Ден след парламентарните избори на страницата на общинското дружество "Център за градска мобилност" се появи покана за обществена поръчка - доставка на 200 мобилни устройства за контрольорите в градския транспорт за скромната сума от 370 000 лева. Наглед нищо притеснително - индикативната цена на едно устройство е 1850 лева.
Малката като стойност поръчка щеше да продължава да не буди притеснение, а по-скоро похвали към екипа на "Център за градска мобилност", ако не беше задължителният по закон "профил на купувача" на интернет страницата им. В него пише, че в края на 2014 година са доставени 200 мобилни устройства за контрольорите в градския транспорт на обща стойност 437 500 лева или по 2187,50 лева на бройка. В момента контрольорите ги ползват. В договора, прикачен към тази поръчка пише още, че гаранцията на всяко устройство е две години - тоест до 2016 година. Отделно от тази поръчка също в "профил на купувача" на "Център за градска мобилност" може да се намeри още една поръчка - за писането на софтуер за мобилни устройства тип AN900 за осъществяване на контрол по редовността на пътниците, която е направена през 2015 година и приключила през 2016 година. По всичко прочетено и описано в нея се разбира, че е бил поръчан софтуер за работа на купените по-рано устройства със съществуващата система на чешката фирма "Микроелектроника", чрез която се издават картите за градския транспорт в столицата. За него са платени 140 000 лева, като от прочетено става ясно, че той е разработен за този тип мобилно устройство.
От пусната поръчка за доставката на нови устройства излиза, че "старите" не са работили даже година и половина, и вече ще ги сменят. А машинките, с които се проверяваха картите преди въвеждането на тези устройства, работиха много години преди това.
Ръководството на "Център за градска мобилност", оглавявано от съветника на Бойко Борисов, е решило да изхарчи половин милион лева с ДДС за доставката на устройство за проверка на картите за пътуване по процедура, която е за определен кандидат, става ясно от поръчката. В техническата спецификация на поръчката са направени малки, но съществени промени спрямо предишната за същия брой устройства, показва сравняване на обявленията. На някои места критериите са намалени, на други - увеличени, така че да се получи идеалният продукт, доставян от определената фирма. Същото съмнение подбужда и процедурата за оценка в тази поръчка - 40:40:20 - цена:техническа оценка:срок на изпълнение.
И ако някога сте си мислили, че "техническа оценка" е нещо много голямо и важно за самата поръчка, то сега трябва да научите, че това е най-добрият начин за придърпване на предпочитания изпълнител към финала и поставянето му начело на класираните. Обичайно в тази категория са критерии, които би трябвало да са задължителни за всеки от кандидатите и да не са дискусионни - като времето за реакция при нужда от ремонт, вид на процесора на устройството, честотата на която работи, конструкцията на устройството. Всеки един от тези критерии в един момент ще "заработи" за предпочитания кандидат. Още 20 точки ще му даде и краткият срок за доставка, който ще обещае, а след това ще промени с едно споразумение към договора. Цената ще е близка до тази, която е индикативна, но няма да я доближава напълно, за да може да се обяснява след това, че не се търси най-ниска цена, а най-добро изпълнение - това е общо взето технологията за всяка обществена поръчка в България, която е нагласена.
Като заговорихме за нагласена процедура, в сайта на общинското "Център за градска мобилност" по време на предизборната кампания има още една поръчка - за 150 000 лева за доставка на система за управление на опашките в един-единствен пункт. Оставям на читателя да прецени доколко е целесъобразно да се изхвърлят през прозореца един път 150 000 лева и втори път още половин милион лева за системи и устройства, които съществуват. Целта видно не е подновяването им през две години, а настаняването на необходимия играч, близък до приятелския кръг на съветника на Борисов.
С тези две поръчки "нововъведенията" в градския транспорт не спират. В тях се включва и младият заместник-кмет по транспорт, който ударно ще изхарчи два милиона лева европейски пари за броене на пътници в една четвърт от градския транспорт.
Така за по 10 000 лева на автобус или тролейбус те ще се сдобият със сензори, които ще смятат слизащите и качващите се в превозното средство. Зевзеци вече питат да не би да се сложат и сензори на перфораторите, за да се брои колко ще дупчат билет, щото в тролейбусите картата може да я "чекнеш", ама в автобусите - сигурно шофьорът ще я сдъвква, за да я провери.
И така към системите, които работят в превозните средства, ще се добави още една - ненужна. Не защото броят на пътниците по една линия няма значение, а защото с нея или без нея нищо няма да се промени. Транспортният интелект на общината може да лъже и да маже колкото си иска, но ако попътува и с градския транспорт, ще разбере какво имам предвид.
Още по-образно тази поръчка може да се обобщи по следния начин - Столичната община ще даде два милиона лева, за да плаши гаргите. Най-умилителни в този проект са мотивите - намаляване на разходите за гориво и оттам замърсяването на околната среда. Точно какво ще се намали от работата на един тролейбус или от един автобус на природен газ? Нали бяха най-екологичният транспорт или вече на "Московска" 33 не си спомнят какво са говорили миналата година. И още нещо - нали си спомняте от по-горе за техническите критерии или предложения. Изненада-а-а - и в тази поръчка те ще са с най-голяма тежест...
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
21272
3
30.03 2017 в 22:28
21272
2
30.03 2017 в 22:27
Последни коментари
БотоксПутю
Ива Иванова е новият изпълнителен директор на Държавен фонд ''Земеделие''
Trabajo
Поръчаното от СССР Септемврийско въстание. Лекция на проф. Вили Лилков за пътя към атентата в Света Неделя - част II
alfakentavur
България ще продължи с подкрепата си за Украйна, обеща Главчев
Kilca
''Върнете ни паркоместата''. Протест по ''Фритьоф Нансен'' срещу новата организация на движение
alfakentavur
''Върнете ни паркоместата''. Протест по ''Фритьоф Нансен'' срещу новата организация на движение