Как 1 милион изчезна в кофи за боклук

Спас Спасов 15 януари 2018 в 08:09 10975 0

Един от най-големите разходи на общините е събирането и извозването на боклука. Затова играчите обикновено са познати и свързани с някой от най-крупните имена в бизнеса.

Кметът на Варна също сключва такива договори, но гражданите забелязват някои странни разминавания – плащат за едно, а получават друго. Така печалбата на изпълнителите значително се увеличава, а разходите на данъкоплатците… също се увеличават – класически пример на прахосничество.

В началото на декември 2016 г. само за няколко дни в различни части на Варна пламват няколко автомобила. Два от тях изгарят напълно. Проведеното разследване показва, че причина за инцидентите е нарушен договор за събиране и извозване на битовата смет в града, за което общинската администрация си е затваряла очи- те. По-късно се оказа, че освен четирите изгорели леки коли щетите, нанесени на данъкоплатците във Варна, са поне 1 млн. лв.

Изпълнител на обществената поръчка за събиране и извозване на битови отпадъци в града е акционерното дружество „ЗМБГ“. Договорът с него е от юни 2016 г., но реалното му изпълнение започва половин година по-къс- но. Той е на стойност 61 млн. лв. за пет години и обхваща пет района на града, както и близкото с. Звездица. Неразделна част от договора са техническите спецификации на възложителя и изпълнителя.

ЦЕНАТА НА „БОБЪРА“

Изискванията на община Варна, заложени в документите за организиране на процедурата по възлагане на обществената поръчка, са „контейнерите за отпадъци 1100 л тип „бобър“ да са сиви и изработени от метал със сертификат за качество…“. От техническото предложение на „ЗМБГ“ за изпълнение на поръчката става ясно, че това условие е прието без резерви. След като печели наддаването и подписва договор с кмета на Варна Иван Портних, компанията започва разполагането на 6 хил. контейнера.

Контейнерите са из града и хората забелязват една разлика – не са от метал, те са пластмасови. Тяхната цена е точно 338 лв. В същото време най-ниските оферти за метални контейнери тип „бобър“, предлагани от няколко български фирми, са за около 510 лв. за брой. Това означава разлика от над 170 лв. за един контейнер, или над 1 млн. лв. за всички 6 хил., разположени във Варна в изпълнение на поръчката, спечелена от „ЗМБГ“.

И ОЩЕ 20 МЛН. ЗА ТРИ ГОДИНИ

При класирането на участниците в търга за поддръжка на чистотата във Варна първите две места са заети от „Консорциум Варна 1“ и „ЗМБГ“ – и двете свързани с братята Кирил и Георги Домусчиеви. В обявената процедура Варна беше разделена на пет зони, но фаворитите не се състезаваха заедно за нито една от тях.

В „Консорциум Варна 1“ влизат дружествата „Ай Ес Ви трейд“ и „Нелсен чистота“. Първата е собственост на две физически лица, но от публикуваните й финансови отчети става ясно, че се финансира от свързаното с Домусчиеви „Есте пропъртис“. През 2009 г. то е отпуснало заем от 9.7 млн. евро на „Ай Ес Ви трейд“, а за контакти е посочен e-mail с разширение huvepharma.com, което съвпада с името на компания от групата на два- мата братя. „ЗМБГ“ АД също има връзки с Домусчиеви. В капитала й с 40% участва дружеството „Бул инвест груп 2009“, което е собственик на футболния клуб „Лудогорец“.

Най-близкият конкурент на победителите е обединението „Грийн партнърс БКС“ (свързано с Румен Гайтански-Вълка). Цените, предложени от него, са с около 40% по-ниски от тези, които в края на краищата предпочита местната администрация във Варна. За петгодишния период на сключения договор това прави разлика от близо 20 млн. лв., или около 10% от средногодишния бюджет на Варна за последните три години.

КОМУНИКАЦИОННИ ГРЕШКИ

Веднага след избухването на скандала в неофициален от- говор на въпрос, поставен от репортер на БНР, кметът на Варна Иван Портних обяснява, че пластмасовите контейнери са били поставени „временно, до изработване на металните“. Неговата версия за случилото се обаче прави видимо смущаващо разминаването в отговорите, които различни представители на общинската администрация във Варна дават на един и същи въпрос.

В обяснението си за причините, довели до подмяна- та на договорените метални контейнери с пластмасови, зам.-кметът на Варна Тодор Иванов твърди, че „съгласно Техническата спецификация на обществената поръчка възложителят (община Варна) има правото да поиска промяна на броя и вида на контейнерите“. С цел естетизация на градската среда и намаляване шумово- то замърсяване при обслужването на контейнерите за битови отпадъци, „в определени микрорайони“ били по- ставени пластмасови съдове. Тяхното поставяне било прецизирано от районните администрации, като в районите с преобладаващо отопление на твърдо гориво били поставени метални контейнери.

Проверка на територията на район „Одесос“, както и на „Приморски“, край магистралата Варна–Златни пясъци, дълга около 20 км, в кварталите край нея и на територията на туристическите комплекси „Св. св. Константин и Елена“ и „Златни пясъци“, показва, че там всички контейнери са от по-евтиния тип – полиетиленови, а не метални.

И ПАК ЗА ЦЕНАТА

Писмена справка, подписана от зам.-кмета на Варна Тодор Иванов, сочи, че металните и пластмасовите съдове струват съответно 450 лв. и 429 лв. с ДДС. С други думи, разлика в цената на полиетилена и обработената, горещо поцинкована ламарина почти няма.

Цените, цитирани от Иванов, са посочени от изпълнителите на обществената поръчка „ЗМБГ“ АД и „Варна – 1“ ДЗЗД. Дали община Варна е проверила тяхна- та достоверност, от писмото на Иванов не става ясно.

Цената от 338 лв. за един пластмасов контейнер, цитирана по-горе, е записана в постановление на Варненската окръжна прокуратура от 14 март т.г. по повод разследването на запалени от горящи пластмасови съдове автомобили в централния район „Приморски“. За разлика от общинската администрация прокуратурата винаги проверява информацията, която й се предоставя.

Б. ред. - Този текст е от "Черна книга на правителственото разхищение в България 2017", която се издава от Фондация за свободата "Фридрих Науман" със съдействието на Института за пазарна икономика. Всички публикации в книгата са напълно свободни за препубликуване като идеята е да достигнат до възможно най-широк кръг читатели.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови