са прекарвали необезпокоявано повече от година хероин Паскал и Истимарото.

Това е първият случай, в който 5 жени са хванати в организирана престъпна група. Митничарите от Свиленград твърдя пред легия "Антимафия", че Танов не дава гласност на двата случая, за да организира ефектна пресконференция и да „изпере“ имиджа на новия началник Мирков на митница „Свиленград“. Целта е да се неглижира за пореден път работата на наркоотделите и да се похвали протежето на Танов. Мирков е бил осведомен за разкритието на хероина часове след приключване на огледа на камиона.

През деня в събота на 13-ти юни отделът за борба с наркотрафика в Митница “Свиленград” селектира автомобила на турчин, който е първо поколение с германски паспорт с дестинация Западна Европа. Името на града ще спестя, защото колегите още работят. В резервоара на автомобила е намерен 10 кг висококачествен хероин.

След като вдигнахме шум в публичното пространство, че заловеният хероин за тази година е едва 80 кг, видяхме, че служителите от наркоотделите могат да работят перфектно. С тези 2 случая заловеният хероин от началото на годината е само 150 кг при 10 случая. Според ООН и партньорските служби през България годишно минават 250 тона високо качествен хероин. От това количество на 95% е за Западна Европа, най-вече Германия и Холандия.


Исторически минимум на заловените наркотици

България има 2 исторически минимума в залавянето на наркотици. И двата са, когато митниците са управлявани от Ваньо Танов.

Най-ниското заловено количество кокаин е през 2011 г. Тогава има само 4 случая на хванат кокаин, с общо тегло 0.624 кг

Историческият минимум на заловения хероин е през 2012 г. Тогава има само 18 18 случая на хванат хероин за общо 128.655 кг.

Заловено количество наркотици по години:

Заловено количество наркотици за 2015 г. (без последните 2 случая):

Общ брой на разкритите случаи - 38

Общо количество разкрити наркотици и прекурсори - 699.167 кг; 0.500л

Общо количество разкрити наркотици - 688.314 кг и 0.500 л

От тях:

Марихуана - 11 сл. - 533.290 кг
Хероин - 8 сл. - 80.054 кг (+ 70 кг от двата случая на 12-13 юни 2015, които не са отчетени в сметките)
Кхат - 4 сл. - 61.500 кг
Кокаин - 4 сл. - 6.357 кг
Амфетамини - 3 сл. - 1.303 кг
Опиум - 1 сл. - 4.801 кг
Кокаин паста - 1 сл. - 0.500 кг
АМ-2201 - 1 сл. - 0.500 кг
GBL - 1 сл. - 0.500 л
Екстази - 1 сл. - 0.006 кг
Метамфетамини - 1 сл. - 0.002 кг
Хашиш - 1 сл. - 0.001 кг

Общо количество разкрити прекурсори:

псевдоефедрин - 1 сл. - 10.853 кг

Хероин

Географското положение на България на Балканите я поставя на кръстопътя за доставки на хероин и това прави страната уязвима на международни организации за трафик на наркотици, внасящи дрога в ЕС, се посочва в тазгодишния доклад на Държавния департамент. Ако кокаинът от години е „екзотична” дрога за българските служби, и най-вече за българските митници, то в миналото страната ни можеше да се похвали с грандиозни задържания на хероин. Тези времена са вече отминали. Ярко доказателство е статистиката на митниците. За последните седем години задържаното количество хероин като цяло спада от 1085,9 кг за 2008 г, през 719 кг за 2009 г до съответно 190 кг и 297,8 кг през 20010 , а през 2012 е постигнат исторически минимум от Танов-128 кг хероин за година. След съсипващите доклади на Държавния департамент през последните няколко години, Борисов продължава да ни говори за успехи и през 2015 г. количества, измервани в тонове, остават само мечта.

Пътят на хероина в Азия

Над 90% от хероина се провежда в Афганистан, Пакистан и Иран и минава през два основни канала към Европа. Единият път е от Афганистан през бившите руски републики и Украйна до Западна Европа. Другият канал е през Афганистан - Иран -Турция и от там по две разклонения - едното директно към България, а другото през Армения и Грузия до България.
През последната половин година поради сложни геополитически промени в Европа и Русия повече от 50% от трафика на хероин към Европа минава през България.

Големите количества кокаин от Афганистан стигат до Иран, където иранските групировки го пакетират в калъпи от по 0,5 кг и го товарят в тирове с различни видове стоки, традиционен импорт от Иран. Най-новата схема за пренос на хероин в индустриални количества към България е правенето на калъпи от хероин и дзифт, тъй като Иран е един от най-големите производители на този вид стока.

Трябва да се отбележи, че Иран е страната, която в световен мащаб се отнася най-строго към търговците на хероин. Там има смъртното наказание дори за притежание на малки дози хероин и задължително смъртно наказание за трафик, извършван от ирански граждани. Основна организация за противодействието и на трафик на хероин в Иран е така наречената Революционна армия на федеините. За последните десет години хероинът се превърна в бич за иранския народ и иранското правителство отделя много средства за превенция и клиники за лечение на зависимите.

Паричните потоци

Поради различните санкции предприемани от международната общност, се избягва транспортирането на хероин по морски път. Основни играчи в международния трафик на хероин заради географията са бившите български силови групировки. Българските силови групировки станаха наследници на каналите на ДС, и дори до ден днешен част от логистиката и съхранението на международните канали за трафик на хероин са под ръководството на бивши служители от Държавна сигурност, на които в момента официалното занимание е банковото дело.

Хероин се дистрибутира през България към Европа с така наречения скрит транзит. Бившите шефове на силови групировки в изгнание са просто един кадърни изпълнители на логистиката на старите милиционери. Добрите контакти на тоталитарните разузнавателни служби с братските арабски страни пред 1989 г. ни превърнаха в едни от водещите трафиканти на хероин в световен мащаб. Днес се практикува бартер хероин срещу оръжие. За прането на пари от транзита на хероин, които са над 10 милиарда на година, се използват арабски компании и фондове, както и фирми, регистрирани в европейски и световни офшорни зони. Паричните потоци от международния трафик на хероин не минават през България. В нашата страна, през търговски банки като чуждестранни инвестиции пристигат готовите, изпрани пари. Друг способ е нарочно създадени чуждестранни компании да участват в търгове за закупуване на стратегически предприятия и бизнеси в България като медии, GSM-оператори и структуроопределящи предприя.

Технология на транспорта

Фаза първа – договаряне

Първоначалните връзки с иранските структури датират още от началото на 90-те години чрез студенти, които са били пратени на обучение в България и съответно зарибени от нашите служби за сигурност да работят в наша полза. В средата и края на 90-те контактите се разширяват от иранци, преместили се да живеят постоянно в България и в други ЕС страни.
Количеството доставки към днешен ден се договаря или в България или в скандинавските страни или в Турция, в зависимост от канала. Количествата, които тръгват наведнъж от Иран под шапката на нашите босове са от 0,1 до 1 тон. Чистотата на хероина е над 97%. Калъпите винаги са по 0,5 кг и са опаковани в индигова хартия, покрита с дебело тиксо. Затова и отделният калъп е над 0,590 кг с опаковката.

Фаза 2 – подготовка

Предпочитаният превоз са български тирове. Обикновено при една доставка се използват между три и шест тира, които горе -долу по едно и също време изпълняват курсове към Иран. Първият етап на разработване на транспортния канал е закупуването на българска транспортна компания. Задължително е тя да има история на търговия на страни от Близкия Изток, а не да е новорегистрирана. Следващата стъпка е закупуване на транспортните средства. В тях специално се изготвят тайници. Майсторската задача изпълняват специално наети отделни хора, които нямат представа закъде ще пътува тира и какво ще пренася. Майсторите на тайниците са концентрирани в няколко района на България – Кърджали, Враца, Нова Загора. Тайникът обикновено се прави под шаситата, като се използва и състаряване на бои и т.н., за да не може да бъде видим с просто око.

Следващата стъпка е намирането на шофьори. Задължително когато се използва методиката на тайниците в превозното средство, шофьорите знаят какво ще карат към България. Причината е проста. Необходими са 6-12 часа за да се натовари наркотикът и тайникът да бъде замаскиран отново. Това естествено се случва на специално място, а няма начин шофьорът да изпусне за толкова дълго тирът от очи. За предпочитане е наеманите шофьори да се познават и да са близки приятели през годините. Обикновено на шофьора за услугата се заплаща 3000-5000 евро на курс.

Количеството, натоварено в кухините на транспортното средство, е между 100 и 150 кг на ТИР. Обикновено общото количество, което тръгва наведнъж към България, е около 0,5 т нето чист хероин. Обикновено количество се заплаща на иранците, едва след като се получи информация, че тировете със стоката са напуснали границата на Иран. Средната цена на която продават иранците е 7000 долара на кг за хероин с чистота над 96%.

Фаза три - транспорт

Единият канал, наричан "Големият кръг" е Иран–Турция–Азербейджан–Грузия–Поти-България. "Малкият кръг" е директният маршрут Иран – Турция – България. Щом пристигнат в България, тировете задължително се разтоварват и хероинът се настанява в така наречените депа. Най-известните зони за депа са Нова Загора, Враца и Ихтиман. Там хероинът се разрежда до 50% и задължително с нови камиони и нови шофьори тръгва по други два канала към Европа. И в този случай използваните камиони имат предварително изготвени кухини в самите транспортни средства или под шасито. Друг метод са хладилни камиони, където хероинът се крие в самите стени. Камионите, използвани за трафик към Европа, задължително не бива да са напускали южните ни граници, както и транспортните и спедиторските фирми не бива да са имали бизнес с Турция, Иран, Ирак. Целта е да бъдат заблудени европейските служби за борба с наркотрафика. Тук отново шофьорите са наясно какво точно карат.

Използват се и камиони с ремаркета или влекач. Принципът е когато стоката влезе в Шенген товарното помещение да бъде сменено с друго със същите идентификационни номера. Възможно е хероинът да се разтовари втори път в някое депо в Европа, да бъде претоварен и тогава да отпътува до крайната точка.

За да мине хероинът през Турция има два начина да се гарантира безпрепятствена доставка – чрез две турски групировки, които отговарят само за превоза на тяхна територия. Едната организация е на така наречената ПКК, а другата е на "Сивите вълци". Характерното при ПКК е, че предпочитат да правят бартер хероин срещу български амуниции и автоматични оръжия като по този начин си подсигуряват войната срещу турското правителство. Подкрепата на ПКК с финанси и българско оръжие датира от преди 1989 г. В момента търговията с оръжие се прави на ръба на закона, като подставени български или чужди лицензирани фирми за оръжие изкупуват стока от наши и чужди заводи. Оръжието отпътува за страни, с които ни е позволено да търгуваме. Стоката се докарва официално до Ливан и от там официално се препродава на други фирми, а неофициално отива към ПКК.

"Сивите вълци" предпочитат или плащане кеш, което става на територията на Турция, или заплащане във вид на амфетамини. Това обаче не е нашият бартер амфетамини за хероин, това е транзитна такса за преминаване, изплащана чрез амфетамини.

Арменците предпочитат да им се плаща в долари. Както те, така и грузинците носят отговорност само за тяхната територия. Ако пратката бъде заловена на тяхна територия, те я заплащат, но вече по цена 20 000 долара за килограм.

Обикновено дистрибуцията на хероин в шенгенското пространство се държи от така наречените европейски сърби. Това са бивши граждани на СФРЮ, които още през 80-те години са се изселили и живеят за постоянно в Европа. Те са крайни получатели на едро. Обикновено договорките между българите и сърбите се извършват в Белград или Виена. Плащанията на големите количества хероин от сърбите се извършват от офшорни зони по света. Парите за българите идват у нас именно през такива през офшорни компании.

Печалбите

Българите, които организират транспорта до България, печелят по 1000 евро на кг твърда цена. Това прави 500 000 евро на един транш. За доставката от България към всяка една точка от Шенгенското пространство сумата е същата. Така за една доставка от отправната до крайната точка, само на човека осигурил транспорта, чистата печалба е 1 млн. евро.
Чистата печалба на организатора на канала е около 20 000 евро на кг хероин. За половин тон, каквато е стандартната доставка, печалбата е 10 милиона.

Групировките

Една голяма групировка, остатък от ВИС2, държи монопола, почти 70% от нашия трафик.

През 2008 – 2009 г друга групировка под ръководството на бивш съветник в ДАНС се опита, но не успя да хване контактите на изток. Затова само наложи рекет върху транзита в България.

Най-ярки примери за разбиването на подобни канали е хванатият пред месец в Австрия около 130 кг хероин.

Друг пример е разбитият от иранските служби за сигурност канал през септември 2008 г. Тогава бяха хванати над 150 кг хероин и българският шофьор Живко Желев бе осъден на доживотен затвор. Трети пример са задържаните в края на 2008 г от българските служби за сигурност по сигнал на американските партньори над 300 кг хероин в три български тира, идващи от Грузия през Ферибота Поти - Бургас. Високопоставени източници от МВР твърдят, че това е един и същи канал, които от 2008 г досега е успял да прекара над 10 т хероин към Европа. Шефът на канала към този момент е обявен за общодържавно издирване и се счита, че живее в ЮАР.

Хероин в леки автомобили и карго

Другият метод за транзит на хероин през България е с малки бордови камиони, превозващи така наречените турски карга.
В камионите, превозващи турска стока от Турция към България и Косово, редовно се пренасят малки количества между 10-50 кг хероин. Дрогата се поставя в определени денкове със стока.

Шефовете

Двама са основните играчи в този бизнес. Едните са небезизвестните братя Фаре - косовски шиптери, които бяха изгонени от Национална служба сигурност през 2000 г по поръчка на Косьо Самоковеца. Те държаха транзита на хероин от България към Косово с микробусчета и малки камиончета с турска стока. Пратките с хероин с честота 50% се товарят от депата в района на Одрин. Оттам влизат през Капитан Андреево, минават транзит през България и излизат през Златарево и Гюешево, като продължават през Македония към Косово.

Другият основен играч, който продължава и досега да е лидер в турското карго, е небезизвестния Кюрдският доктор. Кюрдският доктор по произход е сирийски кюрд, който се е установил за постоянно в България в началото на 80-те, завършил медицина, и от началото на 90-те започнал да се занимава с бизнес с турски и сирийски стоки, както и с търговия със захарни изделия.

Кюрдският доктор се е водил нещатен сътрудник на нашето военно разузнаване до 2001 г., както и бил лидер на кюрдската общност в България. В момента е обявен за общонационално издирване заради организиране на въоръжен грабеж над търговци на турски стоки. Той държи дистрибуцията на хероин в количества до 100 кг в камиончета с турско карго от Турция за България за последните 15 години. Официалният му бизнес в България и днес е търговия със сирийско-турски стоки.

Заради хероиновата война в България през последните десет години по погрешка е убит неговия брат. Той е застрелян с два куршума в главата пред семейството си в София. Отговорът на Кюрдският доктор е разстрелът на един от ръководителите на бандата на чуковете в Павлово. Той отговаря и за плащанията към ППК в Турция. Неговото местонахождение в момента е Истанбул и ползва протекции на висши държавни служители в Одрин.

Това е единственият човек, когото Косьо Самоковеца не успя да подчини. Още се разказва как Самоковеца откраднал на територията на България три от камионите на Кюрдския доктор със 150 кг хероин. Той поискал баснословна сума откуп за пратката. Отговорът на Кюрдският доктор е мълниеносен – 1,5 т. хероин платени от Самоковеца са спрени от ПКК на територията на Турция. Проблемът е разрешен, когато собственик на транспортна фирма посредничи за среща в скъп хотел в Истанбул между двете групи за трансграничен трафик на дрога. На разговора те постигат съгласие да работят без да си пречат, но и да не допускат други играчи.

Най-големият удар срещу международната група, контролирана от Кюрдският доктор, европейските и американски служби за сигурност правят през 2005 г., когато успяват да блокират сметки в скандинавски банки на негов роднина. Оказва се, че част от парите са отивали за финансиране на европейски клетки на Ал Кайда.

Към днешна дата Кюрдският доктор е монополист на преноса на хероин в турско карго. Чрез съпругата си той продължава да е в много близки корупционни отношения с част от служителите от митница Столична и Агенция „Митници”, които приемат подкупи за внос на турско карго на занижени цени, но стават неволни участници в канал за трафик на хероин.

Трафик с леки автомобили

Трафикът с леки автомобили обикновено става чрез укритие в тайник, приготвен от същите майстори. За разлика от другите схеми, тук не винаги шофьорът и пътниците в колата знаят какво превозват. Товари се от Истанбул или Одрин, а границата се преминава на риск, без да се плащат рушвети. Обикновено прекосяването на границата е по време на голям трафик, преди и след празници например. Големите играчи в този бизнес използват трафика с леки автомобили като камуфлаж на по-големи пратки в камиони. Подава се информация за автомобила и докато митничари и граничари са заети с малкия случай преминава цял камион. Хонорарът е между 1000-2000 евро, като основните играчи са от Кърджали, Хасково и Нова Загора. Хероинът е предназначен за дистрибуция в страната, разрежда се до минимално съдържимо на наркотика, а сумите за доза са от 12, 20 или 40 лева в зависимост от грамажа. Най-малко печелят дилърите - от 2 до 10 на доза, в зависимост от качеството.

Характерно при дилърите на хероин е, че все още са разделени на райони. Освен с хероин същите дилъри продават и амфети, метадон и трева. По пътя от депото до пазара хероинът минава през няколко ръце и няколко пъти се разрежда, докато стигне до концентрация 5% хероин и 95% различни примеси, например конски анаболи.

-----------

Авторът Григор Здравков е председател на Българска легия "Антимафия"

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews